در حالی که اجرای تله‌کابین علی‌آباد کتول در جنگل کبودوال از اوایل دهه 90 و با طراحی شهرداری وقت مصوب شد، اما با گذشت چند سال هنوز بی‌نتیجه مانده است. بر اساس آخرین صحبت‌های «سید مناف هاشمی» استاندار گلستان، این طرح هنوز مجوز نهایی از شورای عالی معماری و شهرسازی دریافت نکرده است.

جنگل کبودوال روی میز مزایده/تضمینی برای قیمت‌های نهایی و نفع شهروندان پس از واگذاری وجود ندارد

سلامت نیوز: در حالی که اجرای تله‌کابین علی‌آباد کتول در جنگل کبودوال از اوایل دهه 90 و با طراحی شهرداری وقت مصوب شد، اما با گذشت چند سال هنوز بی‌نتیجه مانده است. بر اساس آخرین صحبت‌های «سید مناف هاشمی» استاندار گلستان، این طرح هنوز مجوز نهایی از شورای عالی معماری و شهرسازی دریافت نکرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، اگرچه هنوز خبرهای خوشی از نهایی شدن همه مجوزهای لازم برای اجرای این طرح منتشر نشده، اما خبرهای دیگری هم هست که مربوط به واگذاری یکپارچه جنگل و محدوده سد کبودوال در مزایده از سوی سازمان جنگل‌هاست.

 این خبر در حالی از سوی اداره کل منابع طبیعی استان، شهرداری و شورای شهر علی‌آباد کتول تایید می‌شود که طی نیم‌قرن اخیر، این منطقه جنگلی با جاذبه‌های کم‌نظیر، شاهد گردشگران زیادی بوده و حضور آنان برای منطقه و شهروندان علی‌آبادی نفع زیادی داشته است.

این مزایده که تاریخ دقیق برگزاری و قیمت پایه آن هنوز از سوی سازمان جنگل‌های کشور اعلام نشده، با اعتراض و نقد اعضای شورای اسلامی این شهر، شهرداری، فرمانداری، امام‌جمعه، نماینده علی‌آباد در مجلس و شهروندان روبه‌رو شده است؛ اعتراضی که طی نامه‌ای با امضای همه مسئولان نامبرده، به دست رئیس سازمان جنگل‌های کشور رسیده است. با این حال برای منابع طبیعی و سازمان جنگل‌های کشور در بر همان پاشنه مزایده و برون‌سپاری به بخش خصوصی می‌چرخد.


 با «غلام رضا حاتمی» عضو شورای شهر علی‌آباد کتول که طی دوره گذشته نیز در این شورا حضور داشت، درباره دلایل این اعتراض گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

دلایل مخالفت منابع طبیعی با واگذاری دوباره جنگل‌ کبودوال یا به عبارتی تمدید قرارداد آن با شهرداری چیست؟

شهرداری علی‌آباد کتول 40 سال است که قرارداد محدوده پارک جنگلی کبودوال را در اختیار دارد و در کنار خدماتی که به شهروندان و گردشگران ارائه داده، از آن به خوبی محافظت کرده است. آخرین قرارداد مربوط به سال‌های 86 تا 96 بود. پس از آن نیز به این دلیل که طرح جدید پارک جنگلی در دست بررسی بود، سازمان جنگل‌ها این محدوده را با تفاهم‌نامه در اختیار شهرداری قرار داد.

قوانین سازمان جنگل‌ها و مراتع هم اجازه تمدید دوباره قرارداد با شهرداری علی‌آباد را می‌داد. همزمان شورای شهر و شهرداری تلاش می‌کرد که تله‌کابین را هم به مجموعه پارک جنگلی اضافه کند و این اتفاق هم افتاد. بعد از آن، منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها تصمیم گرفت تا کل مجموعه را به مزایده بگذارد. در حال حاضر هر لحظه امکان دارد این مجموعه از دست شهرداری خارج شود.

 آیا شورای شهر و شهرداری علی‌آباد کتول، دلایل مخالفت خود را اعلام کرده‌اند؟

بله؛ انتقاد مجموعه شورای شهر و شهرداری روشن است. شهرداری تاکنون به بهترین شکل از این جنگل حفاظت کرده است. سرنوشت پارک‌های جنگلی که به بخش خصوصی واگذار شد، مشخص است ولی تاکنون حتی یک درخت در این محدوده قطع نشده است.

از سوی دیگر همه عواید و منافع آن تا زمانی که در اختیار شهرداری است، به عنوان درآمد شهرداری که مورد تاکید وزارت کشور نیز هست، به مردم می‌رسد. این نکته را هم بگویم که این موضوع فقط نظر مدیریت شهری علی‌آباد کتول نیست. بلکه شهروندان، امام‌جمعه و فرماندار نیز با ما هم عقیده هستند.

میزان درآمد و سرمایه‌گذاری شهرداری در این محدوده چقدر است؟

طی این دوره از شورا و دوره گذشته، شهرداری 4 میلیارد تومان به صورت مستقیم در این محدوده سرمایه‌گذاری کرد. با احتساب مشارکت‌ها، بالغ بر 10 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کبودوال انجام شده است.

البته این عدد مربوط به سرمایه‌های ثابت است. بعد از این میزان سرمایه‌گذاری، پارک جنگلی کبودوال به شرایط درآمدزایی رسیده است. حالا پارک نه فقط در عید نوروز و تابستان، بلکه در تمام فصول سال گردشگر دارد. با وجود همه این تلاش‌ها اما سازمان جنگل‌ها تصمیم بر مزایده محدوده جنگلی کبودوال گرفته است.

سازمان جنگل‌های کشور و همچنین اداره کل منابع طبیعی استان اعلام کرده‌اند که به دلیل تغییر در قوانین واگذاری، امکان تمدید قرارداد با شهرداری وجود ندارد. آیا شورا و شهرداری این موضوع را از نظر حقوقی بررسی کرده اند؟ این همه حقیقت نیست.
 
آیا شهرداری به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان به مزایده وارد نمی‌شود؟

در صورت تعیین قیمت پایه و همچنین زمان مزایده حتما این کار انجام می‌شود، اما همان طور که می‌دانید در مزایده کسی نمی‌داند که چه رقم‌هایی به میان می‌آید. ار سوی دیگر شرکتی ممکن است رقم بالایی بدهد و بعد از آن قیمت خدمات ارائه شده بالاتر برود. تضمینی وجود ندارد که قیمت‌های نهایی پس از واگذاری به نفع شهروندان تمام شود. مشابه اتفاقی که در رامسر هم شاهد بودیم.

حتی از عابران پیاده مبلغ هزار تومان و از رانندگان هم 10 هزار تومان دریافت می‌شود. فرقی هم میان بومیان با گردشگران وجود ندارد، اما شهرداری تا امروز از بومیان مبلغی دریافت نکرده است و تاکید می‌کنم این موضوع در حالی است که شهرداری علی‌آباد طی دوران‌های مختلف حفاظت مطلوبی از محدوده داشته است. نرخ ورودی برای گردشگران 5 هزار تومان است.

این پارک هویت مردم شده است و به دلیل چسبیدگی به شهر، شهروندان علی‌آبادی تردد بسیار بالایی به مجموعه دارند. به نقلی از امام راحل تاکید می‌کنم که ایشان هم فرمودند این جنگل‌ها برای مردم است.

سازمان جنگل‌ها به صراحت اعلام کرده که از عملکرد شهرداری‌ها در مورد پارک‌های جنگلی راضی نیست. اما قرار نیست کبودوال به این عنوان، قربانی شود. این‌ها دغدغه‌های اساسی ماست. قانون این اجازه را به ما می‌دهد که قرارداد را تمدید کنیم و تلاش ما این است که سازمان جنگل‌ها را برای آن متقاعد کنیم.

طرح تله‌کابین علی‌آباد در کدام مرحله قرار دارد؟ آیا زمان مزایده مشخص است؟

براساس آنچه مسئولان استانی به ما اعلام کرده اند، تله‌کابین فقط باید آخرین مجوز یعنی مجوز شورای عالی معماری و شهرسازی کشور را دریافت کند. در مورد زمان مزایده هم مالک اصلی منابع طبیعی است و این دستگاه باید زمان آن را مشخص کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha