پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا دریافتند كه ناتوانی در تشخیص دروغ یا سخنان طعنه‌آمیز در گفت‌وگوها ممكن است از نخستین نشانه‌های زوال عقل باشد.

 پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا پی برده‌اند كه ارزیابی توانایی یك فرد در تشخیص سخنان طعنه‌آمیز ممكن است به عنوان آزمایشی برای تشخیص مراحل اولیه بیماری‌های عصبی از جمله یك مورد نادر از زوال عقل به نام "دمانس فرونتو‌تمپورال " استفاده شود؛ بیماری‌های عصبی نوعی بیماری پیشرونده هستند كه موجب رو به زوال رفتن بخش خاصی از مغز می‌شوند.

در این مطالعه، محققان از 175 نفر درخواست كردند كه به تماشای فیلمی كه در آن دو نفر صحبت می‌كنند، بنشینند و در انتها دریافتند حدود نیمی از این افراد مبتلا به انواع مختلف بیماری‌های عصبی از قبیل "دمانس فرونتو‌تمپورال " و آلزایمر هستند.

به گزارش شبكه خبری «پرس تی وی»، دانشمندان به بررسی توانایی افراد در تشخیص اطلاعات نادرست یا جملات غیر صادقانه در گفت‌وگو پرداختند و سپس آنها را با نتایج حاصل از اسكن مغزی كه میزان زوال عقل را نشان می‌داد، مقایسه كردند.

بر اساس گزارش ارائه شده در نشست سالانه آكادمی مغز و اعصاب آمریكا، افراد سالم به راحتی دروغ و طعنه را تشخیص می‌دادند ولی كسانی كه مبتلا به زوال عقل "فرونتو‌تمپورال " بودند به سختی قادر به تمایز طعنه و دروغ از واقعیت بودند.

علاوه بر این، عملكرد افراد مبتلا به انواع دیگر بیماری‌ها تحلیل قوای فكری مانند آلزایمر همانند مردم عادی نبود اما در مقایسه با كسانی كه مبتلا به زوال عقل "فرونتو‌تمپورال " بودند، عملكرد بهتری داشتند.

مسئول این تحقیق گفت: ما باید هر چه زودتر این افراد را پیدا كنیم زیرا به‌طور كلی این واقعیت می‌تواند كمكی برای تشخیص زودتر بیماری آنها باشد.

به گفته محققان، تشخیص زودهنگام این نوع زوال عقل بهترین فرصت را برای تأمین داروهای لازم فراهم می‌كند.

مسئول این تحقیق در انتها بیان كرد: اگر كسی رفتارهای عجیبی دارد و قادر به درك طعنه‌ها و دروغ نیست، باید ضمن مشورت با یك متخصص مطمئن شود كه این موارد علائم یكی از این بیماری‌های زوال عقل نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha