سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 26588

یك فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی عنوان كرد: بیماران آلرژی فصلی، پس از تزریق واكسن، 40 تا 50 درصد مصونیت پیدا می‌كنند.

سلامت نیوز : یك فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی عنوان كرد: بیماران آلرژی فصلی، پس از تزریق واكسن، 40 تا 50 درصد مصونیت پیدا می‌كنند.

دكتر حسنعلی محققی در گفت‌وگو با  ایسنا، با بیان این كه ویروس سرماخوردگی می‌تواند زمینه بروز آلرژی را فراهم كند، افزود: توصیه ما به مبتلایان به آسم، بیماری‌های قلبی، تنفسی و كلیوی، همچنین افراد مسن این است كه هر پاییز واكسن سرماخوردگی تزریق كنند چون پله اول درمان بیماری تنفسی، آلرژی است.

وی ادامه داد: در مرحله دوم استفاده از دارو برای تسكین تظاهرات آلرژیك مانند آبریزش، عطسه، خارش، ترشحات پشت حلق، سرفه و خس‌خس است كه تجویز دارو این علائم بالینی را كاهش می‌دهد و باعث می‌شود كه بیمار شب و روز بهتری داشته باشد. پله سوم درمان نیز تزریق آلرژن‌ها است.

دكتر محققی درباره آلرژن‌ها توضیح داد: آلرژن‌ها كه واكسن هم نامیده می‌شوند همان مواد آلرژی‌زا شامل گرد و خاك، گرده علف، گرده چمن، انواع قارچ‌ها هستند كه جمع آوری شده و طی پروسه‌ای، استریل و به صورت مایع درمی‌آیند و پزشكان با همین آلرژن‌های تهیه شده بیمار را تست می‌كنند تا دریابند شخص به چه نوع ماده‌ای آلرژی پیدا كرده است.

این فوق تخصص آلرژی درباره طول درمان حساسیت گفت: تزریق واكسن با فاصله‌ای مشخص و در طول 3 یا 4 سال برای بیمار انجام می‌شود. با این عمل رفته رفته سطح دفاع سیستم ایمنی در برابر این مواد بالا می‌رود و نسبت به آلاینده‌ها مقاوم می‌شود.

وی یادآور شد: واكسن آلرژی از مواد طبیعی ساخته شده و حاوی كورتون نیست. چرا كه این باور غلط در میان بیماران وجود دارد كه واكسن‌ها حاوی كورتون هستند در صورتی كه تنها حاوی آلرژن‌ها هستند. همچنین لازم به ذكر است كه هر بیماری واجد شرایط دریافت واكسن نیست و تشخیص پزشك روند و پروسه درمان را روشن می‌كند.

دكتر محققی درباره شایع‌ترین آلرژی تنفسی كه همان تب بهاره یا زكام فصلی است نیز اظهار كرد: پرهیز از مواردی كه زمینه بروز این بیماری را روشن می‌كنند ضروری است چرا كه آلرژی یك بیماری ارثی و دارای زمینه‌های ژنتیكی است و این زمینه می‌تواند با تحریك مواد آلرژی‌زا بیدار شود كه بسته به هر فردی متفاوت است. گاهی در یك فرد تا پایان عمر هم زمینه بروز نمی‌یابد و گاهی یك كودك 4 یا 5 ساله دچار انواع آلرژی‌ها می‌شود.

وی افزود: اجتناب از انواع دودها بخصوص دود سیگار، بوهای تند مانند عطریات و ادكلن‌ها، رنگ‌های نقاشی، گازوئیل، نفت، حشره‌كش‌ها و مواد شوینده‌ای نظیر وایتكس كه تصعید می‌شوند غذاهای تحریك كننده كه نگهدارنده سولفاید دارند و همچنین غذاهای مانده در كنترل آلرژی موثرند. استفاده از نوشابه‌های سرد، یخ و بستنی نیز توصیه نمی‌شود.

این فوق تخصص ایمونولوژی، آلرژن‌های تنفسی كه ناشی از آلاینده‌های هوا هستند را به دو دسته فصلی و سالیانه تقسیم كرد و گفت: گرد و خاك و آلاینده‌هایی نظیر قارچ‌ها عمدتا آلرژی‌های تنفسی سالیانه را به دنبال دارند. گرده‌های درختان، چمن، علف، هرزه‌ها همچنین هیره‌ها كه موجودات زنده‌ای هستند كه با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند، روی پوست زندگی و از آن تغذیه می‌كنند در همان جا می‌میرند و مدفوع آنها گرفتاری‌های تنفسی را به دنبال دارد همه دلیل ایجاد آلرژی‌های فصلی هستند.

وی در پایان اضافه كرد: آلرژی بیماری طبیعت است و كسی كه آلرژی می‌گیرد زمینه آن را داشته است. همانگونه كه هر كس با خوردن قند، مرض قند نمی‌گیرد وقتی این زمینه فعال شود باعث ایجاد ناراحتی برای انسان شده و طبعا عوامل محیطی در تشدید و تكرار آن تاثیر می‌گذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha