معاون کل وزارت بهداشت گفت: کمتر از ۴۲۰ هزار نفر در کشور دچار فقر ناشی از هزینه‌های کمرشکن سلامت هستند.

۴۲۰ هزار نفر در کشور با هزینه‌های کمرشکن سلامت فقیر شده اند

سلامت نیوز:معاون کل وزارت بهداشت گفت: کمتر از ۴۲۰ هزار نفر در کشور دچار فقر ناشی از هزینه‌های کمرشکن سلامت هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ایرج حریرچی، در شانزدهمین مجمع خیرین موسسه خیریه امدادگران عاشورایی، اظهار داشت: روزانه ۶۵۰ هزار مراجعه در مراکز بهداشتی شهری و روستایی می شود و حدود ۸ درصد از GDP به حوزه بهداشت و درمان اختصاص می یابد به عبارت دیگر از هر ۱۲ تومانی که ایرانی ها هزینه می کنند یا برای آنها هزینه می شود، یک تومان به حوزه بهداشت و درمان اختصاص پیدا می کند و در دنیا، مجموع هزینه های نظامی و انرژی کمتر از بخش سلامت است.

وی تصریح کرد: بر اساس قیمت سال ۹۵ حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان در بخش های دولتی و خصوصی سلامت هزینه می شود و هر ایرانی حداقل یکبار در ماه به نظام سلامت مراجعه می کند بنابراین وارد شدن خیرین و موسسات خیریه به حوزه سلامت، می تواند منشا خیر و برکات زیادی برای مردم باشد.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم از ما چیز زیادی نمی خواهند اول تامین سلامت و بعد احترام و حفظ کرامت انسانی می خواهند البته در این حوزه مشکلاتی داریم و در برخی از بیمارستانها متاسفانه بیماران را با شماره تخت یا نوع بیماری می شناسند که این رویه باید اصلاح شود البته در امور خیریه برای سلامت نسبت به کشورهای غربی، عقب هستیم.

حریرچی با بیان اینکه هزینه های بیماری در دنیا ممکن است مردم را دچار هزینه های کمرشکن و فقر کند، افزود: باید از مردم در برابر هزینه های کمرشکن سلامت محافظت کنیم البته در سال های گذشته حدود ۶۰۰ هزار در کشور دچار فقر ناشی از هزینه های کمرشکن سلامت شده بودند که در حال حاضر به کمتر از ۴۲۰ هزار نفر کاهش یافته اما یک مورد از آن هم برای نظام سلامت و نظام جمهوری اسلامی، صورت خوشی ندارد.

وی در ادامه اظهار داشت: بعضی از خیریه ها در هزینه کرد و اولویت گذاری برای هزینه کرد منابع، دچار مشکل هستند و برخی از آنها به انجام کارهای شیک و لوکس برای اقشار مرفه جامعه علاقه دارند اما کارهای خیریه باید برای فقیرترین و محروم ترین افراد و اولین نیازها انجام شود.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: علمای اقتصاد معتقدند که به ازای یکسال عمر با کیفیت، مجاز هستیم تا حدود یک برابر درآمد سرانه کشور که حدود ۵۲۰۰ دلار است هزینه کنیم البته برخی کشورها مانند تایلند عدد نیم برابر را مبنا قرار داده اند. متاسفانه در برخی موارد هزینه های بالا کیفیت و طول عمر را بهبود نمی بخشد.

حریرچی در پایان یادآور شد: سال آینده یکی از سخت ترین سالها برای کشور است و ما قدردان خیرین و موسسات خیریه و نهادها هستیم که به سلامت مردم کمک می و امیدواری و رضایتمندی مردم می تواند به ارتقای نظام جمهوری اسلامی ایران کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha