یك متخصص تغذیه گفت: عرقیات گیاهی مانند بهار نارنج ، بیدمشك و نعنا كه به عنوان نوشابه های گیاهی در بازار عرضه می شود، جایگزینی برای نوشابه های گاز دار هستند.
   
مرتضی صفوی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه عرقیات گیاهی كه با عنوان نوشابه های گیاهی در بازار عرضه می شوند، گاز دار هستند، اظهار داشت: به دلیل اینكه مواد قندی در این نوشابه ها كم است و از عصاره های گیاهی استفاده شده است، گاز دار بودن آنها ضرری برای سلامت افراد ندارد.
وی با هشدار نسبت به كاهش سن پوكی استخوان در كشور افزود: هم اكنون سن ابتلا به پوكی استخوان در كشور به 35 سال رسیده كه این امر زنگ خطری برای سلامت افراد است .
وی با بیان اینكه بر اثر نوشیدن بیش از حد نوشابه های گازدار میزان شكستگی های استخوان در بین ایرانیان چهار برابر افزایش یافته است، اظهار داشت: برای سوزاندن میزان قندی كه با یك لیوان نوشابه وارد بدن می شود، نیاز به یك ساعت راه پیمایی است.
صفوی ادامه داد: در هر لیوان نوشابه 35 تا 55 میلی گرم كافئین وجود دارد كه سبب بی خوابی و افزایش تپش قلب می شود و از سوی دیگر، نوعی اعتیاد ایجاد می كند.
این متخصص تغذیه گفت: رنگ غیراستاندارد بعضی نوشابه ها نیز با تجمع در كبد، به مرور زمان باعث ایجاد نارسایی در این عضو می شود.
وی مصرف نوشیدنی های بدون گاز، شكر و افزودنی ها را جایگزین مناسبی برای انواع نوشیدنی های گازدار بیان كرد و افزود: با تغییر شیوه زندگی، باید نوشیدنی هایی مانند آب، عرقیات گیاهی و دوغ های طبیعی جایگزین نوشابه های گازدار شود.
صفوی در عین حال گفت: مصرف انواع دلستر و دوغ های گازدار نیز می تواند خطرآفرین باشد، زیرا گاز كربنیك و نمك زیادی كه در ساخت برخی دوغ ها استفاده می شود یا شكر موجود در انواع دلسترها برای سلامتی مضر است و این دسته از نوشیدنی ها نمی توانند جایگزین مناسبی برای نوشیدنی های گازدار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha