رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار خبری از این دپو نداریم اما پیگیری می‌کنیمروز گذشته تسنیم در خبری اعلام کرد که حدود ١٥٠ کانتینر تخمه آفتابگردان در دو گمرک شهریار و شهید رجایی دپو شده است.

دپوی ١٥٠ کانتینر تخمه آفتابگردان در دو گمرک شهریار و شهید رجایی خبرساز شد

سلامت نیوز:رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار خبری از این دپو نداریم اما پیگیری می‌کنیمروز گذشته تسنیم در خبری اعلام کرد که حدود ١٥٠ کانتینر تخمه آفتابگردان در دو گمرک شهریار و شهید رجایی دپو شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،بر اساس این گزارش، مباحث مربوط به تهیه اسناد و مجوزهای وارداتی مربوط به یکی از وزارتخانه‌ها عامل اصلی دپو و عدم  ترخیص این کالا بوده است. به این ترتیب لازم است وزارتخانه مربوطه در این خصوص شفاف‌سازی لازم را انجام دهد. در گزارش تسنیم، اطلاعی از وزارتخانه‌ای که باید پاسخگوی این میزان دپوی تخمه‌ آفتابگردان باشد، وجود ندارد و این در حالی است که رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار هم از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

با این وجود این نخستین‌باری نیست که تخمه ‌آفتابگردان در سال‌های اخیر خبرساز شده است. خرداد ماه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال بخشنامه‌ای اعلام کرد: «به پیوست نامه وزارت جهاد کشاورزی واردات دانه روغنی آفتابگردان (تا اطلاع ثانوی) ممنوع است.»

این ممنوعیت در حالی امسال اعلام شد که آذر ماه ‌سال گذشته هم سیدتقی کبیری، نماینده شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس خبر از تصویب تعرفه بالا برای واردات تخمه داده و گفته بود که «هیأت وزیران در جلسه مورخه ١٧/٨/٩٦ و در راستای حمایت از کشاورزان داخلی، تعرفه ۵۵درصدی را برای واردات تخمه آفتابگردان تصویب کرد.»

هر چند وضع این ممنوعیت واردات هم طولانی نشد و ابتدای بهمن بود که طبق اعلام وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات دانه آفتابگردان آجیلی با تأمین ارز از محل بازار ثانویه مجاز اعلام شد و حالا در حدود یک ماه است که واردات این محصول آزاد شده است و مشخص نیست آیا دپوهای مانده در گمرک به دلیل در دستور کار قرار نگرفتن قانون جدید است یا دلیل دیگری وجود دارد؟


در گذشته تخمه‌ای وارد نمی‌کردیم مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبارمی‌گوید که اطلاعی از میزان تخمه‌های دپویی در گمرک ندارد و این خبری است که تازه آن را شنیده است؛ «باید این موضوع را پیگیری کنم».

او در ادامه می‌گوید که در گذشته میزان تولید تخمه آفتابگردان بسیار زیاد بود و هرگز تخمه‌ای به کشور وارد نمی‌شد اما در سال‌های اخیر زمین‌های شمال کشور و سایر مناطقی که کشت تخمه در آن رواج داشت به ویلا تبدیل شده است و همین هم عاملی شده است تا کشت این تخمه آن‌قدر کم شود که برای مصرف داخل نیاز به واردات داشته باشیم؛ «از سوی دیگر واردات این تخمه بسیار ارزان‌تر از کشت آن درمی‌آمد و همین هم عاملی شد تا واردات افزایش یابد.

تخمه‌آفتابگردان نه‌ تنها برای مصرف مردم که برای مصرف بسیاری از کارخانه‌ها که دانه‌های روغنی نیاز دارند، لازم است؛ اما میزان واردات تا حدی به تولید داخل ضرر زد که‌ سال گذشته درخواست ایجاد محدودیت برای واردات تخمه را داشتیم.» آن‌طور که احمدی می‌گوید محدودکردن واردات در‌ سال گذشته جوابگوی نیاز داخل نبود؛ چرا که تخمه‌کاران داخلی بعد از به فروش نرفتن اجناس‌شان و افزایش واردات، کشت این محصول را بیش از پیش کنار گذاشته بودند یا زمین‌هایشان را فروخته  یا آن را به کشت چیز دیگری اختصاص داده بودند و به همین دلیل بار دیگر پای واردات به میان آمد.


چین بزرگترین واردکننده تخمه به ایران
بر اساس آمار گمرک در ‌سال ۱۳۹۵، بیش از ۱۰۰‌هزار و ۲۷۸ تن دانه آفتابگردان از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. این حجم از واردات تخمه آفتابگردان باعث شده است که در‌ سال ۹۵ بالغ بر ۱۲۶میلیون و ۱۴هزار و ۵۲۹ دلار ارز از کشور خارج شود که ارزش ریالی این مبلغ، ۳۹۳میلیارد و ۸۹۸میلیون و ۴۹۱هزار و ۸۳۸ تومان بوده است.

در آمار و اطلاعات مربوط به گمرک جمهوری اسلامی ایران از کشورهای اتریش، آذربایجان، ارمنستان، امارات ‌متحده ‌عربی، اوکراین، بلغارستان، ترکیه، چین و روسیه به‌ عنوان واردکنندگان تخمه آفتابگردان به ایران یاد شده است و در این میان چین با فروش بیش از ۸۲هزار تن دانه آفتابگردان به کشور درآمد ۱۱۱میلیون و ۹۳۷‌هزار و ۴۸۸ دلاری را نصیب خود کرده و بزرگترین صادر‌کننده دانه آفتابگردان به ایران بوده است.

همچنین ایالات متحده آمریکا نیز در بین کشورهای ذکرشده دیده می‌شود که در ‌سال گذشته با صادرات ۳‌هزار و ۸۱۶ تن دانه آفتابگردان به کشور درآمد یک‌میلیون و ۸۴۴‌هزار و ۴۷۱ دلاری را کسب کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha