دبیر انجمن علمی پزشکی خواب ایران با اشاره به اینکه شیوع اختلالات خواب به دلیل مشکلات تنفسی در مردان با علامت خروپف حدود 24 درصد است، گفت:‌ تشخیص ندادن به موقع و درست بیماری‌های خواب از معضلات جدی این حوزه به شمار می‌رود.

شیوع 24 درصدی خروپف در مردان

سلامت نیوز:دبیر انجمن علمی پزشکی خواب ایران با اشاره به اینکه شیوع اختلالات خواب به دلیل مشکلات تنفسی در مردان با علامت خروپف حدود 24 درصد است، گفت:‌ تشخیص ندادن به موقع و درست بیماری‌های خواب از معضلات جدی این حوزه به شمار می‌رود.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، «خسرو صادق نیت» روز پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی خواب در بیمارستان امام خمینی برگزار شد، اظهار داشت: اختلال خواب بیماری شایعی است که در مشاغل مختلف و در سنین مختلف می‌تواند افراد را گرفتار کند.
وی افزود: در مردان شیوع اختلالات تنفسی حین خواب با علامت خروپف تا 24 درصد اعلام شده و بی‌خوابی در زنان ابتلای آن 30 درصد و به صورت مزمن تا 10 درصد است.
دبیر انجمن علمی پزشکی خواب ایران ادامه داد:‌ افرادی که شیفت کاری دارند تا 60 درصد آمار اختلال خواب در آنها گزارش شده است و به طورکلی در علم خواب 80 بیماری طبقه‌بندی شده که علائم مختلفی دارد.
صادق‌نیت گفت: علائم بی‌خوابی و خواب‌آلودگی افراد گاهی به صورتی است که بیمار خودش متوجه آن نمی‌شود، چرا که خواب است و به دلیل عدم هوشیاری، مشکل خواب برای او چندان واضح نیست و تنها اطرافیان و یا با تست خواب این مشکل شناسایی می‌شود.
وی افزود: از معضلات جدی در حوزه اختلالات خواب، عدم تشخیص به موقع و درست آن است که در جهان و در کشورهای پیشرفته تا 80 درصد این عدم تشخیص به موقع گزارش شده است.
دبیر انجمن علمی پزشکی خواب ایران در مورد درمان اختلالات خواب گفت: درمان در این زمینه متفاوت است و بستگی به نوع مشکل دارد. اگر اختلال خواب ناشی از مشکل تنفسی حین خواب باشد، درمان آن دارو نیست و فرد در طول روز احساس خستگی و خواب‌آلودگی دارد.
صادق‌نیت، چاقی، فشار خون بالا، دیابت، سکته مغزی و قلبی را از عوارض این اختلالات تنفسی که سبب بروز اختلالات خواب می‌شود برشمرد و گفت: در صورتی که اختلال خواب ناشی از مشکل تنفسی حین خواب باشد، روش‌های ابزاری پیشرفته پزشکی و یا عمل جراحی چاره آن است.
صادق‌نیت گفت: بی‌خوابی‌ها با رفع علت بیماری و یا رعایت بهداشت خواب می‌تواند درمان شود و قسمت کمتری نیاز به درمان دارویی دارد که باید توسط پزشک صورت گیرد.
دبیر انجمن علمی پزشکی خواب ایران خاطرنشان کرد:‌ به طورکلی بی‌خوابی‌ها شامل چهار نوع است که در نوع اول، فرد در شروع خواب دچار مشکل می شود که با بهداشت خواب و دور کردن اضطراب می‌توان آن را مداوا کرد. در نوع دوم، فرد در تداوم خواب مشکل دارد و به طور مکرر از خواب بیدار می‌شود که بیماری‌هایی همچون پروستات، دیابت و مشکلات قلبی می‌تواند دلیل آن باشد.
صادق‌نیت گفت: در برخی از افراد ابتدای خواب خوب است، ولی صبح زود و یا ساعت 3 بامداد از خواب بیدار می‌شوند که این مسئله می‌تواند ناشی از افسردگی در آنها باشد. در نوع چهارم، فرد زمانی که از خواب بیدار می‌شود احساس کسلی و خستگی دارد که خروپف و وقفه‌های تنفسی و یا مشکلات حرکتی حین خواب می‌تواند دلیل و منشأ آن باشد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha