سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 26574
سلامت نیوز : اولسرپپتیک نوعی زخم های مخاط دستگاه فوقانی گوارش به خصوص معده و اثنی عشر بوده که از عوامل ایجاد آن عفونت معده توسط باکتری هلیکو باکترپیلوری است.
دکتر امیرحسین فقیهی فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: اولسرپپتیک شامل خراش ها و زخم های مخاط دستگاه فوقانی گوارش به خصوص معده و اثنی عشر بوده که وابسته به ترشح اسید معده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دو عامل اصلی ایجاد این زخم ها، عفونت معده توسط باکتری هلیکوباکترپیلوری است که در معده قرار دارد افزود: عامل دیگر بروز این زخم ها استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نظیر آسپرین است.

فقیهی تصریح کرد: سالانه بیش از 4 میلیون نفر در آمریکا دچار زخم های پپتیک می شوند که اکثر آنها بهبود می یابند در حالیکه بعضی از آنها وضعیت وخیمی پیدا می کنند این درحالیست که عوامل ناشی از این زخم ها می توانند تهدید کننده حیات انسان ها باشد.

این فوق تخصص با بیان اینکه مکانیسم های متعددی در دستگاه گوارش وجود دارند که از تشکیل زخم ها جلوگیری کنند گفت: لایه پوششی موسین برروی سلول های پوششی معده که آنرا از اثرات زیان آور معده حفظ می کند غذا و سایر مواد که اسید معده را خنثی می کند و در نهایت اگر پپسین پوششی معده آسیب ببیند و یا اسید معده به قدر کافی خنثی نشود آسیب و ترک خوردگی و زخم در سطح مخاط معده و اثنی عشر رخ می دهد.

*شروع درد در افراد مبتلا به زخم معده بلافاصله پس از غذا خوردن است

فقیهی بیان کرد: علایم وسیعی از زخم های معده و اثنی عشر (اولسرپپتیک) وجود دارد که از بدون علامت بوده تا عوارض تهدید کننده حیات مثل خونریزی را در بر می گیرد.

وی عنوان کرد: معمولاً علائم به شکل درد یا احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم، نفخ، احساس سیری زودرس و پری بعد از غذا، کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، خون در مدفوع، خونریزی متوسط تا شدید با سیاه و تیره شدن (قیری شدن) مدفوع می شوند که می تواند باعث کم خونی شود.

این فوق تخصص خاطرنشان کرد: بسیاری از علایم فوق را می توان در بیمارانی یافت که هیچ زخمی ندارند بنابراین در افرادی که یکی یا چند تا از این علایم را دارند ضروری است که به متخصص مراجعه کنند.

فقیهی با تأکید بر اینکه علایم در زخم معده با زخم اثنی عشر متفاوت است گفت: در زخم معده شروع درد بلافاصله پس از خوردن غذا است و درد معده با غذا خوردن بهتر نمی شود و درد در اوایل صبح از دیگر مشخصات آن است که گاهی سایر علایم نظیر احساس پری، سیری زودرس و تهوع نیز وجود دارد.

*درد زخم اثنی عشر 2 تا 5 ساعت پس از صرف غذا شروع می شود

وی خاطرنشان کرد: در زخم اثنی عشر علایم شامل سوزش، احساس درد و ناراحتی در سردل، شروع درد ضمن گرسنگی در قسمت فوقانی میان شکم است و درد زمانی رخ می دهد که فرد گرسنه باشد و معمولاً پس از غذا خوردن آرام می شود و مجدداً 2 تا 5 ساعت پس از صرف غذا درد شروع خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha