سلامت نیوز : مدیركل دامپزشكی همدان گفت: بی‌توجهی در هنگام خرید فرآورده‌های خام دامی می‌تواند سبب بروز مشكلات و بیماری‌هایی در مصرف‌كنندگان شود.

احمد كریمی‌مخصوص در گفت‌و گو فارس اظهار داشت: با توجه به نزدیك شدن ماه‌های گرم سال و فسادپذیری فراورده‌های خام گوشتی از همشهریان تقاضامندیم تا هنگام خرید فرآورده‌های گوشتی دقت لازم را به كار برده و حتمأ به تاریخ تولید و انقضای محصولات خام دامی توجه كنند.
وی افزود: بی‌توجهی در هنگام خرید فرآورده‌های خام دامی می‌تواند موجب بروز مشكلات و بیماری‌هایی در مصرف كنندگان شود، بنابراین باید توجه شود كه در هنگام خرید مرغ، بسته‌بندی مورد تأیید دامپزشكی بوده و حتمأ با یك كلیپس بسته شده باشد و همچنین از خرید كیسه‌های پاره و باز خودداری شود.
مدیركل دامپزشكی همدان خاطرنشان كرد: توجه شود تا از خرید ران و سینه به صورت باز خودداری شود چراكه اكثر این مرغ‌ها فاسد بوده و تاریخ مصرفشان گذشته است.
وی بیان داشت: با توجه به خطر بیماری‌های مشترك، از جمله آنفولانزای طیور از خرید مرغ‌ زنده و مرغ‌هایی كه خارج از كشتارگاه ذبح و پركنی می‌شوند، جدأ خودداری شود.
كریمی ‌مخصوص ادامه داد: گوشت ماكیان تازه باید دارای رنگ ماهیچه‌های اعضا خلفی و پاها قرمز و ماهیچه‌های سینه روشن مایل به زرد بوده و پوست به طور یكنواخت روی بدن كشیده و عاری از هر گونه پارگی یا تورم، خون‌مردگی، تغییر رنگ و خراش باشد.
وی اذعان داشت: شكم ماكیان باید خالی شده باشد و هیچ گونه بوی غیرطبیعی مانند بوی ترشیدگی یا تعفن از آن حس نشود همچنین گوشت مرغ باید سفتی و قوام طبیعی خود را داشته و عرضه و نگهداری مرغ منحصرأ باید در داخل یخچال‌های ویترین‌دار صورت گیرد.
مدیركل دامپزشكی همدان تصریح كرد: ماهی و میگوی تازه نیز باید در كنار یخ و یا در یخچال نگهداری شود لذا باید توجه شود تا از خرید ماهی تازه‌ای كه بدون دارا بودن شرایط عرضه است، پرهیز شود.
وی افزود: ماهیان منجمد حتمأ باید در فریزر نگهداری شوند بنابراین از خرید آبزیان منجمدی كه در خارج از محیط فریزر عرضه می‌شوند خودداری كرده و توجه شود كه ماهیان دارای چشم‌های برآمده، آبشش‌های قرمزرنگ، پوست مرطوب لزج و براق، جداره شكمی سفت و محكم و فلس‌های محكم باشند همچنین میگوی منجمد بسته‌بندی شده نیز باید دارای كد بهداشتی از سازمان دامپزشكی كشور باشد. كریمی‌مخصوص در ادامه اظهار داشت: تخم‌مرغ نیز باید دارای پوست سالم، تمیز و عاری از كثافات، بیضی‌شكل و دارای وزن 55 تا 65 گرم بوده و فاقد لكه‌های خونی، گوشتی و بوی متعفن باشد.
وی در پایان گفت: هنگام شكستن تخم‌مرغ توجه شود كه زرده با سفیده مخلوط نشده و زرده به صورت گرد و كروی در مركز سفیده قرار گرفته و تخم‌مرغ‌ها نیز در یخچال و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha