سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 26591
سلامت نیوز : متخصصان سوئدی هشدار دادند كه تبخال‌های خطرناك ممكن است تا مدت‌ها پنهان باقی بمانند و اثر ظاهری نداشته باشند.

به گزارش ایسنا، این متخصصان تاكید دارند كه اگر تبخال تظاهر خارجی نداشته باشد به این معنی نیست كه آلودگی در فرد وجود ندارد. تبخال یک عفونت ویروسی است که به صورت زخم اولیه موضعی با تمایل به بهبودی و عود مجدد موضعی تظاهر می‌کند.

به گزارش سایت اینترنتی مدیكال نیوز تودی، تبخال بیماری عفونی مزمنی است که در اثر آلودگی به ویروس هرپس سیمپلکس به‌ وجود می‌آید و زخم‌ها و تاول‌هایی بر روی پوست ایجاد می‌کند. این زخم‌ها معمولا بر روی لب‌ها، گونه‌ها، بینی، چانه، ناحیه اندام‌های تناسلی و باسن ظاهر می‌شوند. عفونت غالبا به صورت دوره‌ای ایجاد می‌شود و زخم‌های بدشكل و دردناکی ایجاد می‌کند.

عامل عفونی آن ویروس «هرپس سیمپلکس» نوع یك و دو است. هر دو نوع این ویروسها می‌توانند آلودگی مجاری تناسلی یا مخاط دهان را باعث شوند. تبخال تناسلی ممکن است پس از اولین آلودگی با ویروس و یا در اثر فعال شدن عفونت مخفی ایجاد شده و ممکن است نشانه‌های بالینی داشته و یا مخفی بماند. پزشكان هشدار می‌دهند كه مخفی ماندن این ویروس در واقع خطر انتقال آن را تشدید می‌كند.

بنابراین گزارش، به رغم پیشرفت هر روزه دانش پزشکی، تبخال تناسلی همچنان یک بیماری جنسی شایع در جوامع محسوب می‌شود. تبخال تناسلی در مردان و زنان یک بیماری قابل انتقال از طریق تماس جنسی است، که برای ریشه کنی آن تاکنون روش درمانی قطعی یافت نشده است.

به گفته پزشكان مركز كنترل و پیشگیری امراض آمریكا، درمان شامل استفاده از داروهای خوراکی ضد ویروسی مانند آسیکلوویرو است. انواع موضعی‌ این‌ داروها نیز موجود هستند اما به‌ اندازه‌ خوراكی‌ موثر نیستند. دارو باید توسط پزشک تجویز شود. باید از تماس دست با زخمها خودداری كرد. برای مصرف داروهای موضعی می توان از دستکش یکبار مصرف استفاده کرد. ارتباط جنسی در این مراحل موجب ابتلای فرد سالم می شود.

در حال حاضر روشهای متعددی برای پیشگیری از این بیماری توصیه می شود ولی هیچ یک از این روش‌ها نمی توانند کاملا قابل اطمینان باشند. بیشتر افراد مبتلا علامتی از عفونت ندارند و یا علائم خفیفی دارند. حمله تبخال تناسلی را می توان با داروهای خوراکی و موضعی کنترل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha