معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری تراخم در ۴۴ کشور دنیا وجود دارد و ۳۰۰ میلیون نفر در معرض این بیماری هستند، گفت: خوشبختانه ایران از جمله کشورهایی است که موفق به دریافت گواهی‌نامه مهار تراخم شده‌اند.

۳۰۰ میلیون نفر در دنیا در معرض بیماری تراخم هستند

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری تراخم در ۴۴ کشور دنیا وجود دارد و ۳۰۰ میلیون نفر در معرض این بیماری هستند، گفت: خوشبختانه ایران از جمله کشورهایی است که موفق به دریافت گواهی‌نامه مهار تراخم شده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ، علیرضا رئیسی در مراسم دریافت گواهی موفقیت ایران در مهار تراخم از سوی سازمان جهانی که امروز در بیمارستان فارابی برگزار شد، گفت: امروز روز بزرگی در زمینه سلامت برای کشور ایران است و این جایزه حاصل زحمات ۴۰ ساله اساتید محسوب می‌شود. همچنین طراحی نظام شبکه ای درمان‌ از دستاوردهای نظام است.


معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: بیش از ۱۸هزار خانه بهداشت، ۲ هزار و ۷۰۰ مرکز جامع سلامت، ۵ هزار پایگاه و سی هزار به‌ورز در کشور داریم‌.


رئیسی همچنین افزود: در حال حاضر کشور بیش از ۹۷ درصد آب سالم دارد و در حوزه دفع بهداشتی، دسترسی به آب لوله‌کشی شاخص بزرگی را در منطقه دارا هستیم.


وی در خصوص بیماری تراخم اظهار کرد: بیماری تراخم در ۴۴ کشور وجود دارد و ۳۰۰ میلیون نفر در معرض این بیماری هستند. همچنین ۸ کشور از جمله ایران عمان و مراکش موفق به دریافت گواهی نامه مهار تراخم شده‌اند و برخی از کشورها مانند سودان و سومالی درگیر این بیماری هستند و سازمان بهداشت جهانی در مورد افغانستان اطلاعاتی ندارد.


معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: پزشکان از ابتدا دیدگاه سلامت محور داشته اند و زمانی که دکتر شمس به ایران آمد از همان ابتدا برای درمان به خوزستان سفر کرد که در آنجا ماندگار شد.


معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی با اشاره به ۴ جزء برنامه سازمان بهداشت جهانی در راستای حذف بیماری نابیناکننده تراخم افزود: در جزء اول کشورها باید بتوانند با جراحی عوارض بیماری تراخم مثل پلک برگشتی را اصلاح کنند و در جزء دوم آنتی بیوتیک های خوراکی تجویز شود.


رئیسی گفت: در مرحله سوم و چهارم پاکیزگی صورت و بهداشت قرار دارد و بر این اساس باید آب سالم و تمیز در دسترس همه باشد و خوشبختانه ما پوشش صد درصدی در دانش آموزان زیر ١٢ سال در این زمینه در کشور داریم.


وی افزود: همچنین ما در دفع بهداشتی آب و فاضلاب در منطقه بی نظیر هستیم و در  دسترسی به آب پاکیزه در شهرها و روستاهای جایگاه خوبی در منطقه داریم و ٩٧ درصد جمعیت کشور به آب آشامیدنی سالم  دسترسی دارند.


او اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی از سال ۹۶ اعلام کرد که تا ۲۰۲۰ باید تراخم ریشه‌کن شود اما طبق روند موجود تا سال ۲۰۲۰  دنیا و سازمان جهانی بهداشت به این هدف نمی‌رسد اما ما طبق پیش‌بینی‌ها می‌توانیم به ۸۰ درصد برسیم که نشانه قدرت جمهوری اسلامی ایران است.


رئیسی با بیان اینکه ایران از لحاظ پیشگیری با دیگر کشورها تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: ما در کشور کمتر به آنتی بیوتیک متوسل می‌شویم و بیشتر در زمینه پیشگیری مهارت داریم، حذف تراخم به این معنا است که کمتر از ۵ درصد جمعیت تراخم در کشور باشد که در کشور ما یک عدد هم وجود ندارد. همچنین ما در خصوص عوارض بیماری تراخم مانند پلک برگشتی نیز عملکرد موفقی داشتیم.


معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان گفت: ما باید به فرهیختگان حوزه سلامت افتخار کنیم زیرا ادعا داریم به اهداف انقلاب دست یافته ایم و در منطقه نقش برجسته داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha