دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 265528

مطالعات جدید محققان دانشگاه ویک فارست نیویورک نشان می دهد رژیم غذایی پر پرتئین و کم کالری بهترین گزینه برای افراد میانسال و سالمند است؛ چراکه با حفظ توده عضلانی و افزایش تراکم استخوانی، منجر به کاهش وزن می شود.

بهترین رژیم غذایی برای سالمندان

سلامت نیوز: مطالعات جدید محققان دانشگاه ویک فارست نیویورک نشان می دهد رژیم غذایی پر پرتئین و کم کالری بهترین گزینه برای افراد میانسال و سالمند است؛ چراکه با حفظ توده عضلانی و افزایش تراکم استخوانی، منجر به کاهش وزن می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، رژیم غذایی سالمندان بسیار پر اهمیت است؛ چرا که یک رژیم غذایی نادرست برای کاهش وزن می تواند تراکم استخوان ها و توده عضلانی را کاهش دهد.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز،به مرور زمان و با افزایش سن، حجم و قدرت عضلات کاهش می یابد. استحکام عضلات یکی از مهمترین نشانه های بدن سالم است. با تضعیف عضلات، اندام های داخلی بدن و به ویژه استخوان ها آسیب پذیر می شوند. محققان به سالمندان توصیه می کنند که برای جلوگیری از کاهش حجم و قدرت عضلات، پروتئین های گیاهی و حیوانی مصرف کنند.
استفاده از پروتئین حیوانی به دلیل چربی و افزایش اوره، محدودیت دارد و استفاده از گوشت سفید توصیه شده است؛ ولی استفاده از پروتئین های گیاهی هیچ محدودیتی ندارد.


معمولا توده عضلانی پس از 50 سالگی، حدود 1.5 درصد در سال کاهش می یابد، این میزان پس از 60 سالگی به 3 درصد در سال می رسد.
از دست دادن توده عضلات علاوه بر کاهش توانایی و قدرت انجام فعالیت های روزانه، احتمال شکستگی استخوان ها را نیز پس از زمین خوردن افزایش می دهد. علاوه بر مصرف پروتئین، کاهش میزان کربوهیدرات نیز در سلامت سالمندان بسیار موثر است.


محققان در این مطالعه گروهی را به مدت شش ماه تحت رژیم کم کالری و پر پروتئین قرار دادند. این گروه در عین حفظ توده عضلانی، وزن مناسبی را به ویژه در ناحیه کمر، شکم، ران و لگن از دست دادند که با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سکته مغزی مرتبط است.


برخی از مواد غذایی موثر در تقویت عضلات که باید در رژیم غذایی سالمندان گنجانده شود لوبیا، ماست کم چرب، روغن زیتون، پنیر کم چرب و کم نمک، غذاهای دریایی، انواع میوه و سبزیجات، حبوبات، اسفناج، برنج قهوه ای، صدف، بادام، مرغ، موز، تخم مرغ، بلغور جوی دوسر، ماهی، گوشت بوقلمون، شیرکم چرب، انواع توت، دانه کتان، آجیل، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، پرتقال، هویج، گردو و چای سبز و غلات هستند.
مطالعات محققان دانشگاه ایندیانای آمریکا نشان می دهد که مکمل روغن دریایی نیز در بهبود آسیب دیدگی عضلات هم در سالمندان و هم در ورزشکاران موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha