سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 26560
سلامت نیوز: دبیر كارگروه طب سنتی ستاد گیاهان دارویی و طب ایرانی نسبت به اقدام افراد برای انجام حجامت بدون تجویز پزشك كار بلد هشدار داد.

دكتر میرغضنفری، دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران و در گفتگو با ایسنا، حجامت را بخش جزیی از درمان‌های طب سنتی عنوان كرد و گفت: در طب سنتی ایران برای سالم ‌ماندن و یا برگرداندن سلامتی بیمار روش‌هایی وجود دارد كه اولین آن پرهیز غذایی و اصلاح سبك زندگی است. رعایت این دو اصل در سلامتی انسان بسیار مهم است.

به گفته وی، در طب سنتی ایران شش اصل مواد غذایی، خوراكی‌ها و نوشیدنی‌ها، استرس‌ها و توجه به روحیات انسان، خواب و بیداری، دفع مواد زاید از بدن، فعالیت‌های بدنی و آب و هوا در نظر گرفته می‌شود. این شش اصل به عنوان سته ضروریه در طب سنتی ایران مطرح است. قدم‌های بعدی در طب سنتی دارو است.

میرغضنفری افزود: دارو در طب سنتی قدم دوم است. به این منظور باید تا حد امكان داروهای ساده تجویز شود. قدم سوم در طب سنتی اعمال دستی است كه در اینجا به حجامت، ماساژ و … می‌رسیم. به این ترتیب انجام حجامت در طب سنتی قدم سوم در درمان بیماری است. این تصور اشتباه است كه اولین قدم را حجامت بدانیم.

دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران با تاكید بر آن كه برای انجام حجامت، شخص باید توسط پزشك طب سنتی ویزیت شود، افزود: به این ترتیب باید مزاج فرد تعیین و وضعیت بدنی وی بررسی شود. در مجموع شش اصل مذكور باید برای فرد مورد نظر تنظیم شود و اگر لازم بود دارو تجویز شود. در صورت لزوم و با تشخیص پزشك اعمال دستی از جمله حجامت برای فرد موردنظر تجویز می‌شود.

میرغضنفری ادامه داد: انجام حجامت در زمان‌های خاص بهتر است. بهترین زمان برای حجامت را بهار عنوان كرده‌اند و از نظر ماه قمری بعد از نیمه ماه قمری به دلیل اثرات ماه بر كره زمین و بدن انسان انجام حجامت بیشتر توصیه می‌شود. در مجموع این موضوع بدان ‌معنا نیست كه در فصل‌ها و یا روزهای غیر از بهار انجام حجامت صورت نمی‌گیرد؛ چرا كه ممكن است فردی به انجام حجامت در غیر از زمان‌های گفته ‌شده نیاز داشته باشد.

وی تاكید كرد: حجامت باید به‌جا و با تجویز پزشك كاربلد انجام شود؛ چرا كه ممكن است انجام حجامت برای برخی‌ها مضر باشد و یا در روزی انجام شود كه انجام آن خوب نباشد یا شرایط بدنی فرد مناسب نباشد.

میرغضنفری درباره برخی اظهارنظرها كه عنوان شده طب سنتی در سایه طب كلاسیك از بین رفته است، گفت: طی سال‌های اخیر طب سنتی در كشور رشد خوبی داشته و دانشگاهی شده است. طب سنتی به طور علمی و آكادمیك از حدود پنج ‌سال گذشته وارد دانشگاه‌های علوم پزشكی مادر كشور شده است و اكنون دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران، شهید بهشتی و شیراز آموزش طب سنتی را دارند و پزشكان و داروسازان می‌توانند در مقطع PHD وارد این رشته شوند.

وی همچنین درباره برخی مباحث مبنی بر طرح بازنگری در آیین نامه حجامت از 20 سال گذشته و مغفول ماندن این موضوع، گفت: در این زمینه باید گفت كه آیین‌نامه حجامت در كشور وجود نداشت و وزارت بهداشت از یكی دو سال گذشته به نگارش و تدوین آیین‌نامه طبابت در طب سنتی مكلف شده كه حجامت بخشی از آن را تشكیل می‌دهد. تدوین این آیین‌نامه در دانشكده طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران درحال انجام است اما هنوز نهایی نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha