سلامت نیوز : با توجه به تبلیغات گسترده فرآورده های كاهش وزن در اینترنت و سایر رسانه ها به افراد توصیه می شود از تجویز یا مصرف این دسته از فرآورده ها كه فاقد مجوز وزارت بهداشت هستند خودداری كنند.

 معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره مصرف  فرآورده های تقلبی كاهنده وزن اعلام كرد:‌ برخی از این محصولات با ادعای كاملاً گیاهی بودن،‌ نداشتن هیچ گونه عارضه جانبی و اثر چشمگیر و معجزه آسا دركاهش وزن در زمانی كوتاه،‌ تبلیغ و عرضه می شوند كه برخی از این فرآورده ها با وجود ادعای طبیعی بودن و یا فقط حاوی اجزای گیاهی بودن، حاوی مواد شیمیایی مضر و یا داروهایی با مقادیر بسیار بیشتر از حداكثر دوز پیشنهادی آنها هستند كه در روی درب این محصولات و یا در تبلیغات آنها به وجود این تركیبات،‌ اشاره نمی شود.

بنابر این گزارش،‌ این فرآورده ها خطر بزرگی برای سلامت جامعه محسوب می شوند و به صورت غیر قانونی و قاچاق به فروش می رسند كه عوارض ناشی از این فرآورده ها  می تواند بسیار جدی باشد .

این گزارش می افزاید، سیبوترامین  یكی از مواد شناسایی شده است كه در بسیاری از این محصولات یافت می شود و می تواند سبب تشنج، افزایش فشار خون،‌ افزایش ضربان قلب، حمله قلبی و سكته شود همچنین این دارو می تواند با سایر داروهایی كه بیمار مصرف می كند تداخل داشته باشد و خطر بروز عوارض دارویی را افزایش دهد.

بنابر اعلام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی،‌ ادعای وجود تركیبات گیاهی یا طبیعی در یك فرآورده دلیل بی خطر بودن آن نیست و حتی تركیبات گیاهی نیز ممكن است دارای عوارضی باشد و یا در افراد خاص مصرف آنها با احتیاط یا ممنوع باشد.

این گزارش حاكیست،‌ تنها محل مجاز فروش مكمل های غذایی و رژیمی داروخانه است و افراد نباید این فرآورده ها را از اماكنی مانند باشگاه ورزشی و عطاری ها تهیه كنند همچنین صرف داشتن بروشور یا برچسب به زبان فارسی دلیلی بر مجاز بودن فرآورده نیست و حتماً باید به وجود مواردی مانند شماره مجوز وزرت بهداشت و ذكر نام شركت سازنده و شركت وارد كننده فرآورده،‌ شماره سری ساخت و همچنین تاریخ تولید و انقضا روی برچسب فارسی  توجه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha