یک متخصص مغز و اعصاب گفت: برای پیشگیری از آلزایمر باید کار‌های ساده‌ای انجام داد که با کمک آن‌ها می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

ترفند‌هایی آسان برای فرار از ابتلا به آلزایمر

سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب گفت: برای پیشگیری از آلزایمر باید کار‌های ساده‌ای انجام داد که با کمک آن‌ها می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، محمدعلی غفاری متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: آلزایمر مانند هر ناتوانی و محدودیت دیگر جسمی و روحی نیاز به انطباق دارد یعنی باید زندگی را با شرایط خاص این بیماری منطبق کرد؛ همانطور که برای اصلاح بینایی و شنوایی از عینک و سمعک استفاده می‌کنیم برای اصلاح حافظه یا زندگی در شرایط اختلال حافظه باید تمهیداتی بیندیشیم، استفاده از دفترچه یادداشت و دریافت کمک از دیگران برای یاد آوری نمونه این اقدامات است.

این متخصص مغز واعصاب بیان کرد: برخی از این موارد را بیان می‌کنیم تا بتوانید از آنها کمک بگیرید؛ چیز‌هایی را که همیشه از آن استفاده می‌کنید مثل عینک یا کلید در یک جای مشخص بگذارید مثلاً درون یک کشو یا کاسه؛ هرروز به اخبار رادیو یا تلویزیون گوش دهید، سعی کنید هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید، کتاب یا روزنامه مطالعه کنید، در جمع دوستان یا خانواده خاطرات گذشته را تعریف کنید.

خاطرات خود را بنویسید

وی ادامه داد: خاطرات خود را بنویسید، بازی‌های فکری مثل شطرنج انجام دهید، با دوستان مشاعره کنید، جدول حل کنید، یک تقویم جیبی همراه داشته باشید و در آن شماره تلفن‌های اقوام، دوستان و فرزندان را یادداشت کنید، آدرس منزل، زمان‌های ملاقات، تاریخ پرداخت قبض‌ها و موارد مهم دیگر را هم یادداشت کنید و این تقویم را حتی موقع خارج شدن از منزل همراه داشته باشید.

غفاری افزود: یک دفترچه یادداشت در کنار تلفن بگذارید و پیغام‌های تلفنی را بلافاصله در آن یادداشت کنید؛ خودسرانه دارو مصرف نکنید و برای مصرف دارو‌های تجویز شده توسط پزشک از نزدیکان بخواهید به شما یادآوری کنند و یا به تعداد وعده‌هایی که باید دارو را مصرف کنید شیشه‌های کوچکی تهیه کنید و دارو‌ها را هر روز داخل این شیشه‌ها بیندازید.

برای پیشگیری از آلزایمر تغذیه مناسب داشته باشید

این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: تغذیه مناسب داشته باشید برای این کار قند، چربی و نمک کمتری مصرف کنید ولی مصرف میوه و سبزی‌های تازه را بیشتر کنید؛ کار‌هایی را انجام دهید که از آن لذت ببرید و در عین حال ایمنی شما به خطر نیافتد، کار‌های مورد علاقه خود را در زمانی از روز انجام دهید که احساس بهتری دارید، هیچگاه با عجله کار نکنید و در حین کار وقفه‌ای برای استراحت در نظر بگیرید.

چگونه از بروز آلزایمر پیشگیری کنیم؟

غفاری تشریح کرد: پیشگیری از آلزایمر با داشتن یک روش زندگی سالم در چند جمله کوتاه خلاصه می‌شود؛ سیگار نکشید، غذای پرچرب و پر نمک کمتری بخورید و به جای آن سبزی و میوه بیشتری مصرف کنید، مرتب و طبق برنامه منظم ورزش کنید و فعالیت بدنی را از قلم نیندازید، روابط اجتماعی پویا و فعال داشته باشید و با دیگران در ارتباط، گفتگو و مراوده داشته باشید، از پزشکتان بخواهید فشار خون و کلسترول خون شما را پیوسته کنترل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha