سلامت نیوز : مدیركل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با تاكید بر آن كه تنها داروهای OTC بدون نسخه پزشك مجوز عرضه به بیماران را دارند از مسوولان فنی داروخانه‌ها خواست كه نظارت‌های لازم در مورد فروش داروها بدون نسخه پزشك را داشته باشند.

دكتر محمدرضا شانه‌ساز در گفت‌وگو با  ایسنا، گفت: داروخانه‌ها تنها اجازه دارند داروهای OTC را بدون نسخه پزشك به بیماران ارایه كنند و فروش دیگر داروها بدون نسخه پزشك از سوی داروخانه‌ها ممنوع است.

وی ادامه داد: آنتی بیوتیك‌ها از جمله داروهایی هستند كه فروش آنها بدون نسخه پزشك در داروخانه‌ها ممنوع است. اما اینكه این داروها بدون نسخه در داروخانه‌ها عرضه می‌شود دو ریشه دارد؛ ابتدا اصرار بیماران بر تهیه این داروها بدون ارایه نسخه است. بارها مشاهده شده است علیرغم آن كه مسوولان فنی داروخانه‌ها بیماران را توجیه می‌كنند اما بیماران همچنان برای دریافت دارو بدون نسخه اصرار می‌كنند.

شانه‌ساز، مشكلات اقتصادی داروخانه‌ها را از دیگر علل ارایه داروهای بدون نسخه به بیماران در داروخانه‌ها عنوان كرد و ادامه داد: اما هیچ یك از این موارد خطای ارایه دارو بدون نسخه را توجیه نمی‌كند. در مجموع مسوولان فنی داروخانه‌ها باید نظارت كنند تا داروهای بدون نسخه به بیماران ارائه نشود.

وی با اشاره به عوارض استفاده نابجا از داروها گفت: باید در زمینه عوارض مصرف خودسرانه دارو اطلاع رسانی‌های لازم به مردم صورت گیرد.

شانه‌ساز همچنین درباره برنامه‌های سازمان غذا و دارو برای قیمت دارو در سال جاری، گفت: امسال برنامه‌ جهشی برای افزایش یا كاهش قیمت دارو نداریم و مانند گذشته بر حسب قیمت‌های جهانی اگر ماده اولیه افزایش قیمت داشته باشد احتمال افزایش قیمت دارو وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha