اولش بی‌ربط بود كه گرانی مرغ و گوشت و كیمیا شدن این دو را به كمیاب شدن ماشین‌های عروس در خیابان‌ها ربط بدهیم، ولی باریك كه شدیم اتفاقا این دو قضیه بدجوری به هم ربط داشت و از آن كمیابی به این نایابی رسیدیم.

عروسی ،بی عروسی

سلامت نیوز: اولش بی‌ربط بود كه گرانی مرغ و گوشت و كیمیا شدن این دو را به كمیاب شدن ماشین‌های عروس در خیابان‌ها ربط بدهیم، ولی باریك كه شدیم اتفاقا این دو قضیه بدجوری به هم ربط داشت و از آن كمیابی به این نایابی رسیدیم.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: تالاردارها به اتفاق دلشان خون است و همه حرف از مرغ و گوشت می‌زنند و آنهایی كه هنوز دل و دماغی برایشان مانده، می‌گویند ای بابا مگر گوشت و مرغ پیدا می‌شود كه مردم عروسی كنند.
امسال برای تهران سال مگس پرانی تالارهای عروسی بود، البته نه فقط برای تهران كه برای ایران. خیلی از تالاردارها نشسته‌اند و دارند از جیب می‌خورند و خیلی‌های دیگرشان سودای تعطیلی به سر دارند و خیلی‌های دیگر مانده اند سردو راهی كه كركره را بالاخره بكشند پایین یا هرطور شده دوام بیاورند و بمانند. درد مشترك اینها عروسی نكردن مردم است، از شمال شهر تا جنوب، از شرق تا غرب، همین كه دیگر ماشین‌های گل زده عروس درخیابان‌ها بوق بوق نمی‌كنند و كارناوال‌های عروسی، محله را روی سرشان نمی‌گذارند.
​​​​​​​
از آمار تا واقعیت
كم شدن تعداد عروسی‌ها را همه خیلی جدی و پرحرارت لمس می‌كنند، چه بالای شهری ها، چه میانه‌ها و چه جنوب شهری ها. یكی از تالاردارها به ما گفت مشتری‌های عروسی‌اش 85درصد نسبت به سال گذشته كم شده‌اند و این آمار دقیق در عین حال كه جای تعجب داشت از كسادی كسب و كار او می‌گفت كه در خیابان پاسداران تهران، جایی كه هنوز به رفاه شهره است، خیلی‌ها دست از مراسم عروسی شسته و كار را به جایی رسانده‌اند كه سهم او از همه مراسم ازدواج این حوالی فقط سه تا شده است، سه تا برای سال97.
در خیابان ولیعصر محدوده پارك ملت نیز وضع چندان فرقی نداشت وقتی با مدیر یكی از تالارهای پذیرایی‌اش حرف زدیم و او گفت در این دو سه سال شیب كاهش عروسی‌ها به‌قدری تند شده كه از 10، 15 عروسی در ماه رسیده به دوسه تا آن هم خوشبینانه. صاحب تالاری در بزرگراه افسریه نیز آمارش دقیق بود و گفت عروسی‌هایمان امسال یك‌چهارم سال‌های قبل شده و با زهرخندی اضافه كرد امسال تقریبا هیچ عروس و دامادی گذرشان به تالار او نیفتاده، اما بیشتر كه فكر كرد گفت به زور ماهی یكی دوتا. در محله قلعه‌مرغی هم وضع وخیم بود و صاحب یكی از تالارها بدون این‌كه تردید كند، گفت امسال یك دانه هم مراسم نداشته‌ایم و در 42 سالی كه چراغ این تالار روشن است چنین وضعی سابقه نداشته كه بنشینیم و مگس بپرانیم و دیگران را تماشا كنیم.
در میانه‌های خیابان پیروزی اما یك تالاردار ناامید با صدای خسته و كم جان درد دلش باز شد و حرف مراسم عروسی كه پیش آمد گفت خانم! مردم دیگر عروسی نمی‌كنند كه بیایند سراغ ما و اگر بكنند هم آن‌قدر از سر و ته خرج و مخارج می‌زنند و فهرست مهمان‌ها را خلاصه می‌كنند و می‌رسانند به 30، 40 نفر كه پول آب و برق و حقوق كارگران‌مان هم درنمی‌آید چه برسد به سود.
خسرو ابراهیمی‌نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی همین چند روز پیش گفته بود هم صنفی‌هایش در این اوضاع اصلا دنبال سود نیستند و همین كه هزینه‌های روزانه و حقوق پرسنلشان را تامین كنند راضی‌اند.
كاهش مراسم ازدواج البته تمام و كمال به معنی كاهش ازدواج نیست چون ممكن است جماعتی ازدواج كنند ولی به‌خاطر مضیقه‌های مالی، عطای مراسم را به لقایش ببخشند و بی سر و صدا به خانه بخت بروند. اما حتی با وجود این عینك خوشبینی بازهم ازدواج‌های امسال كم شده و این كاهش در آمارهای سازمان ثبت‌احوال مشهود است.
با این‌كه تابستان امسال رئیس سازمان ثبت اسناد كشور آمار ازدواج‌های سه ماه اول سال 97 را 160 هزار و 592 مورد اعلام كرده و گفته بود ازدواج‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 2درصد بیشتر شده اما اكنون سازمان ثبت احوال كشور از
شش ماه نخست سال97 طوری آمار می‌دهد كه گویاست ما ایرانی‌ها چند هزارتایی كمتر از شش ماه اول سال 96 ازدواج
 كرده ایم. ثبت احوال می‌گوید از ابتدای فروردین تا پایان شهریور امسال 323 هزار و 537 ازدواج دركشور ثبت شده درحالی كه سال قبل در همین بازه زمانی 359 هزار و 615 ازدواج رخ داده است.
این كاهش چند هزارتایی وقتی با بحران‌های مالی این روزها جمع شود و ضربدر آینده نامعلوم‌‌مان شود طبیعی است كه بازار تالاردارها كساد می‌شود و دیدن ماشین گل زده عروس كه شادمانه دست را روی بوق گذاشته و ریتم گرفته از صحنه‌های بدیع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha