سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: تبلیغاتی كه در زمینه افزایش قد از برخی شبكه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود صحت ندارد و نباید به این تبلیغات توجه كرد.

دكتر بهمن قادریان در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار كرد: قد افراد تا اندكی پس از سن بلوغ افزایش می‌یابد و پس از آن رشد قد متوقف می‌شود؛ عناصری مانند روی، كلسیم و برخی ویتامین‌ها هم اگرچه می‌توانند در افزایش قد موثر باشند، ولی معجزه‌ نمی‌كنند.

وی افزود: كوتاه‌قدی می‌تواند دلایل مختلفی مانند ژنتیك، كم‌كاری غده تیروئید، دیابت، سوء جذب مواد غذایی و كمبود كلسیم داشته باشد؛ می‌توان با مراجعه به‌موقع به پزشك هر كدام از این موارد را درمان كرد.

قادریان تصریح كرد: عناصری مانند روی و كلسیم در افزایش قد موثر هستند و می‌توان از داروهای حاوی این عناصر تحت نظر پزشك استفاده كرد؛ البته باز هم باید به این نكته توجه داشت كه تاثیر این داروها هم معجزه‌آسا نیست و تنها به میزان اندكی موجب افزایش قد می‌شوند.

قادریان گفت: استفاده از مواد غذایی حاوی كلسیم و ویتامین‌ها مانند لبنیات، گوشت و تخم مرغ هم در افزایش قد موثر است و مصرف این مواد پیش از سن بلوغ توصیه می‌شود.

وی تاكید كرد: اگرچه پس از سن بلوغ می‌توان با استفاده از جراحی غضروف‌ها افزایش قد را ممكن ساخت، ولی به دلیل خطر فلج شدن و عفونت مفاصل، این روش توصیه نمی‌شود.

این متخصص غدد اظهار كرد: برخی شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان وسایلی مانند "دمپایی افزایش قد" را تبلیغ می‌كنند؛ این وسائل هیچ تاثیری بر قد افراد ندارد و نباید از آنها استفاده كرد؛ افرادی كه احساس می‌كنند فرزندشان نسبت به دیگر كودكان ‌قد كوتاه‌تری دارد باید با مراجعه به‌موقع به پزشك، علت این مشكل را یافته و آن را پیش از سن بلوغ درمان كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha