سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 26599
سلامت نیوز :  رییس موسسه سلامت و بهبود تغذیه كشور گفت: دانش آموزان در فصل امتحانات برای افزایش تمركز ذهن و پیشگیری از سردرد و خستگی، روزانه آب فراوان بنوشند.
 
ربابه شیخ الاسلام در گفت و گو با ایرنا، كاهش آب بدن را باعث تضعیف قدرت حافظه و یادگیری دانش آموزان دانست و افزود: به همین دلیل دانش آموزان برای افزایش كارایی ذهن، هرگز نوشیدن آب فراوان، مصرف سبزیجات و سالاد را در برنامه تغذیه روزانه خود فراموش نكنند.
وی با بیان اینكه، نوشیدن نوشابه های گازدار، چای و قهوه باید در فصل امتحانات كمتر شود، اظهار داشت: سالاد و سبزی،حاوی ریزمغذی هایی است كه به سلامت و شادابی پوست كمك می كنند و باعث نشاط و سرزندگی در دانش آموزان می شود.
شیخ الاسلام ادامه داد، بتاكاروتن موجود در سبزیجات نیز به قدرت بینایی دانش آموز كمك می كند.
این متخصص تغذیه با اشاره به اینكه در فصل امتحانات، دانش آموزان دچار استرس می شوند، گفت: تغذیه درست دانش آموزان، نقش مهمی در پیشگیری از استرس در آنان دارد و موجب آرامش فراگیران می شود.
شیخ الاسلام، خوردن صبحانه را برای دانش آموزان بسیار ضروری دانست و افزود: این وعده غذایی نباید از برنامه تغذیه دانش آموزان حذف شود زیرا ممكن است قند خون آنان را پایین آورده و در این هنگام وضع عمومی بدن دانش آموزان نامساعد شود.
وی گفت: مصرف آبمیوه های غیرطبیعی و همچنین كیك ها و شیرینی های بسته بندی شده نیز برای دانش آموزانی كه در دوره رشد بسر می برند، بی فایده و مضر است.
شیخ الاسلام توصیه كرد، در روزهای امتحانات، دانش آموزان مصرف مواد غذایی دریایی غیر كنسروی، مانند ماهی و میگو را افزایش دهند، زیرا این مواد به دلیل دارابودن فسفر زیاد، تاثیر مثبتی روی حافظه آنان خواهد گذاشت.
وی به صرف غذا در هنگام آرامش اشاره كرد و افزود: دانش آموزان باید هنگام آرامش، غذا بخورند زیرا برخی از دانش آموزان عادت دارند كه حتی هنگام غذا خوردن هم درس بخوانند، این كار موجب می شود كه به میزان و نحوه غذا خوردن توجه نكنند و كم یا زیاد غذا بخورند.
شیخ الاسلام تاكید كرد، استفاده از غذاهای آماده در فصل امتحانات مناسب نیست زیرا این نوع غذاها، انرژی كاذبی را به بدن وارد می كند.
وی افزود: مصرف منابع غذایی حاوی كلسیم، مانند لبنیات به ویژه شیر، در روزهای امتحانات به دانش آموزان توصیه می شود.
استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه تخم مرغ، منبع پروتیین بوده و مصرف آن باعث هوشیاری و تمركز در فراگیران می شود، گفت: استفاده از خشكبار و میوه های خشك مانند بادام، گردو، كشمش و انجیر به عنوان مكمل های روزانه توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha