مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به راه‌اندازی سامانه پایش مصرف دارو، گفت: ۸۰ درصد داروها در کشور با نسخه عرضه می شوند.

۲۰ درصد داروها در کشور بدون نسخه عرضه می شود

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به راه‌اندازی سامانه پایش مصرف دارو، گفت: ۸۰ درصد داروها در کشور با نسخه عرضه می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مهرناز خیراندیش، با اشاره به اینکه وضعیت تجویز و مصرف دارو در تمامی کشورها از مسائل حائز اهمیت به شمار می رود، اظهار کرد: در کشورهای مختلف بررسی های مقایسه ای درمورد میزان مصرف دارو صورت می گیرد تا تجویز و مصرف غیر منطقی شناسایی و موارد لازم لحاظ شود.

وی افزود: برای اندازه گیری مصرف دارو  شاخص های  استانداردی معرفی شده اند تا با استفاده از آنها مصرف داروها در کشورهای مختلف قابل اندازه گیری و مقایسه است. متداول ترین آنها، شاخص دوز تعریف شده روزانه است.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه میزان مصرف دارو در هر کشوری با استفاده از این شاخص، قابلیت مقایسه با سایر  کشورهه را ایجاد می کند، عنوان کرد: در ایران نیز َآمارنامه فروش دارویی سال‌هاست منتشر می شود که میزان فروش دارو در داروخانه ها را نشان می دهد و سامانه پایش مصرف دارو نیز میزان مصرف دارو در کشور را مشخص می کند.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه  اطلاعات دارویی موجود در نسخ را به تفکیک استان، دانشگاه، داروخانه، پزشک و نوع تخصص را داراست.

خیراندایش با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد دارو در کشور با نسخه عرضه می شود، گفت: کمتر از ۲۰ درصد دارو به صورت آزاد به فروش می رود و در نتیجه با راه اندازی این سامانه می توان اظهار کرد که اطلاعات صحیحی از تجویز و مصرف دارو در کشور قابل پایش خواهد بود.

به گفته وی، این سامانه کمک می‌کند با بینش صحیحی از میزان مصرف دارو در کشور، برنامه ریزی های مناسبی براساس شواهد موجود برای ارتقای تجویز و مصرف منطقی دارو انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha