چند ماهی است که خبرهای مختلفی مبنی بر نابودی جنگل‌های شمال کشور تا چند سال آینده منتشر می‌شود. برخی کارشناسان حوزه منابع طبیعی از جمله هادی کیا دلیری -رئیس انجمن جنگلبانانی ایران- بارها مطرح کرده‌اند که تا ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت اما رییس شورای عالی جنگل‌ با استناد به آخرین آمار دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها نظر دیگری دارد.

آیا جنگل‌های شمال کشور تا ۳۰ سال آینده نابود می‌شوند؟

سلامت نیوز:چند ماهی است که خبرهای مختلفی مبنی بر نابودی جنگل‌های شمال کشور تا چند سال آینده منتشر می‌شود. برخی کارشناسان حوزه منابع طبیعی از جمله هادی کیا دلیری -رئیس انجمن جنگلبانانی ایران- بارها مطرح کرده‌اند که تا ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت اما رییس شورای عالی جنگل‌ با استناد به آخرین آمار دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها نظر دیگری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،کامران پورمقدم درباره دیدگاه برخی کارشناسان مبنی بر نابودی جنگل‌های شمال کشور تا ۳۰ سال آینده، توضیح داد: این گونه اظهار نظرها مستند و مبتنی بر مطالعه یا تحقیقات مشخصی نیست. بخشی در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری وجود دارد که به‌صورت سالانه وضعیت جنگل‌ها را رصد و پایش می‌کند بنابراین تهدیدات انسانی و طبیعی که جنگل‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند سالانه شناخته و بر اساس آن‌ها برنامه‌های حفظ و احیای اکوسیستم در نظر گرفته و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی در رسانه‌ها گفته می‌شود که به دلیل آفات و امراض درختان جنگلی و تخریب‌هایی که اتفاق می‌افتد سطح جنگل‌ها کاهش پیدا کرده است و یا طی چند سال آینده از بین می‌رود. همه این صحبت‌ها اظهار نظرهای عمومی است و نمی‌توان به آن‌ها استناد کرد.

رییس شورای عالی جنگل با بیان اینکه جنگل‌های شمال کشور از سال ۱۳۳۸ به‌صورت علمی رصد و پایش و در قالب طرح‌های مختلف مدیریت جنگل مدیریت می‌شوند، تصریح کرد: بر اساس همین پایش‌ها بود که سازمان جنگل‌ها تصمیم گرفت بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال را ممنوع کند و آن را در شرایط استراحت قرار دهد.

پورمقدم با بیان اینکه در بدنه دولت نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید از جنگل‌های کشور به‌صورت ویژه حفاظت شود، گفت: تهدیدهای مختلفی علیه جنگل‌های شمال کشور وجود دارد که از جمله آن می‌توان به گسترش آفات و امراض اشاره کرد. این آفات سبب خشکیدگی گونه‌ای مانند شمشاد در پوشش‌های جنگلی شمال شده است. در حال حاضر طرح‌های کنترلی آفات و امراض در حال اجرا هستند تا پس از کنترل آن‌ها بتوانیم وارد فاز احیا شویم.

وی با اشاره به اینکه در یک بازه زمانی بین دهه‌ ۴۰ تا ۵۰ شیوه برداشت از جنگل به صورت قطع یکسره و این موضوع سبب شده بود که سطوح جنگلی کاهش پیدا کند، اظهارکرد: پس از انقلاب با تغییر شیوه‌های مدیریت جنگلداری و قطع بهره‌برداری از جنگل - به‌ویژه در ۱۵ سال اخیر- مناطق جنگلی که دچار تخریب شده بودند، بازسازی و این عرصه‌ها مجددا به عنوان پوشش جنگلی شناسایی شدند.

رییس شورای عالی جنگل در پایان گفت: بر اساس آخرین آمار دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها که مرجع اصلی ارائه آمار منابع طبیعی کشور است، سطح جنگل‌های شمال کشور حدود دو میلیون هکتار است و بر اساس همین آمار سطح این جنگل‌ها حداقل در بعد کمی آن حفظ شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha