سلامت نیوز : عضو هیات رئیسه انجمن قلب كودكان ایران عنوان كرد: تشخیص بیماری‌های قلبی مادرزادی از هفته هجدهم بارداری توسط متخصص زنان و رادیولوژیست امكان پذیر است.

به گزارش ایسنا، دكتر حجت مرتضائیان در یك نشست خبری در این باره اظهار كرد: پس از غربالگری و شناسایی اولیه، مادر به متخصص قلب ارجاع داده می‌شود. با روش‌های نوین موجود، پزشكان ایرانی قادر به تشخیص این بیماری در دوران جنینی شده‌اند اما امكان درمان در دوره جنینی هنوز درایران فراهم نشده است و تنها كشورهای اندكی به این تكنولوژی و شیوه درمان دست یافته‌اند.

وی هم چنین ادامه داد: پس از تشخیص، جنین در طول دوره بارداری در چند نوبت ویزیت می‌شود و تحت نظر پزشك متخصص قلب قرار می‌گیرد تا در زمان مناسب، اقدام درمانی لازم برای نوزاد صورت گیرد. هم چنین زایمان طبیعی، بهترین روش زایمان برای این مادران است.

این متخصص قلب كودكان درباره امكان درمان بیماری‌های قلبی مادرزادی گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از این بیماران به طور كامل درمان می‌شوند و در ادامه زندگی خود با مشكلی روبرو نخواهند بود.

دكتر مرتضائیان در توضیح عوامل ایجاد بیماری‌های مادرزادی قلبی گفت: علت اصلی بروز بیماری‌های قلبی مادرزادی تا به حال شناخته نشده است. بیماری‌های ژنتیكی یا نواقص ژنتیكی بخش كوچكی از بیماری‌های مادرزادی قلبی را شامل می‌شوند. اما به نظر می‌رسد در ایجاد بیماری قلبی مادرزادی چندین عامل دخیل هستند كه هنوز هم متعدد و ناشناخته باقی مانده‌اند. این بیماری‌ها هم به دو دسته سیانوتیك و غیر سیانوتیك تقسیم می‌شوند كه از جمله بیماری‌های شایع می‌توان به نواقص دریچه‌ای اشاره كرد.

دبیر اجرایی سومین همایش قلب كودكان ایران درباره علل غیرقابل درمان بودن برخی بیماری‌های قلبی بیان كرد: بخش كمی از بیمارانی كه دچار عارضه‌های قلبی می‌شوند درمان ناپذیرند كه دو دلیل عمده دارد، مراجعات دیرهنگام به پزشك و دیگر آن كه همزمانی مشكلات متعدد داخلی قلب غیرقابل درمان است.

وی ادامه داد: در گذشته تعداد زیادی از بیماران به دلیل عدم وجود امكانات تشخیصی و درمانی جان خود را از دست می دادند. اما در حال حاضر با توجه به رشد علم و تكنولوژی، تعداد زیادی از این كودكان زنده می‌مانند و زندگی عادی خواهند داشت.

در ادامه دبیرعلمی سومین همایش قلب كودكان ایران عنوان كرد: در سومین همایش قلب كودكان ایران به ارایه روش‌های نوین جراحی و روش‌های نوین اقدامات مداخله‌ای غیرجراحی پرداخته می‌شود.

دكتر پریدخت نخستین داوری گفت: علاوه بر موارد ذكر شده، روش‌های نوین تشخیصی شامل آنژیوگرافی، سی تی آنژیو و ام آر آی محور سخنرانی‌ها در این همایش هستند. بستن نواقص قلبی بین دهلیزی و بطنی، بستن مجرای شریانی باز، باز كردن دریچه های تنگ ریوی و آئورتی، باز كردن تنگی در مسیر آئورت نیز جزو اقدامات مداخله‌ای غیر جراحی هستند.

نایب رئیس انجمن قلب كودكان ایران در خصوص زمان و مكان برگزاری این همایش گفت: زمان برگزاری همایش 31 فروردین تا 2 اردیبهشت و مكان آن بیمارستان قلب شهید رجایی خواهد بود.

وی ادامه داد:50 مقاله در این همایش به صورت سخنرانی، پوستر و معرفی موارد نادر بیماری‌ها و روش‌های درمان آن توسط پزشكان داخلی ارایه می‌شوند. 3 پانل در خصوص اقدامات مداخله غیر جراحی خواهیم داشت و 6 پخش زنده از اقدامات مداخله‌ای غیر جراحی در اتاق آنژیوگرافی كه توسط متخصصین داخلی و خارجی انجام می‌شود از جمله دیگر برنامه‌های همایش است.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در توضیح هدف برگزاری این همایش گفت: ایجاد ارتباط علمی در زمینه پیشرفت‌های تشخیصی و درمانی بیماری‌های مادرزادی قلبی است.

وی اضافه كرد: 500 شركت كننده داخلی و خارجی در این همایش حضور دارند. متخصصین قلب كودكان، متخصصین داخلی، متخصصین كودكان، فوق تخصص های كودكان، متخصصین قلب بزرگسال، رادیولوژیست‌ها و پرستاران از جمله حاضران و مدعوین این گردهمایی خواهند بود. 12 امتیاز بازآموزی برای فوق تخصص‌ها و 6 امتیاز بازآموزی برای پزشكان عمومی شركت كننده در این همایش در نظر گرفته شده است.

دكتر داوری درباره وضعیت كشور در حوزه درمان بیماری‌های قلبی كودكان اظهار كرد: در حال حاضر تمام امكانات در كشور ما فراهم است. به جز بیماری‌های مادرزادی جنین كه در زمان بارداری تشخیص داده می‌شوند و تنها كشورهای اندكی قادر به درمان آن در حین بارداری هستند بیماری‌های دیگر قلبی قابل درمان هستند و اگر بیماری را نشود در ایران درمان كرد در هیچ كجای دنیا هم قابل درمان نیست.

این فوق تخصص قلب كودكان به ارایه آمار جهانی مبتلایان به بیماری‌های مادرزادی قلبی پرداخت و گفت: 8 بیمار قلبی مادرزادی در هر هزار تولد زنده در دنیا وجود دارد. می توان گفت در كشورهای پرجمعیت این تعداد بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha