سلامت نیوز : رئیس جامعه دندانسازان ایران از وجود چند برابری( 4 تا 5 برابری) لابراتوارهای غیرمجاز دندانپزشكی نسبت لابراتوارهای مجاز در كشور به دلیل نظارت ضعیف و محدود وزارت بهداشت خبر داد.

حسین چاقری در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: پروتز دندان از جمله معالجه‌‌هایی است كه دریافت كنندگان خدمات آن از یك كودك 3 تا 4 ساله تا پیرمردها و پیرزن‌هایی كه به دست دندان نیاز دارند را در بر می‌گیرد.

وی افزود: هر كس در طول زندگی خود ممكن است به یك پروتز دندان نیاز پیدا كندبنابراین لازم است مردم در این زمینه آگاهی لازم را داشته باشند كه پروتزهایی كه در لابراتوارهای دندانپزشكی ساخته می‌شود آیا آن لابراتوار مجوز مربوطه را دارد.

وی افزود: مردم باید آگاه باشند كه برای ساخت پروتزهای دندانی باید نزد دندانپزشك تحصیلكرده و متخصص این زمینه مراجعه كنند زیرا مسلماً استفاده از خدمات متخصصان دندانپزشكی نسبت به دندانسازان تجربی مزایای بیشتری دارد و این موضوعی است كه مردم باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

چاقری گفت: مردم باید آگاه باشند كه آیا لابراتورهای دندانپزشكی صلاحیت علمی و قانونی دارند یا نه، زیرا اگر لابراتوار دندانپزشكی صلاحیت نداشته باشد حقوق بیمار تضعیف می‌شود، مردم باید از دندانپزشكان پرسش كنند كه پروتزهای آنان در كدام لابراتوار دندانپزشكی ساخته می‌شود و حتی از لابراتوارهای دندانپزشكی بازدید كنند زیرا این مسائل جزو حقوق افراد است كه تاكنون حتی رسانه‌ای نیز نشده است.

وی افزود: مطب‌ها همیشه بر حسب تصور عمومی مردم تمیز، مرتب و ضد عفونی شده هستند ولی آیا آن بخشی را كه بیمار رویت نمی‌كند «لابراتوارهای دندانپزشكی» نیز آیا تمیز هستند یا این لابراتوار دندانپزشكی در یك زیرپله‌ای قرار دارد و بیمار نمی‌بیند كه این لابراتوارهای دندانپزشكی در گرد و خاك پروتز دندان را می‌سازند و آگاهی از این مورد جزء حقوق بیمار به حساب می‌آید.

چاقری تصریح كرد: بیماران به دلیل اعتمادی كه به كلینیك‌های دندانپزشكی دارند پروتزهای خود را از آنجا تهیه می‌كنند ولی متأسفانه در زمان حاضر بخش زیادی از خدمات دندانپزشكی توسط لابراتوارهای غیرمجاز دندانپزشكی انجام می‌شود.

رئیس جامعه دندانسازان ایران در پاسخ به این پرسش كه آیا در این زمینه آماری را می‌توانید ارائه كنید، گفت: چند برابر لابراتوارهای دندانپزشكی مجاز كه می‌تواند 4 تا 5 برابر باشد لابراتوارهای غیرمجاز دندانپزشكی وجود دارد ولی هنوز آمار دقیقی وجود ندارد ولی آنچه كه مسلم است لابراتوارهای غیرمجاز دندانپزشكی چند برابر لابراتوارهای مجاز دندانپزشكی است كه در حال حاضر با مطب‌ها در حال كاركردن هستند در حالی كه طبق قوانین كشور، فعالیت مطب‌های دندانپزشكی با این لابراتوارهای غیرمجاز دندانپزشكی غیرقانونی است.

چاقری در پاسخ به این پرسش كه آیا در این زمینه نظارتی نیز صورت می‌پذیرد، تصریح كرد: نظارت‌ها از طریق وزارت بهداشت محدود است كه غالباً حساسیت وزارتخانه بر این است كه لابراتوارهای دندانپزشكی فعالیت درمانی نداشته باشند و بیمار نبینند تا اینكه بر ساخت پروتزها نظارت كنند و متأسفانه اولویتی برای نظارت ساخت پروتزهای دندانپزشكی وجود ندارد.

وی افزود: درصد قابل توجه‌ای از این پروتزها كه در كشور ساخته می‌شود توسط افرادی است كه صلاحیت قانونی و علمی ندارند . به همین علت پروتزهای دندانپزشكی از كیفیت پایینی برخوردارند.

وی گفت: از دلایل مهمی كه مطب‌ها در این زمینه راغب هستند با لابراتوارهای غیرمجاز دندانپزشكی كار ‌كنند ارزانتر بودن خدمات این لابراتوارها است. این ارزانی نیز بی‌دلیل نیست زیرا لابراتوار غیرمجاز دندانپزشكی با مواد پایین‌تر، تكنسین غیرماهر، یا از دستگاه‌های قدیمی كار می كند و فعالیت قانونی ندارد به همین علت بیمه، مالیات و خیلی از هزینه‌هایی كه لابراتوار مجاز دندانپزشكی دارد را پرداخت نمی‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha