دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 26550

تعرفه‌گذاری خدمات پزشكی هنوز نهایی نشده است. بانك مركزی، تورم در حوزه سلامت را 17 درصد اعلام كرده است، سرانه درمان امسال حداقل 10 هزار تومان است و تعرفه‌های پزشكی بخش دولتی و خصوصی نیمه دوم اردیبهشت اعلام می‌شود.

سلامت نیوز : تعرفه‌گذاری خدمات پزشكی هنوز نهایی نشده است. بانك مركزی، تورم در حوزه سلامت را 17 درصد اعلام كرده است، سرانه درمان امسال حداقل 10 هزار تومان است و تعرفه‌های پزشكی بخش دولتی و خصوصی نیمه دوم اردیبهشت اعلام می‌شود.

علیرضا اولیایی منش، مدیركل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با  فارس در پاسخ به این پرسش كه به گفته مسئولان وزارت بهداشت قرار بود این هفته تعرفه‌های خدمات پزشكی اعلام شود و چرا اعلام نشد، گفت: قرار نبود این هفته تعرفه‌ها اعلام شود، قرار بود در اردیبهشت اعلام شود زیرا هنوز در مورد رقم تعرفه‌ها و میزان افزایش آن به جمع‌بندی ‌‌نهایی نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: 4 دستگاه وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشكی، وزارت رفاه و بیمه‌ها و همچنین معاونت نظارت و برنامه‌ریزی راهبردی ریاست جمهوری پیشنهادهای خود را برای تعرفه‌های خدمات پزشكی در سال 90 به دبیرخانه شورای عالی بیمه آورده‌اند كه در آنجا باید پیشنهادهای مختلف بررسی شود و توافق حاصل شود سپس در جلسه رسمی شورای عالی بیمه ارقام توافق شده به تصویب می‌رسد.

وی گفت:‌ با توجه به ارقام ارائه شده از سوی دستگاههای مختلف فعلاً در مورد تعرفه‌های پزشكی بخش خصوصی اختلاف نظر كمتری وجود دارد و زودتر به توافق می‌رسیم اما در مورد تعرفه‌های بخش دولتی اختلاف نظر بیشتر است با این حال قول می‌دهیم هر دو تعرفه برای بخش خصوصی و دولتی همزمان یا با اختلاف زمانی اندك در نیمه دوم اردیبهشت اعلام شود.

اولیایی منش افزود: هر سال با توجه به اینكه بودجه دستگاه‌ها تصویب شده بود باز هم تعرفه‌های بخش خصوصی حدود اردیبهشت و تعرفه‌های بخش دولتی حدود مرداد اعلام می‌شد بنابراین هنوز تأخیر زیادی در اعلام تعرفه‌های پزشكی نسبت به سالهای گذشته نداریم.

مدیركل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت ادامه داد:‌ هنوز میزان افزایش تعرفه های پزشكی در سال جاری مشخص نیست اما این افزایش در بخش‌های مختلف از جمله ویزیت پزشكان، هتلینگ، خدمات پاراكلینیكی و حق الزحمه‌ها متفاوت است.

وی گفت: مبانی مختلفی برای تعیین تعرفه‌های پزشكی وجود دارد یكی از این مبانی میزان تورم درحوزه سلامت است كه بانك مركزی 17 درصد اعلام كرده است (تورم در بخش عمومی 12.5 درصد اعلام شده است)، علاوه بر آن رشد حقوق پرسنل و افزایش هزینه ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها (كه تأثیرگذاری آن كمتر از 5 درصد است) نیز در تعیین رقم تعرفه‌ها و میزان افزایش آن موثر است.

وی اضافه كرد: استدلالهای مختلفی در مورد میزان تأثیر هر یك از این عوامل بر تعرفه‌های پزشكی وجود دارد و باید دید در دبیرخانه شورای عالی بیمه كدام استدلال قویتر است، بنابراین فعلاً هیچ رقمی را در مورد میزان افزایش تعرفه نمی‌توانم اعلام كنم. این افزایش می‌تواند بین صفر درصد تا 100 درصد باشد.

* سرانه درمان حداقل 10 هزار تومان

اولیایی منش در مورد سرانه درمان امسال كه مبنای تعرفه‌گذاری خدمات پزشكی خواهد بود نیز گفت: با توجه به اینكه امسال اعتبار موجود در صندوق‌های بیمه از درصدی از حقوق و دستمزد كاركنان به دست می‌آید و مطابق قانون 5 درصد حقوق و دستمزد به عنوان حق بیمه دریافت می‌شود، می‌توانیم موجودی اعتبار را برآورد كنیم كه بر اساس آن سرانه درمان امسال كمتر از 10 هزار تومان نخواهد بود.

وی افزود: البته رقم سرانه درمان در صندوق‌های مختلف از جمله صندوق روستائیان، كارگران، شهری‌ها و غیره متفاوت است اما باید دید اعتبار كدام صندوق مبنای تعرفه‌گذاری تعیین می‌شود. سال گذشته بر مبنای صندوق كاركنان دولت سرانه درمان 8500 تومان بود و امسال با توجه به دریافت درصدی از حقوق و دستمزد، سرانه درمان در این صندوق كمتر از 10 هزار تومان نخواهد بود و ممكن است بیشتر هم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha