در این مقاله برایتان توضیح می دهیم که چرا بعد از مدت زیادی که از دفتر کارتان خارج شده اید هنوز هم بوی عطر غلیظی که همکارتان استفاده کرده بود را در بینی تان حس می کنید. علت وجود یک بوی همیشگی در بینی تان چیست؟

چرا همیشه احساس می کنید بویی در بینی شما گیر افتاده است؟

سلامت نیوز: در این مقاله برایتان توضیح می دهیم که چرا بعد از مدت زیادی که از دفتر کارتان خارج شده اید هنوز هم بوی عطر غلیظی که همکارتان استفاده کرده بود را در بینی تان حس می کنید. علت وجود یک بوی همیشگی در بینی تان چیست؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، در یک دنیای ایده آل، همه ما فقط عطرهایی که مورد علاقه مان است را حس می کنید، مثل بوی شمع معطری که یک راست ما را به یاد چشمه آب گرمی که در آخر هفته رفته بودیم می اندازد. یا بوهایی که ما را سرحال می کند مثل بوی چمن آب خورده، پودر بچه، نعنا یا چوب کاج. متاسفانه زندگی همیشه بوی گل رز ( نعنا یا چوب کاج ) نمی  دهد و اغلب بوهایی اطرافمان است که دوست نداریم در حفره بینی مان بماند. صحبت ما فقط در مورد بوهای بد نیست – می تواند بوی عطر غلیظی باشد که همکارتان استفاده کرده و از بینی تان خارج نیمی شود. واقعیت این است که این بوهای ناخواسته انگار به لباستان یا حتی موهای بینی تان می چسبند.اگر تا به حال دور آتش نشسته باشید و روز بعد لباستان را بو بکشید متوجه شده اید که این بو چطور به لباستان چسبیده است.


علت وجود یک بوی همیشگی در بینی: تعامل بین حس بویایی و مغز

هر چند ممکن است عامل دیگری هم در این امر دخیل باشد: تعامل بین سیستم بویایی olfactory system ( حس بویایی ) و مغز. حتی گاهی یک بو را با ذهن مان بازسازی می کنیم. آوری گیلبرت Avery Gilbert روان شناسی است که روی جادوی بوها مطالعه می کند، او متوجه شد که افراد توانایی بازسازی بوها در ذهن خود را دارند حتی وقتی در خواب هستند.

به گفته دکتر آلن هیرش  Alan Hirsch، از بنیاد تحقیقات بو و طعم، " بوها باعث ایجاد مدارهای منعکس کننده ای می شوند که حتی بعد از، از بین رفتن خود بو می توانند پابرجا بمانند. " هیرش پیشنهاد می دهد که برای خلاص شدن از بوی ناخوشایند می توانید از بوهای جایگزین استفاده کنید، مانند: عطر، نعنا یا حتی جویدن آدامس نعنایی.


علت وجود یک بوی همیشگی در بینی: اختلال بویایی

اگر نمی توانید از شر پایداری یک بو در بینی تان خلاص شوید ممکن است دچار اختلال بویایی باشید. بر اساس گزارش موسسه ملی ناشنوایان و سایر اختلالات ارتباطی (NIDCD ) 1 تا 2 درصد از مردم امریکای شمالی با حس بویایی خود مشکل دارند.


- بویایی‌پریشی یا پاروسمی Parosmia:
آسیب، اختلال یا سوء تعبیر حس بویایی است. آسیب بویایی‌پریشی باعث می‌شود تا مغز از شناسایی درست رایحه «طبیعی» یک بو ناتوان شود و آن را بویی ناپسند حس کند. بوهای معمولی در مشام بیمار بویایی‌پریش به صورت بوی سوختگی، گندیدگی، مدفوع، یا بویی شیمیایی بوییده می‌شود.این اختلال موجب تغییر در نحوه بویایی شما شده و باعث می شود فکر کنید بویی ناخوشایند در بینی تان گیر کرده است. چیزهایی که زمانی برایتان بوی خوشایند داشته اند ممکن است بعد از مدتی بویشان برایتان ناخوشایند شود.


- فانتوسمی phantosmia:
این اختلال باعث می شود بوهایی حس کنید که وجود ندارند و کاملا توسط بینی و مغز شما ایجاد شده اند. فیزیولوژی (علم وظایف اعضای بدن)شما می تواند باعث ایجاد بو بد دهان شود که باعث می شود تصور کنید آن بو در بینی تان هم گیر کرده است.


- هیپوسمی hyposmia:
این اختلال کاهش توانایی بویایی و تشخیص بوی ها است. یک وضعیت مرتبط آنزیمی است که در آن هیچ بویی قابل تشخیص نیست. برخی از علل آن عبارتند از آلرژی، پولیپ بینی، عفونت ویروسی و ضربه سر.


- آنوسمی anosmia:
این اختلال ناتوانی تشخیص بوها است و به از دست دادن حس بویایی گفته می شود که به آن نابویایی و نیز کربویی می‌گویند که علت آن التهاب در مخاط بینی و نیز بسته شدن مجاری بینی می‌باشد. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری‌ها به ویژه در افراد مُسن است که ۲ تا ۱۰ درصد افراد جامعه را درگیر می‌کند اما در جوامعی که از سطح فرهنگی بالاتری برخوردار هستند، شیوع کمتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha