شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵

«کتی برو تو ماشین... زودباش!» کتی اما بی‌توجه به هشدارهای صاحبش، وسط کوچه ایستاده و مستقیم به من نگاه می‌کند که از ترس دیدن او در مسیرم به سمت ماشین متوقف شده‌ام.

شبگردی سگ‌ها در تاریکی پایتخت

سلامت نیوز:«کتی برو تو ماشین... زودباش!» کتی اما بی‌توجه به هشدارهای صاحبش، وسط کوچه ایستاده و مستقیم به من نگاه می‌کند که از ترس دیدن او در مسیرم به سمت ماشین متوقف شده‌ام.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،نه کتی حرکتی می‌کند و نه من جرأتش را دارم. البته بیشتر ترس من به این دلیل است که کتی قلاده ندارد. بالاخره خانمی که صاحبش است جلو آمده و با تشری دیگر کتی را سوار ماشین می‌کند.

ماشین یک دستگاه تیبای سفید رنگ است که وقتی کتی سوار صندلی عقب می‌شود دیگر جایی برای نفری دیگر نیست. کتی سگ ژرمن شپرد سیه‌چرده، ساکن یکی از خانه‌های محله است.

ماجرای حمله دو قلاده سگ از نژادهای پیت‌بول و ژرمن شپرد به دختربچه‌ای 12ساله در لواسان که اواخر آذرماه اتفاق افتاد، موجب شد تا بسیاری از شهروندان در تماس با روزنامه گلایه‌های خود درباره بی‌مبالاتی برخی شهروندان در نگهداری از سگ و مزاحمت‌های ناشی از سر و صدای این حیوان یا ترس از آن را مطرح کنند.

برخی دیگر نیز عنوان می‌کردند که هم‌اکنون که هنوز در فصل سرد سال هستیم خیلی از ترددها در کوچه‌ها و خیابان‌ها کم شده و با رسیدن به فصل بهار و گرم شدن هوا حتماً حضور مردم از یکسو و نیز افرادی که سگ نگهداری می‌کنند در اماکن عمومی بیشتر می‌شود که همین مسأله موجب ترس و احتمالاً اتفاقات ناگوار خواهد شد.


اگرچه بعد از ماجرای لواسان مقامات انتظامی نیز هشدارهایی درباره سگ‌گردانی در شهر دادند؛ اما هنوز هم هستند افرادی که بی‌توجه به هشدارها با سگ‌های خود در کوچه و خیابان قدم می‌زنند. برخی دیگر هم که نگران از دست دادن سگ خود هستند این روزها ترجیح می‌دهند بیشتر در ساعات شب که کوچه‌ها و خیابان‌ها خلوت‌تر هستند سگ خود را برای گردش به بیرون از خانه بیاورند.


سردار حسین رحیمی، رییس پلیس پایتخت درباره آمار سگ‌گردانی در شهر و برخوردهای احتمالی با افرادی که به هشدار پلیس توجه نکرده‌اند به خبرگزاری «مهر» گفته است: اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که تعداد سگ‌ها در شهر نسبت به قبل کم شده است.

به گفته وی از تاریخ ۹بهمن‌ماه سال جاری پیرو هماهنگی با دادستانی به‌تمامی مأموران نیروی انتظامی در پایتخت ابلاغ شده که با افرادی که اقدام به سگ‌گردانی در شهر می‌کنند برخورد شود. سردار رحیمی همچنین اظهار امیدواری کرده است که تعداد سگ‌ها در شهر کم و کم‌تر شده و دیگر شهروندان نگران حضور سگ در خیابان یا حمله آن‌ها نباشند.
 
پارک‌های ناایمن
در روزهایی که گزارش‌هایی درباره حضور سگ‌ها در خیابان منتشر کردیم و نگرانی افکارعمومی نیز بعد از حادثه لواسان شدت گرفته بود، برخی شهروندان از بابت حضور سگ‌ها در بوستان‌های محلی ابراز نگرانی می‌کردند.

در حال حاضر برخی بوستان‌های محلی، پاتوقی برای نمایش انواع سگ‌ها از سوی صاحبان‌شان شده‌اند. این در حالی است که همین بوستان‌ها اغلب تابلوهای «ورود حیوانات ممنوع» دارند؛ اما کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند. از سوی دیگر والدینی که کودکان خود را برای بازی به این پارک‌ها می‌آوردند می‌گفتند که حضور سگ‌ها از دو جنبه نبود امنیت و نیز رعایت نشدن بهداشت دردسرساز است.

بسیاری از کودکان از سگ‌ها به‌خصوص نژادهای بزرگ‌تر می‌ترسند و نکته دیگر اینکه مدفوع سگ‌ها در فضای پارک مشاهده می‌شود که موجب بروز انواع بیماری‌ها به‌خصوص برای کودکان می‌شود که معمولاً در هنگام بازی و به دلیل دست زدن به توپ یا زمین دچار آلودگی می‌شوند.


مسأله دیگر بی‌توجهی برخی رانندگان و سوارکردن سگ در ماشین است. نمونه چنین منظره‌ای را نیز حتماً شما هم مشاهده کرده‌اید. برخی اوقات افراد سگ‌های بزرگ و کوچک خود را سوار ماشین می‌کنند که می‌تواند موجب بروز حادثه شود. پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این باره هشدار داده و اعلام کرده است که حضور هر نوع حیوانی در ماشین ممنوع است.

آن‌طور که سرگرد سید مسلم موسوی، رییس آموزش راهنمایی و رانندگی پلیس تهران بزرگ در توضیح اینکه چرا باید حمل‌ونقل حیوانات با ماشین شخصی با جریمه همراه باشد، به خبرگزاری «مهر» گفته است: یکی از موضوعات شایعی که سبب بروز خیلی از حوادث و سوانح ترافیکی می‌شود، عدم توجه به جلو یا هر موردی است که سبب شود راننده توجه کافی به جلو را نداشته باشد.

موسوی خاطرنشان کرد: همراه داشتن موجودات داخل خودرو یا در آغوش گرفتن حیوانات هم یکی دیگر از عواملی است که سبب می‌شود راننده توجه‌اش از جلو کم شود. به گفته وی حیوان که نمی‌تواند کمربند ایمنی ببند یا اینکه متوجه باشد و در طول مسیر کاری انجام ندهد که حواس راننده پرت شود! رییس آموزش راهنمایی و رانندگی پلیس تهران بزرگ گفت:

این مورد نه‌تنها در ایران بلکه در خیلی از کشورهای دنیا ممنوع است، مانند انگلیس که در آغوش گرفتن حیوان حین رانندگی یک تخلف بسیار سنگین است که جریمه بسیار بالایی برای آن درنظر گرفته شده است.

موسوی گفت: طبق قانون نه سلیقه؛ برای فردی که حیوانی را با ماشینش حمل کند یا در حین رانندگی حیوانی در آغوش بگیرد کد ۲۱۴۸ برای آن‌ها در برگه جریمه قید می‌شود که مبلغ جریمه آن 20‌هزار تومان است.

رقم جریمه تعیین‌شده برای سگ‌گردانی در خودرو در شرایط اقتصادی فعلی رقم بالایی نیست و با توجه به حوادث پیش‌آمده نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهایی که سرگرم تصویب بندهای بودجه سال‌98 هستند باید نیم‌نگاهی به اصلاح مواردی داشته باشند که بازدارندگی بالایی دارند.
 
قوانین بازدارنده
در کشورهای اروپایی و آمریکا که از نظر شرعی نیز محدودیتی برای نگهداری سگ ندارند، قوانین سفت و سختی برای نگهداری از این حیوان که داستان‌ها در وفاداری آن گفته شده، تنظیم و تدوین شده است. به‌عنوان مثال تردد سگ‌هایی که نژاد وحشی داشته و اصطلاحاً سگ نگهبان هستند حتماً باید با قلاده و پوزه‌بند صورت بگیرد.

از سوی دیگر صاحبان سگ‌ها موظف به جمع‌آوری مدفوع حیوانات خود در سطح شهر هستند. همچنین اگر سگی با پارس کردن و سر و صدای خود موجب بروز مزاحمت برای همسایگان شود موظف است که سگ را از محل مورد نظر منتقل کند. این قوانین در حالی تنظیم و اجرایی شده‌اند که در شرایط فعلی برخی اختلاف‌ها در مجتمع‌ها بابت نگهداری از سگ و مشکلات ناشی از آن بین همسایگان به وجود آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha