یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2659

بهترین راه درمان چین و چروكهای صورت تزریق آمپول بوتوكس است

وقتی در اواخر قرن بیستم سم بوتولینوم عامل نوعی مسمومیت مهلك غذایی در انسان شناخته شد كسی فكر نمی‌كرد كه این سم كشنده روزی در دنیای جراحی‌های زیبایی و جوان سازی كاربرد پیدا كند تا آنجا كه در سال 2001 سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) مصرف آن با نام تجاری بوتوكس برای كاهش چین و چروك صورت تایید كرد و در آستانه نوروز 83 نیز در كشورمان به علت تقاضای بالا كمیاب شد.

دكتر حسین طباطبایی، ‌دبیر انجمن تحقیقات پوست وجذام ایران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینكه چین و چروك عضلانی صورت در ایرانی‌ها بیشتر از سایر اقوام است، تزریق آمپول بوتوكس برای درمان چین و چروك‌های عضلانی را تنها در حیطه تخصص پزشكان متخصص پوست و جراحان پلاستیك كه دوره‌های آموزشی مخصوص را گذرانده‌اند عنوان و تاكید كرد: افراد غیرپزشك مانند مراكز زیبایی مجاز به تزریق این آمپول نیستند.

وی بهترین راه درمان چین و چروكهای پوستی را كرمهای ضد چین و چروك حاوی آلفا - هیدروكسی اسید، بتا و پلی هیدروكسید اسید و ویتنوییدها خصوصا تركیبات جدید آن مانند رتینول عنوان كرد و گفت: بهترین درمان چین و چروك‌های عضلانی صورت استفاده از آمپول بوتوكس است.

طباطبایی همچنین اضافه كرد: در درمان چین و چروك‌های پوستی استفاده از درم ابری‌ژن،‌اشعه لیزر و پیلینگ‌های شیمیایی نیزكه توسط پزشكان متخصص تجویز می‌شود می‌تواند موثر باشد.

دبیرانجمن تحقیقات پوست وجزام ایران عوارض موقتی استفاده از این آمپول را در هنگام تزریق، كبودی محل تزریق، افتادگی پلك‌ها و ابروها، غیرقرینه شدن پلكها برشمرد و با اعلام اینكه این عوارض پس از چند هفته بهبود می‌یابند، خاطرنشان كرد: چنانچه تزریق بوتوكس توسط پزشكان با تجربه انجام گیرد تقریبا عوارض آن به صفر می‌رسد.

طباطبایی با بیان اینكه تزریق این آمپول برای تمام سنین و زنان و مردان مانعی ندارد به ایسنا گفت: وجود بیماری مزمن داخلی، بیماریهای خود ایمنی، حاملگی، مشكلات روحی، بیماری ام.اس و نظایر آن مانع از تجویز این آمپول می‌شود و در صورتی كه به این موارد توجه شود، مصرف طولانی مدت این آمپول عوارضی ندارد.

طباطبایی در خصوص نحوه اثرگذاری آمپول بوتوكس گفت: پس از تزریق آمپول از 48 ساعت به بعد اثر فلج كننده روی عضله مورد تزریق ظاهر می‌شود و در عرض 2تا1 هفته به فلج كامل می‌رسد به این ترتیب چین و چروك در آن قسمت بهبود می‌یابد.

وی با اشاره به این كه این آمپول كه گران‌قیمت نیز هست نمی‌تواند اثرات بلند مدت داشته باشد و اثر آن پس از هر بار تزریق در حدود دو تا چهار ماه باقی می‌ماند، تصریح كرد: با این وجود اگر تزریق آمپول چندین مرتبه و به فواصل سه تا چهار ماه یك‌بار انجام شود به تدریج ضعف عضله یا عضلات صورت می‌گیرد كه این به بیمار كمك می‌كند تا به طور ارادی عادت انقباض عضله را ترك كند.

وی در خصوص علت پیدایش چروك صورت با بیان اینكه این نوع چین و چروك‌ها به دو نوع پوستی و عضلاتی تقسیم می‌شوند گفت: چین و چروك‌های پوستی بر اثر عواملی چون ارث، افزایش سن، نوع تغذیه، سلامت جسمی و روانی، محیط زندگی از نظر میزان آفتاب، گرد و غبار، آلودگی هوا و بالاخره نحوه خوابیدن شخص روی صورت ایجاد می‌شود.

طباطبایی با بیان اینكه چین و چروك عضلانی صورت در ایرانی‌ها بیشتر از سایر اقوام است به ایسنا گفت: این نوع چین و چروك بستگی به میمیك (انقباض مستمر و مداوم عضلات صورت) دارد و با حالات صورت مثل اخم، بالا انداختن پیشانی به طور عادتی باعث شكستگی عضلات صورت می‌شود.

در پایان این متخصص بیماریهای پوست و مو با تاكید بر اینكه پیشگیری از بروز چین و چروك صورت بهتر از درمان است، توصیه كرد: تصحیح الگوی تغذیه به صورت مصرف كم مواد قندی و چربی، عدم استعمال سیگار، پرهیز از پرخوری، عدم مصرف مواد غذایی كنسرو شده و سوسیس و كالباس، استفاده از ضد آفتاب خصوصا در ساعات 11 تا 15 و به خصوص ورزش كردن از راه‌های پیشگیری از چین و چروك در صورت است.

وی افزود: عادت خوابیدن روی شكم و صورت و قطع عادت به انقباض عضلات صورت مانند اخم كردن در پیشگیری از بروز چین و چروك موثر است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha