بررسی‌های انجام شده حاكی از این است كه مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض فاکتور‌های خطر محیطی و شغلی هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آنان بیشتر است از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه می‌كنند و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می‌اندازند.

مردان از سلامت خود غافل هستند

سلامت نیوز-بیتا مهدویهر سال با فرا رسیدن اول اسفند ماه هفته سلامت مردان در كشور با هدف حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه‌های مختلف پیشگیری از مخاطرات برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات این در حالی است كه سلامت مردان موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار در جامعه می‌شود.

بررسی‌های انجام شده حاكی از این است كه مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض فاکتور‌های خطر محیطی و شغلی هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آنان بیشتر است از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه می‌كنند و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می‌اندازند.


كارشناسان معتقدند، بار بیماری‌ها و آسیب در كشور در جنس مذكر برای همه سنین نشان می‌دهد تعداد سال‌های از دست رفته به علت مرگ زودرس و همچنین سال‌های سپری شده توام با ناتوانی به ترتیب عوامل زیر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است كه عبارتند از: حوادث ترافیكی، و حوادث غیرمترقبه، بیماری‌های ایسكمیك قلب (آنژین صدری و سكته قلبی)، سقوط از ارتفاع یا در سطح، حوادث ناشی از تاثیرنیروهای مكانیكی بیجان و جاندار و...
برگزاری سومین کنگره سلامت مردان ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با پزشكان و دست‌اندركاران كه در پی می‌آید.


عدم مشاركت مردان در سلامت
دكترعلی رضا رئیسی ـ معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی در همایش سلامت مردان می‌گوید: در نظام سلامت از نظر زیرساخت و طراحی دست پری داریم و طراحی نظام شبکه قدرت زیادی به ما داد تا بتوانیم همه گروه‌های سنی را حمایت کنیم. در حوزه سلامت بنابه دلایلی که صحبت شد آقایان کمتر به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند و خانم‌ها مشارکت بیشتری دارند.


وی می‌افزاید: در سال 2007 در دفتر جمعیت سلامت خانواده برای گروه‌های سنی مختلف برنامه خاصی تدارک دیده شد به ویژه در سنین سی تا 59 سال که روی سلامت مردان تمرکز دارد، از سال 84 به طور ویژه به بحث سلامت مردان توجه کردیم. این در حالی است كه سطح سواد در کل کشور بین آقایان و خانم‌ها حدود هشت کلاس سواد است، در آقایان حدود 9 کلاس سواد و خانم‌ها حدود 8/7 دهم است.


معاون بهداشت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی یاد آوری می‌كند: بیش از 93 درصد خانم‌ها در سطح کشور بیمه هستند و این رقم در آقایان به 91 درصد می‌رسد، در بیمه مکمل نیز به همین صورت است.


وی با اشاره به این مطلب كه چاقی شکمی در آقایان بیشتر از بانوان است و سبک زندگی سالم و مصرف دخانیات نیز در خانم‌ها وضعیت بهتری دارد می‌گوید: بیش از 24 درصد آقایان اقدام به مصرف تنباکو می‌کنند كه این رقم در خانم‌ها به 4 درصد رسیده است. بررسی‌ها همچنین حاكی از این است كه حدود 16 درصد مردان فست‌فود مصرف می‌کنند و 14 درصد خانم‌ها روی به مصرف فست‌فود آورده‌اند.


رئیسی با بیان اینکه بیماری قلبی و عروقی در صدر علل مرگ و میر است و حوادث ترافیکی و سرطان‌ها از دیگر موارد مرگ و میر هستند می‌افزاید: آمار خودکشی موفق در مردان بیشتر از زنان است از اینرو باید به بحث خودمراقبتی توجه ویژه‌ای داشته باشیم، هدف ما این است که گروه‌هایی که در اختیار مراقبین قرار می‌گیرند مشخص هستند تا مراقبت مناسبی از آنان صورت گیرد.


وی خاطر نشان می‌كند: در خصوص مراقبت یا افراد به سراغ ما بیایند یا ما به سراغ آنان برویم اما بهترین روش استفاده از مدیا برای بحث خودمراقبتی است. با استفاده از نرم‌افزارهای خودمراقبتی که به جامعه و حوزه سلامت متصل هستند می‌توانیم آگاهی بیشتری در این زمینه ایجاد کنیم. طرح پایلوتی در شهرهای قم، سلماس و کردکوی گلستان انجام شد و بر این اساس تمرکز وزارت بهداشت بر روی سلامت مردان قرار گرفت كه در شش ماهه ابتدایی سال آینده امیدواریم نرم‌افزاری راه اندازی شود که افراد اطلاعات خود را وارد کنند و روند سلامتی خود را داشته باشد، این نرم افزار به دفاتر سلامت وزارت بهداشت متصل است و با اجازه‌ فرد پزشک می‌تواند به پرونده بیمار دسترسی کامل داشته باشد.


دكتر رئیسی می‌گوید: ح دود 59 درصد آقایان ترجیح می‌دهند مراقبان سلامت مرد از آنان مراقبت کند و 42 درصد مردان پزشکان عمومی را بر متخصص ترجیح داده‌اند و 18 درصد ترجیح دادند خدمات را در محل کار دریافت کنند. ای احساس روئین تنی دارندن در حالی است كه مراجعه مردان به مراکز بهداشتی کمتر است و باید دسترسی به خدمات افزایش پیدا کند و ما در محیط کار این کارها را انجام دهیم.



عدم توجه به سلامت
دكتر سید جلیل حسینی ـ رئیس مركز تحقیقات سلامت مردان و استاد جراحی كلیه دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید: متأسفانه آقایان به اكثر بیماری‌های شایع مبتلا می‌شوند زیرا كه به سلامت خودشان توجه نمی‌كنند و احساس روئین تنی دارند مردان برخلاف خانم‌ها استمداد طلبی ندارند و برای بیماری‌های خودشان به مراكز بهداشتی و به پزشكان مراجعه نمی‌كنند از اینرو در معرض بیماری‌های زیادی قرار می‌گیرند.

وی در مورد مهمترین بیماری‌هایی كه مردان به آن مبتلا می‌شوند می‌افزاید: بسیاری از مردان به علت استعمال زیاد دخانیات در معرض انوع سرطان‌ها بخصوص سرطان پروستات، مثانه، ریه و انواع بیماری‌های ریوی هستند و این در حالی است كه تصادفات رانندگی هم سلامت آنان را تهدید می‌كند. آنان معمولا موارد ایمنی را رعایت نمی‌كنند از اینرو حدود 95 درصد دچارسوانح می‌شوند.
وی خاطر نشان می‌كند: حدود 14 سال قبل بحث سلامت مردان را در كشور شروع كردیم. در آن زمان فقط 5 كشور به این موضوع پرداخته بودند ولی امروزه همه كشور‌ها بحث سلامت مردان را در دستور كار خود دارند.
اخیرا هم كنگره‌های سلامت مردان را برگزار می‌كنیم. زیرا كه سلامت مردان در دنیا بسیارمهم است و متأسفانه آنان به سلامتی خودشان نمی‌رسند.
انسان چند وجهی است
دكتر جلیل عرب خردمند ـ فوق تخصص مغز و اعصاب و رئیس پانل سلامت جنسی مردان در مورد جایگاه بهداشت جنسی می‌گوید: مدتها قبل دانشمندان فكر می‌كردند انسان فقط در بیولوژی خلاصه می‌شود تا اینكه به مرور زمان دریافتند كه انسان چند وجهی است و به جز مسائل زیستی، روانی و اجتماعی هم هست.
آنان بعد از حادثه 11 سپتامبر مسائل معنوی را هم مورد پذیرش قرار دادند به طوری كه امروز به عنوان معنویت با خدا مطرح می‌شود. وی با بیان این مطلب كه انسان دارای ابعداد مختلف زیستی روانی اجتماعی و معنوی است می‌افزاید: همه این پارامترها در سلامت انسان‌ها دخالت دارند و این در حالی است كه بخش مهمی از بحث‌های روانی مربوط به مسائل جنسی است كه نقش مهمی را در سلامت افراد ایفا می‌كند. بسیاری از بیماری‌هایی كه امروز ما به عنوان بیماری‌های روان تنی می‌شناسیم ریشه در اختلالات جنسی دارند.

خوشبختانه امروزه در این زمینه كار‌های زیادی انجام شده است. به‌طوری كه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی فلوشیپ مسائل جنسی را در روانشناسی دایر كرده است و دانشگاه تهران هم از متخصصین روانپزشكی برای دوره‌های تكمیلی فلوشیپ مسائل جنسی دعوت به همكاری كرده است.این فوق تخصص مغز و اعصاب یادآوری می‌كند: آموزش جنسی در سلامت مردان بسیار تأثیرگذار است و این در حالی است كه در همه ابعاد سلامت پیشگیری بهتر از درمان است از اینرو در بحث‌های سلامت جنسی هم پیشگیری مقدم بر درمان است به طوری كه اگر بتوانیم از اختلالات جنسی پیشگیری كنیم قطعا راحت‌تر می‌توانیم آن را درمان كنیم. در بحث پیشگیری آموزش یكی از مهمترین مولفه‌های قدرتمند است
اما مسأله مهم این است كه این آموزش چگونه باید انجام شود. آموزش‌ها باید بر اساس سنین مختلف به شكلی مطرح شود كه اثر گذار باشد. به طور كلی بسیاری از این آموزش‌ها مستقیم نیست و ضرورت ندارد كه روی مسائل جنسی تاكید شود. اگر بتوانیم اعتقادات مذهبی افراد جامعه را تقویت كنیم. جلوی بسیاری از گرایش‌های ناروا را براحتی می‌توانیم بگیریم.
وی با اشاره به این مطلب كه قرار نیست در مدارس و قبل از بلوغ آموزش‌های مسائل جنسی به جوانان داده شود می‌گوید: باید به گونه‌ای جوانان را تربیت كنیم كه گرایش‌های آنان به انحرافات جنسی كمتر شود و به سراغ زمینه‌های كه انحرافات جنسی را بوجود می‌آورند نروند. ما در جامعه‌ای زندگی می‌كنیم كه همه ابعاد جامعه با اجزای آن در ارتباط هستند به طوری كه سلامت نوزاد، كودك، جوان، زن و مرد همه در هم تنیده شده است به طوری سلامت هر كدامشان كه به خطر بیفتد سلامت بقیه اعضای خانواده هم در معرض خطر قرار می‌گیرد.
دكتر عرب خردمند می‌افزاید: مسائل جنسی در چهار چوب خانواده مطرح می‌شود و تفاوت‌های بین زنان و مردان وجود دارد كه باید با شناخت تفاوت‌ها از بروز مشكلات پیشگیری كنیم تا كانون خانواده دچار مشكل نشود.
وی در مورد نقش رسانه‌ها می‌گوید: رسانه‌ها در این مسأله نقش بسیار بزرگی دارند بخصوص در آگاه‌سازی مردم وجلوگیری از سوء استفاده‌ها بسیار مثمر ثمر هستند. متأسفانه امروزه در دنیا به دلیل نگاه مادی به سرمایه داری همه قسمت‌های مختلف برای پول در آوردن دست به هر كار ناروایی می‌زنند از اینرو انحرافات جنسی بوجود می‌آید. متأسفانه بی در و پیكر بودن شبكه‌های اجتماعی و عدم كنترل آنها مشكلات زیادی را در جامعه بوجود می‌آورد واین در حالی است كه رسانه‌های دیداری و شنیداری با برنامه ریزی‌های صحیح می‌توانند جلوی باور‌های غلط و انحرافات را بگیرند.


اهمیت آموزش‌های سلامت جنسی
دکتر سید کاظم فروتن ـ رئیس کلینیک سلامت خانواده دانشگاه شاهد در مورد سلامت مردان می‌گوید: سلامت جنسی در مردان از اهمیت زیادی برخوردار است از اینرو باید برای آن آموزش، مشاوره و برنامه‌ریزی داشت.
وی با بیان این مطلب كه ما سلامت جنسی را در کانون خانواده مطرح می‌کنیم زیرا که باعث گرمی و استحکام کانون خانواده می‌شود می‌افزاید: سلامت مردان و زنان وابسته به هم هستند به طوری كه اگر مردی بخواهد سلامت جنسی داشته باشد باید به سلامت جنسی همسرش نیز توجه کند. سلامت جنسی در مردان کاملاً مربوط به نیاز‌های جسمانی است ولی در زنان سلامت جنسی عمدتاً مربوط به عواطف است و اگر مردی بخواهد همسرش دارای سلامت باشد باید به مسائل عاطفی همسرش نیز به طور خاص توجه کند.
رئیس كلینیك سلامت خانواده یاد آوری می‌كند: سلامت جنسی در مردان هر چند ممکن است تظاهراتش به صورت جسمانی باشد ولی درجاتی از مسائل روانی و رفتاری درآن نقش دارد از اینرو درمانگر‌های ما در حوزه سلامت باید به سلامت جسمی و روانی مردان هم توجه كنند و به این مسأله یک بعدی نگاه نکنند زیرا كه فقط با تجویز قرص و دارو مشكلات بر طرف نمی‌شود.

برای سلامت مردان باید به‌طور صحیح و علمی تلاش کرد و توجه داشت كه درمان‌های غلط و اشتباه می‌تواند سلامت جنسی بیماران را دچار مخاطره كند. وی با اشاره به این مطلب كه خیلی از اوقات درماهواره و موبایل‌ها و فضاهای مجازی تبلیغات عجیب و غریبی در مورد استفاده از فلان ابزار، دارو و یا... پخش می‌شود كه نه تنها سلامت مردان را تضمین نمی‌كند بلكه مشكلات زیادی را هم برایشان بوجود می‌آورد می‌گوید: همان طوری كه وسیله نقلیه خودمان را برای تعمیر دست هر مکانیکی نمی‌دهیم نباید سلامت خودمان را هم دست چنین تبلیغاتی بدهیم. این‌گونه تبلیغات بسیار فریبنده است. اگر جای نام دارویی در کتاب‌های رسمی و علمی خالی است و در تبلیغات به آن اشاره می‌شود قطعاً آن دارو زیر سؤال است.


دكتر فروتن خاطر نشان می‌كند: بیماران باید برای سلامت خودشان به یک فرد صاحب نظر و متخصص مراجعه کنند درمانگران نیز نباید تنها به دارو و مسائل پزشکی توجه کنند بلکه تمام جوانب از جمله توجه به مسائل روانی و رفتاری در مرد و همسرش را نیز در نظر بگیرند. اگر مردی بخواهد سالم باشد باید زن سالمی داشته باشند و بالعکس زنان اگر بخواهند مردان سالم و قابل اتکا برای خود داشته باشند باید به مردانشان توجه کنند. مسأله‌ای که متأسفانه امروز در جامعه ما بشدت کم رنگ شده است. زنان ما برای آراستگی و پوشش جذاب خود در بیرون از خانواده خیلی گرایش دارند در حالی که در خانواده به شوهر خود در این زمینه کمتر توجه می‌کنند و از این نظر مردان دچار آسیب‌های زیادی می‌شوند و گاهی متأسفانه به رفتارهای خارج از خانواده روی می‌آورند.


وی می‌افزاید: یکی از مسائلی که باید در سلامت زوجین به آن توجه شود این است که خانواده‌ها باید بدانند که پیامدهای مسائل جنسی در کوتاه مدت بوجود نمی‌آید معمولاً اختلالات جنسی و بیماری‌ها در مرد و زن به صورت خزنده زندگی را دچار بحران می‌کند و این مسائل به‌تدریج مشکلات رفتاری بوجود می‌آورد و گاهی هم مشکلات رفتاری چنان پر رنگ می‌شود که مسائل دیگر در حاشیه قرار می‌گیرد. برای حل مشکلات مردان هرچه سریعتر باید اقدام کنند و نگذارند این مسائل کهنه شود وزندگیشان را دچار آسیب و بحران كند. اگر زوجین دچار بهانه‌گیری‌های بی‌دلیل، سردی،افسردگی و مشکلات خانوادگی شدند ممکن است ریشه‌ها به اختلالات و کمبودهای جنسی و عاطفی برگردد لذا باید به درمانگرانی مراجعه کنند که بتواند مسائل رفتاری آنان را حل و فصل کند.


مهمترین بیماری‌های مردان
دكتر عباس بصری ـ جراح كلیه و استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در رابطه با مهمترین بیماری‌های مردان می‌گوید: مهمترین سرطان درجهان پروستات و در ایران در بین مردان سرطان مثانه است كه دارای شیوع زیادی هم است كه علاوه بر شایع بودن بیماری خطرناك هست و هزینه زیادی را برای بیمار در بر دارد. علت این بیماری مصرف دخانیات و كار با مواد شیمیایی است.
وی با بیان این مطلب كه سرطان پروستات در ایران روبه افزایش است به طوری كه در دو دهه گذشته 2 برابر شده است ولی به اندازه سرطان مثانه خطر ناك نیست می‌افزاید: مهمترین مسأله بهداشتی ما در زمینه مردان بیماری سنگ‌های دستگاه ادراری است كه بیماری‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌كند. میزان بروز شیوع سنگ در مردم 5 تا 8 درصد و بروز سالیانه هم 105 هزار مورد جدید سنگ در ایران است.
این جراح كلیه در پاسخ به این پرسش كه مهمترین عوامل ابتلا به سنگ چیست یاد آوری می‌كند: عوامل خانوادگی، ژنتیك، تغذیه، آب و هوا، مواد موجود در آب شرب از مهمترین علل ابتلا به سنگ كلیه است و مهمترین راه پیشگیری هم مصرف مایعات، حذف كامل نمك، و گوشت است كسانی هم كه سابقه خانوادگی سنگ دارند حتماً از نظر آزمایشات بررسی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha