سرپرست معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نظارت موثر والدین می تواند تا 37 درصد احتمال گرایش به مصرف مواد مخدر در نوجوانان را کاهش دهد.

نظارت والدین، 37 درصد احتمال مصرف مواد مخدر را کم می کند

سلامت نیوز: سرپرست معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نظارت موثر والدین می تواند تا 37 درصد احتمال گرایش به مصرف مواد مخدر در نوجوانان را کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حمید صرامی  افزود: فرزندان والدینی که بتوانند روزانه به سه سوال «فرزندم کجاست»، «چه کار می کند» و «با چه کسی است» پاسخ دهند، کمتر به سمت مصرف مواد می روند اما خانواده هایی که بر رفتارهای فرزندان خود نظارت موثر ندارند، با مشکلات بیشتری در گرایش به مصرف مخدر روبرو می شوند.
وی ادامه داد: در سال های اخیر، سن مصرف مواد در جامعه جهانی کاهش و همچنین گرایش افراد تحصیلکرده، شاغل و زنان به مصرف مواد مخدر افزایش یافته است.
صرامی گفت: ضربه پذیری نهاد خانواده، مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه ها و محیط های کاری از مصرف مواد مخدر بیشتر شده است و این در حالی است که با طیف گسترده ای از انواع مواد مخدر و دسترسی آسان به آنها مواجه هستیم.
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: یکی از مراکز بسیار مهم برای مداخلات و کنترل، وزارت آموزش و پرورش است. با وجود حدود چهار میلیون دانش آموز، یک میلیون کادر آموزشی و حدود 20 میلیون خانوار که با وزارت آموزش و پرورش در ارتباط هستند، این وزارتخانه به خوبی می تواند در زمینه پیشگیری از اعتیاد نقش داشته باشد.
صرامی با اشاره به اجرای طرح «توانمندسازی دانش آموزان» در مدارس افزود: طبق برایند انجام شده، قرار است آموزش و پرورش تا پایان سال تحصیلی 98، صد در صد مدارس متوسطه دوم را تحت پوشش این طرح قرار دهد.
وی یادآور شد: از سال 1394 تا سال 1395، 2 هزار و 380 نفر از معلمان در 31 استان، 20 هزار نفر ساعت آموزش دیدند.
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره بودجه این طرح خاطرنشان کرد: پیش از این با چنین بودجه ای مواجه نبودیم. در سال 97 رقمی که برای اجرای این طرح اختصاص داده شد، 75 میلیارد تومان بود که 15 میلیارد توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر، 40 میلیارد توسط وزارت آموزش و پرورش و 20 میلیارد توسط سازمان امور اجتماعی کشور تامین شد.
صرامی اظهار داشت: معمولا نتیجه و اثربخشی برنامه های پیشگیری بعد از پنج تا هفت سال قابل ارزیابی است اما در ارزیابی های اولیه و بر اساس شواهد موجود در برخی استان ها، دانش آموزانی که زیر چتر برنامه های پیشگیری طرح توانمندسازی دانش آموزان قرار گرفتند، از رفتارهای پرخطر و مصرف مواد دروازه ای مانند سیگار و قلیان پرهیز کرده اند.
 صرامی پیشتر گفته است: میانگین سن شروع به مصرف مواد در نوجوانان 15 سال و میانگین سن شروع مصرف سیگار و قلیان به عنوان مواد دروازه ای اعتیاد، 14 سال است.
وی همچنین مصرف «گل»، تریاک، قرص های روانگردان و ریتالین را بیشترین مواد مصرفی در بین نوجوانان عنوان کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha