سلامت نیوز : یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: زگیل ها ضایعات خوش خیمی هستند كه توسط نوعی ویروس به نام ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می‌شود.

دکتر حمید عمادی در گفت‌وگو با ایسنا  افزود: این ضایعه دارای سرایت خفیفی از فرد به فرد و از ناحیه به ناحیه در یك فرد هستند و می‌توانند در هر نقطه از پوست ظاهر شوند ولی بیشتر روی انگشتان دست، دست‌ها و بازوها ظاهر می گردند. زگیل ها در هر سنی ممكن است رخ بدهند اما در سنین 3-1 سال شایع‌ترند.

وی ادامه داد: زگیل ها سطحی خشن و حدودی كاملاً واضح دارند. به تدریج به شکل برآمدگی به رنگ گوشت، ایجاد شده و سپس گنبدی شكل شده و به خاكستری تا قهوه‌ای رنگ به سطح ناهموار تبدیل می‌شوند و غالباً نقاط سیاهرنگی روی آن وجود دارد.

این متخصص بیماریهای عفونی افزود: زگیل‌ها که بسیار شایع هستند غالباً به صورت خوشه‌هایی اطراف یك «زگیل مادر» ظاهر می‌شوند. این ضایعات پوستی در بالغینی که بیشتر‌از استخر و سونا استفاده می‌كنند شایع تر است چون مرطوب شدن پوست كف پا ورود ویروس را آسان‌تر می‌كند.

وی گفت: از نظر شغلی صاحبان حرفه‌هایی كه مرطوب یا زخمی شدن پوست در آنها شایع تر است، بیشتر در معرض این بیماری هستند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین كسانی كه به دلایلی وضعیت ایمنی خوبی ندارند مثل بیماران مبتلا به ایدز و یا كسانی كه داروهای ضعیف‌كننده سیستم ایمنی مصرف می كنند، شانس بیشتری جهت ابتلا دارند.

دکتر عمادی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینكه زگیل‌ها انواع مختلف دارد و نقاط مختلف پوست و مخاط را گرفتار می‌كند و همچنین بسته به تعداد ضایعات در نقاط مختلف بدن، درمان‌های متفاوتی برای زگیل وجود دارد.

وی در خصوص درمان های رایج زگیل اظهار داشت: لازم به تأكید است كه هیچ كدام از روش های درمانی، پاسخ 100 درصد نمی‌دهند و احتمال عود زگیل حتی با كلیه روش های درمانی وجود دارد. برای درمان زگیل معمولی كه بیشتر پشت دست‌ها و پاها دیده می‌شوند می توان از روش هایی چون محلول‌ها، پمادها و چسب‌های ضد زگیل، كرایوتراپی یا فریز كردن ضایعات، سوزاندن ضایعات، لیزر كردن ضایعات و استفاده از مواد سوزاننده استفاده کرد.

دکتر عمادی افزود: علاوه بر درمان زگیل، خشك نگه داشتن پوست و رعایت بهداشت شخصی، عدم استفاده از وسایل دیگران و همچنین ندادن وسایل شخصی خود به دیگران و استفاده از دمپایی شخصی در استخر و سونا هم از اهمیت به سزایی برخوردار هستند.

وی در پایان گفت: برای جلوگیری از افزایش زگیل درمان به موقع بسیار كمك كننده است. همچنین رعایت موارد ذكر شده در پیش گیری از ایجاد زگیل، می تواند تا حد زیادی از افزایش زگیل جلوگیری نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha