سلامت نیوز : یک فوق تخصص بیماری های ریه با بیان اینکه آسم یک بیماری تنفسی است که به علت انسداد راه تنفسی ایجاد می‌شود، گفت: 20 تا 30 درصد مبتلایان به آسم شغلی را افرادی که ارتباط زیادی با حیوانات آزمایشگاهی دارند تشکیل می‌دهند.

دکتر ام البنین پاک نژاد در گفت‌وگو با ایسنا  با بیان این که احتمال بروز آسم در کارهایی نظیر پنبه زنی، ریسندگی و کار با مواد شیمیایی بیشتر است گفت: این بیماری تنفسی به دو دسته آسم آلرژیک و آسم ناشی از مواد محرک تقسیم می شود.

وی اظهار داشت: بیشترین نوع آسم شغلی، آسم ناشی از مواد محرک است که در آن راه هوایی با استنشاق دی اکسید گوگرد، آمونیاک و دود ناشی از وسایل بنزین سوز مسدود می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه افراد با توجه به نوع شغلی که دارند در یکی از دو گروه یاد شده قرار می گیرند گفت: کار در استخر و تماس با کلر و یا کار در محیط های آلوده به باکتری و قارچ را نیز خطر آمیز است.

وی افزود: آسم شغلی در کشورهای صنعتی از شیوع بالایی برخوردار است و این موضوع اهمیت تلاش در بهبود بهداشت محیط کار را نشان می دهد.

این فوق تخصص ریه خاطر نشان کرد: افرادی که از قبل سابقه حساسیت، آسم فامیلی و یا مصرف سیگار را دارند بیشتر در معرض خطر هستند و قبل از انتخاب شغل باید با پزشک خود مشورت کنند.

دکتر پاک‌نژاد گفت: در صورتی که فرد در محیط کار به آسم مبتلا شود و تا قبل از شش ماه به منظور تشخیص بیماری با پزشک مشورت کند احتمال درمان و برگشت وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: با وجود اینکه در کمتر از شش ماه علائم این بیماری مشخص می شود، در مواردی کوچکترین تماس با بعضی از مواد برای بروز علائم آسم کافی است و در بعضی مواقع نیز واکنش تاخیری ایجاد می شود.

وی بیان کرد: پزشکان با انجام تست‌های آزمایشگاهی و تست های دقیق که در محیط کار انجام می شود به ارتباط بیماری آسم و شغل مورد نظر پی می برند و در صورت لزوم فرد مبتلا را بر اساس تخصص و سوابق کاری که دارد به قسمتهای دیگر محیط کار معرفی می کنند.

دکتر پاک نژاد در پایان در رابطه با استفاده از بالش های لایکو، گفت: آزبست و مواد الیاف مصنوعی به کار رفته در این بالش‌ها لزوما آسم ایجاد نمی کند و حتی توصیه به بیمار آسمی این است که از بالش پر استفاده نکند و الیاف ویسکوز و مصنوعی را جایگزین آن کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha