سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 266069

اپیدمی جراحی های زیبایی غیرضروری چنان برخی زنان و مردان ایرانی را گرفتار ساخته است که این روزها درکوچه و خیابان دائما با چهره‌هایی شبیه به هم، به مانند محصولات کپی شده یک واحد مونتاژ با شکل و شمایلی چون بینی‌های قلمی و سربالا، گونه های برجسته، ابروها و چشم های کشیده و صورت های بی‌‌‌روح مواجه می شویم .

بازارداغ جراحی‌های زیبایی دم عید

سلامت نیوز: اپیدمی جراحی های زیبایی غیرضروری چنان برخی زنان و مردان ایرانی را گرفتار ساخته است که این روزها درکوچه و خیابان دائما با چهره‌هایی شبیه به هم، به مانند محصولات کپی شده یک واحد مونتاژ با شکل و شمایلی چون بینی‌های قلمی و سربالا، گونه های برجسته، ابروها و چشم های کشیده و صورت های بی‌‌‌روح مواجه می شویم .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،باید اذعان کرد که توجه به زیبایی های ظاهری و چهره در جامعه ایران به‌ویژه میان نسل جوان پا را از مرز زیبایی پسندی وعرف فراتر گذاشته تا آن جا که افراد با چهره های بدون نقص و زیبا نیز اقدام به دست بردن در چهره خود می کنند. گذشته از آسیب های فرهنگی و زوال معیارهای زیبایی، انتخاب همسر و پذیرش دوستان، مراجعه متقاضیان جراحی های زیبایی به غیرپزشکان باعث بروز آسیب های جسمی و روحی فراوان برای این افراد شده است.

آمار دقیقی از انواع جراحی های صورت گرفته وجود ندارد اما برآوردهای موجود از روزانه بیش از ۳۰۰ جراحی تنها در شهر تهران حکایت می کند. بنا بر آمار رییس انجمن جراحان پلاستیک ایران، ماهانه به‌طور میانگین ۲۰‌هزار جراحی بینی و زیبایی در تهران صورت می گیرد.

بخش زیادی از جراحی ها به این دلیل که توسط غیرپزشکان مربوط مانند جراحان عمومی، متخصصان گوش، حلق و بینی یا دندانپزشکان صورت می گیرند، جزو آمارهای رسمی به شمار نمی روند. اغلب، افراد جراحی زیبایی را به شکل معجزه می‌بینند، فکر می‌کنند یک جراح زیبایی هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد، در حالی که اینطور نیست.

یک جراح پلاستیک، دوره تناسب زیبایی را هم آموزش می‌بیند و می‌آموزد که چطور بر اساس استانداردها و در صورت لزوم، نسوج سخت و نرم را جابجا کند. این با تصور مردم که فکر می‌کنند هر شکلی می‌شود به هر چهره‌ای داد مغایر است. ممکن است در بعضی موارد این اتفاق هم ممکن باشد اما باید به جنبه‌های علمی و سلامت آن توجه کرد.

ما هنوز نتوانسته‌ایم این ذهنیت را پاک کنیم که جراحی زیبایی برای هر نقطه از بدن و به هر شکلی که خواستند، امکانپذیر و صحیح نیست. باید این فرهنگ را در مردم ایجاد کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند شبیه شخص دیگری شود و اصلا لزومی برای این کار وجود ندارد.

نایب رئیس انجمن راینولوژی ایران با اشاره به افزایش انجام اعمال زیبایی در اسفندماه، در عین حال از متقاضیان این اعمال خواست که بدون تحقیق در مورد تخصص و توانایی پزشک و صرفا با ملاک قرار دادن قیمت کمتر، نسبت به جراحی اقدام نکنند. یک متخصص گوش و حلق و بینی، دراین باره گفت: معمولا هر‌ساله در اسفندماه با شلوغ‌ترین زمان کاری خود مواجه هستیم؛ چرا که با توجه به شروع تعطیلات، تقاضا برای این دست از اعمال افزایش پیدا می‌کند.

از طرفی هم علاوه بر مراجعین داخلی، میزان قابل توجهی مراجعه نیز از کشورهای خارجی صورت می‌گیرد. وی همچنین گفت: نکته مهمی که با نزدیکی به فصل بهار با آن مواجه هستیم، موضوع بروز حساسیت‌های فصلی و نیز تشدید آن در افرادی است که آلرژی حاد دارند. در این باره توصیه می‌کنیم تا ابتدا از شدت حساسیت کاسته شده و سپس فرد اقدام به جراحی کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی در ادامه افزود: با توجه به این که ایران یکی از بهترین و ارزان‌ترین کشورها در زمینه اعمال زیبایی محسوب می‌شود، همواره یکی از مقاصد اصلی متقاضیان این دسته از اعمال است که البته برای کشور نیز ارزآور و سودآور است. رزم پا در پاسخ به سوالی درباره جراحی زیبایی بینی توسط متخصصان زیبایی یا متخصصان گوش و حلق و بینی گفت: از نظر قانونی برای هردوتخصص نام برده شده محدودیتی وجود ندارد البته به شرط آن که مدارک و تجربه کافی را دارا باشند و علاوه بر بحث زیبایی به معیارهای تنفسی و حفظ عملکرد بینی هم توجه کنند.

باید در نظر گرفت به صرف داشتن مدرک، هر جراحی نمی‌تواند موفق باشد و باید به تجربه فرد نیز توجه داشت. متاسفانه امروزه شاهد هستیم افراد متقاضی این دست اعمال جراحی بدون تحقیق مناسب در مورد تخصص و توانایی پزشک و فقط با ملاک قرار دادن قیمت کمتر، به پزشک مراجعه می‌کنند.

نایب رئیس انجمن راینولوژی ایران دراین باره ادامه داد: یکی از جدی‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط تمام انجمن‌های پزشکی ازجمله انجمن راینوپلاستی وانجمن گوش وحلق و بینی، مبارزه با این امر است که هیچ‌جراحی به خصوص جراحی‌های زیبایی از هر نوعی توسط غیرپزشک انجام نشود. مردم باید بدانند هیچ‌ارزانی بی‌حکمت نیست و بدون تحقیق کافی و صرفا بر اساس قیمت، به پزشکی اعتماد نکنند.

وی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری اعمال زیبایی نیز گفت: قیمت‌ها مصوب شده توسط وزارتخانه است و حداقل آن چیزی در حدود پنج ملیون تومان است که در مراکز دولتی و دانشگاهی توسط رزیدنت‌ها عمل انجام می‌شود.

رزم‌پا در پایان گفت: برای عمل زیبایی سه رکن جراح حاذق، دکتر بیهوشی خوب و وسیله مناسب از اصلی‌ترین موارد مورد توجه است که به شرط رعایت آنها می‌توان نتیجه خوبی را شاهد بود و قطعا این چنین امکاناتی در مطب وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha