پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷

تولد روز افزون کودکان بی‌‌‌شناسنامه در ایران و محرومیت‌های ناشی از آن زنگ خطری را برای آینده این کودکان به صدا در آورده است. چنانچه این معضل از طریق قوای سه گانه حل نشود صدمات جبران ناپذیری به بار خواهد آمد. کودکان بی‌‌‌شناسنامه در ایران معمولا به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند .

کودکانی که درآمار گم شده اند

سلامت نیوز:تولد روز افزون کودکان بی‌‌‌شناسنامه در ایران و محرومیت‌های ناشی از آن زنگ خطری را برای آینده این کودکان به صدا در آورده است. چنانچه این معضل از طریق قوای سه گانه حل نشود صدمات جبران ناپذیری به بار خواهد آمد. کودکان بی‌‌‌شناسنامه در ایران معمولا به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رونامه آرمان ،گروه اول کودکان دوتابعیتی هستند این کودکان با وجود داشتن مادر ایرانی سال‌ها از اوراق هویتی محروم بودند. البته اخیرا با تلاش‌های نهادهای مدنی و رسانه‌ها لایحه اصلاح قانون تابعیت فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی به تصویب هیات دولت رسید. گروه دوم کودکان بدسرپرست هستند، آنها اگرچه مشکل حقوقی ندارند. اما به‌دلیل ناآگاهی والدین، فاقد اوراق هویتی هستند.

این کودکان باید پس از 18 سالگی برای گرفتن شناسنامه اقدام کنند.در غیراین صورت افرادی حقیقی یا نهادهایی مانند بهزیستی می‌توانند به‌عنوان «امین » برای گرفتن اوراق هویتی کودکان اقدام کنند. گروه سوم،کودکانی هستند که والدین آنها هم فاقد اوراق هویتی هستند. نمونه بارز آن مهاجرین زابل هستند. طایفه‌ای که به‌صورت اجدادی شناسنامه ندارند و به همین خاطر در سیستم سیاسی و اجتماعی ایران گم شده‌اند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha