رییس بنیاد بیماری‌های خاص پیشنهاداتی را برای جلوگیری از هدر رفت اضافه داروهای بیماران سرطانی و ایجاد درمانگاه‌هایی برای بیماران «ای‌بی» به وزارت بهداشت ارائه داد.

از ایجاد درمانگاه‌ برای «پروانه‌ای‌ها» تا جلوگیری از هدررفت داروهای بیماران سرطانی

سلامت نیوز: رییس بنیاد بیماری‌های خاص پیشنهاداتی را برای جلوگیری از هدر رفت اضافه داروهای بیماران سرطانی و ایجاد درمانگاه‌هایی برای بیماران «ای‌بی» به وزارت بهداشت ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز، فاطمه هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت پوشش بیمه‌ای داروهای بیماران خاص، اظهارکرد: داروهای مبتلایان به ام‌اس و سرطان هنوز به‌طور ۱۰۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار ندارد به ‌طوری که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد و در برخی داروها۳۰ درصد هزینه‌ها تحت پوشش بیمه قرار دارد و حتی برخی داروهای گران‌قیمت سرطان هم هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌است البته راهکارهای زیادی برای رایگان کردن درمان و کاهش هزینه‌های این بیماران وجود دارد اما متاسفانه علی‌رغم اینکه بارها پیشنهاداتی را در این زمینه داده‌ایم، مورد توجه قرار نگرفته‌ است.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم با وزیر جدید بهداشت - آقای دکتر نمکی - رویدادهای خوبی را برای بیماران خاص رقم بزنیم،گفت: من هنوز با آقای دکتر نمکی جلسه‌ای نداشته‌ام اما پیشنهادهایمان را نوشته‌ایم تا طی جلسه‌ای با وزیر بهداشت مطرح و به نوعی در حوزه بیماران خاص اولویت‌ها را مشخص کنیم.
از هدر رفت اضافه‌ داروهای بیماران سرطانی‌ جلوگیری شود

رییس بنیاد بیماری‌های خاص با اشاره به دو مورد از پیشنهاداتش گفت: باید توجه کرد که تمام داروهای تزریقی بیماران سرطانی در مراکز درمانی تزریق می‌شود و بیماران دارو را از داروخانه‌ها تهیه می‌کنند. حال ممکن است تعداد ویال‌های دارویی که برای یک بیمار استفاده می‌شود، زیاد باشد و مقداری از دارو اضافه بیاید و مورد نیاز نباشد. متاسفانه در حال حاضر این اضافه داروها به سطل زباله ریخته می‌شود بنابراین یکی از پیشنهادمان به وزارت بهداشت اتخاذ روشی است که بیمار برای دریافت این داروها به داروخانه مراجعه نکند بلکه در مراکز درمانی داروی مورد نیازش را به مقدار مناسب دریافت کند و باقی‌مانده آن هم دورریخته نشود. در این صورت هم از هدر رفت دارو جلوگیری می‌شود و هم بیمار به‌راحتی به داروهایش دسترسی دارد.


لزوم ایجاد درمانگاه‌هایی برای  «پروانه‌ای‌»ها

هاشمی با بیان اینکه پیشنهاد دیگرمان در حوزه بیماران «ای‌بی» (پروانه‌ای» است،اظهارکرد: خوشبختانه در حال حاضر بیماران «ای‌بی» وضعیت نسبتا مطلوبی را پیدا کردند اما یکی از خواسته‌های ما این است که در استان‌هایی که تعداد مشخصی بیمار«ای‌بی» به عنوان مثال حدود۲۰ تا ۳۰ بیمار وجود دارد حتما درمانگاهی باشد که پاسخگوی سوالات و درمان‌ این بیماران باشد.

وی در پایان گفت: اگر در این درمانگاه  یک پرستار و پزشک در زمینه «ای‌بی» وجود داشته باشد، می‌تواند این بیماران را راهنمایی کند. در این زمینه شاید به ۱۰ نفر نیرو هم بیشتر نیاز نباشد. در این موارد می‌خواهیم با دکتر نمکی صحبت کنیم و راهکارهایی داریم البته وزارت بهداشت هم باید در این زمینه نظراتش را مطرح کند تا بتوانیم با کمک یکدیگر این مسائل را حل کنیم. سعی می‌کنیم امسال با وزیر بهداشت در این موارد صحبت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha