بیماران نگران تأمین داروهای خاص و کمیاب در ایام نوروز نباشند مجوزهای لازم برای واردات اقلام دارویی مورد نیاز صادر شده است.

واردات داروهای تک نسخه‌ای با ارز دولتی

سلامت نیوز: بیماران نگران تأمین داروهای خاص و کمیاب در ایام نوروز نباشند مجوزهای لازم برای واردات اقلام دارویی مورد نیاز صادر شده است

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر با قدمت ٦٠ ساله مشغول خدمت‌رسانی و بازوی اقتصادی جمعیت هلال ‌احمر برای هزینه‌های بشر دوستانه و عام‌المنفعه است، در این مجموعه چند واحد تولیدی دارو و تجهیزات پزشکی مانند صافی دیالیز، ست دیالیز، مایع دیالیز، انواع سرنگ و... تولید می‌شود.

شرکت پخش سها و چهار داروخانه اصلی جمعیت هلال‌احمر زیرمجموعه سازمان تدارکات پزشکی هستند که  مشغول خدمت‌رسانی به مردم بوده و هدف اصلی در این داروخانه‌ها توزیع داروهای خاص، داروهای سرطانی، داروهای معمولی و داروهای تک نسخه‌ای است؛ اگر این داروها در داخل تولید شده باشد، اولویت با داروهای ایرانی است و اگر نیاز به واردات دارو باشد که این موضوع بیشتر مربوط به داروهای تک نسخه‌ای و داروهای بیماری‌های خاص می‌شود، سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر با همکاری دیگر نهادهای مسئول مجوزهای لازم برای وارد کردن دارو را پیگیری می‌کند.

در ماه‌های اخیر که سیاست‌های غرب و تحریم‌های ظالمانه همه ابعاد زندگی مردم را تحت‌تأثیر قرار داده است، گروهی از مردم درگیر بیماری‌های خاص هستند که تأمین دارو برایشان به منزله نوید ادامه زندگی است؛ همین موضوع دغدغه اصلی این روزهای سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر است.

دکتر علی فرجی رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر صبح دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه  بحث‌های تأمین داروهای مورد نیاز به‌ویژه داروهای تک نسخه‌ای و داروهای بیماران خاص و مسائلی که در داروخانه وجود دارد مثل گردش کار اداری و صدور مجوزها را مطرح کرد و در مورد وضع تأمین داروهای خاص در داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر در ایام نوروز به بیماران اطمینان خاطر داد و گفت: «بیماران عزیز هیچ نگرانی برای تأمین داروهای خاص و کمیاب در ایام نوروز نداشته باشند.»


حذف رفت‌وآمدهای وقت گیربیماران تک نسخه‌ای
فرجی گفت:«خوشبختانه با همکاری سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان و تسهیلاتی که شورای‌عالی جمعیت هلال‌احمر و رئیس جمعیت هلال‌احمر برای سازمان تدارکات پزشکی قایل  شدند، توانستیم از طریق شرکت بازرگانی سهاکیش که زیرمجموعه  این سازمان است، مجوز داروهای مورد نیاز کشور که یا از طرف سازمان غذا و دارو اعلام شده یا نیاز داروخانه جمعیت هلال‌احمر بوده  را بگیریم و واردات انجام شود.»

فرجی با تأکید بر این‌که مشکل اساسی در حوزه داروهای تک نسخه‌ای حل شده است، ادامه داد: «در مورد داروهای تک نسخه‌ای بسیاری از بیماران دچار مشکل بودند و سرگردان شدند و نمی‌دانستند این دارو را چگونه تهیه کنند.

خوشبختانه دو کار بزرگ و اساسی انجام شده است؛ یکی این‌که با همکاری سازمان غذا و دارو، مرجع تشکیل پرونده این بیماران در محل داروخانه مرکزی هلال‌احمر تعیین شد و این‌که بیمار به سازمان غذا و دارو مراجعه کند و مجدد برگردد و در رفت‌وآمد باشد، کاملا حذف شد؛ این کار را ما برعهده گرفتیم به‌طوری که پرونده تشکیل  و به سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود. در ادامه بعد از اخذ مجوز، شرکت بازرگانی سهاکیش نسبت به واردات اقدام می‌کند.»


دارو به مقدار لازم دپو شده است
رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر  دومین کار مهمی که باز هم با همکاری سازمان غذا  و دارو و وزارت بهداشت انجام شده است را تأمین ارز دولتی برای داروهای تک نسخه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: « با این کار از افزایش قیمت داروهای تک نسخه‌ای پیشگیری می‌شود؛ چراکه این داروها اصولا داروهای گرانی هستند و اگر قرار بود با ارز آزاد یا نیمایی وارد شوند، فشار زیادی بر این بیماران وارد می‌شد.

ما در این موضوع خیلی پافشاری کردیم  تا داروهای تک نسخه‌ای با ارز دولتی وارد شود و هم بانک مرکزی و هم سازمان غذا و دارو همکاری بسیار خوبی داشتند و جای شکر دارد که توانستیم ارز دولتی به داروهای تک نسخه‌ای اختصاص دهیم.»

فرجی هدف اصلی در این موضوع را کمک به بیماران و این‌که در حد توان خودمان بتوانیم با آنها همراهی کنیم عنوان کرده و افزود: «الان چرخه واردات داروهای تک نسخه‌ای براساس قانون و ساختار و روالی که سازمان غذا و دارو تعریف کرده، به خوبی برقرار است و شرکت بازرگانی سها کیش درحال انجام این کار است.»

وی در مورد دپوی دارویی هم اظهار داشت: «تقریبا به‌طور نسبی آن چیزی که در نظر داشتیم در دپوی دارویی انجام شده است و درحال توسعه انبار هستیم تا بتوانیم دپوی بیشتری را فراهم کنیم؛ شرکت‌های تأمین‌کننده و شرکت‌های پخش‌کننده همکاری‌های لازم را انجام داده و در آن مواردی که امکان واردات نداشتیم از طریق سهاکیش واردات انجام و تأمین شده است و خوشبختانه الان برای تعطیلات نوروز، فروردین و اردیبهشت‌ماه مشکلی نداریم؛ به غیر از آن اقلام معدودی که کمبود کشوری دارد، بقیه اقلام دارویی را موجود داریم و در خدمت بیماران عزیز هستیم.»


تولید ٦‌میلیون آنژیوکد در‌سال ٩٨
وی با اشاره به بحث تجهیزات پزشکی به تولید آنژیوکدها اشاره کرد و گفت: «نمونه‌های اولیه آنژیوکد تولید شده و امیدواریم بتوانیم در‌سال ٩٨ تعداد ٦‌میلیون آنژیوکد را تولید کنیم.»  فرجی همچنین در مورد تولید سرنگ در این سازمان گفت: «تولید سرنگ ادامه دارد و دپوی خوبی در اختیار داریم و تأمین خوبی در این زمینه می‌شود.

در مورد صافی دیالیز چند ماه پیش با یک توقف مواجه شدیم که به دلیل عدم هماهنگی بحث اختصاص ارز دولتی بود. مدتی مواد اولیه ما در گمرک معطل شد تا مشکل حل شود و ارز دولتی اختصاص به آن پیدا کند. بعد از حل مشکل تمام تلاش همکاران ما در شرکت تولید تجهیزات پزشکی هلال این بود که سرعت تولید را افزایش دهیم تا عقب‌ماندگی چند ماه گذشته جبران شود و الان شرایط بهتری را داریم.»

فرجی  ادامه داد: «در شرکت داروسازی سها، یکی دو قلم داروی جدید را همکاران تولید کردند که یکی از آنها داروی لتروزول است با برند فمارا و یکی داروی هورمونی است. با تولید این دارو و ورودش به بازار دارویی، از واردات این دارو کاسته و صرفه‌جویی ارزی انجام می‌شود.» رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر همچنین درباره داروی پلت ( PELET ) که قول داده شده بود تولید آن راه‌اندازی شود، نیز گفت: « امیدواریم در سه ماهه نخست ‌سال ٩٨ این کار انجام شود. اکنون درحال نصب دستگاه‌ها در شرکت داروسازی هلال هستند.»

دپوی ٦٠‌میلیارد تومانی دارو در انبار داروخانه جمعیت هلال‌احمر

فرجی در مورد ارزش تقریبی داروهای تامین و دپو شده، گفت:  «آن‌چه الان در انبار داروخانه‌های ما موجود است، ذخیره‌ای حدود ٦٠‌میلیارد تومانی دارو است و در همین یکی دو هفته آینده هم مسلما تامین بیشتری خواهیم داشت و امیدواریم این دپو به ١٠٠‌میلیارد تومان برسد. البته یکی از دلایل این حجم از تامین دارو فضای کم انبار داروخانه‌هاست که با توسعه فضای انبار امیدواریم میزان بیشتری را دپو کنیم.»

رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر در مورد ساعت کاری داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر در ایام نوروز گفت: «در ایام نوروز، چند روز تعطیلات رسمی داریم که در این روزها داروخانه مرکزی از ٨صبح تا یک بعدازظهر فعال است و داروخانه تهرانپارس در این روزها فعالیت نخواهد داشت؛ در روزهای غیرتعطیل هم از ٧:٣٠ صبح تا ١٦ بعدازظهر داروخانه مرکزی فعال است و داروخانه تهران‌پارس از ٨ صبح تا یک بعدازظهر فعال است.

گفتنی است سازمان تدارکات پزشکی سه داروخانه دارد؛ یک داروخانه مرکزی هلال‌احمر، داروخانه تهران‌پارس و داروخانه جزیره کیش.

  در کل جمعیت هلال‌احمر بیش از ٣٣ داروخانه دارد که در مراکز استان‌ها هستند و تمام این داروخانه‌ها در ایام تعطیل فعالند و مردم می‌توانند داروهای کمیاب و خاص را از این داروخانه‌ها تامین کنند. یک تلفن اطلاعات دارویی داریم به شماره ٤١٦٥١ که مردم می‌توانند اطلاعات دارویی را از این طریق دریافت کنند.»

اجازه نمی‌دهیم مردم در تأمین دارو مشکل پیدا کنند

اگر روال دیپلماسی جهانی درست باشد جمعیت هلال‌احمر به دلیل این‌که یک «ان‌جی‌او» است، قاعدتا نباید در تحریم‌ها تأثیری بپذیرد و زیرمجموعه‌های این جمعیت هم نباید بر اثر تحریم‌ها با کمبود و سختی مواجه شوند. فرجی با این توضیح ادامه داد: «اما درحالی‌که تحریم‌های ظالمانه بر ضد کشور ما اعمال شده، بحث انتقال پول بین بانکی هدف قرار داده شده و دچار مشکل شده است و به همین دلیل جمعیت هلال‌احمر هم تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد؛ زمانی که می‌خواهیم پول را منتقل کنیم  مشکل ایجاد می‌شود.

با این حال جمعیت هلال‌احمر به دلیل وظیفه ذاتی خود راه‌هایی را پیدا می‌کند تا برای تأمین نیازهای مردم از این موانع رهایی پیدا کند. متاسفانه در حرف اعلام می‌شود که غذا و دارو از تحریم معاف است، اما زمانی که برای تأمین دارو به مرحله انتقال پول می‌رسیم متاسفانه تهدیدهایی که بانک‌ها شده‌اند، باعث می‌شود مشکلاتی ایجاد شود.

اما به‌هرحال ما راهش را پیدا کرده و بعد از این هم پیدا می‌کنیم تا مشکلی در زمینه تأمین داروهای مورد نیاز بیماران نداشته باشیم.» فرجی تأکید کرد: «وظیفه و تلاش ما این است که هرگز مردم در تأمین دارو مشکل پیدا نکنند و در آینده هم اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها تأمین دارو برای مردم را به مشکل بیندازد و امیدواریم نهادهایی که قرار است مجوزهای تسهیلاتی صادر کنند سریع‌تر این روند را انجام دهند تا مشکلی ایجاد نشود. باید توجه داشته باشیم که همه داروها، وارداتی نیست و بسیاری از داروها با ورود مواد اولیه در کشور تولید و تأمین می‌شود.»

داروهای تک‌نسخه‌ای را بهتر بشناسیم

میزان تأمین ارز دولتی برای داروهای تک‌نسخه‌ای، براساس مجوزی است که وزارت بهداشت تأیید کند؛ فرجی با بیان این نکته تأکید کرد: محدودیت در این حوزه، محدودیت قانونی برای داروهای تک‌نسخه‌ای است و تجویز داروهای تک‌نسخه‌ای چون داروهای خارج از فهرست هستند، ممنوع است، مگر این‌که پزشک به دلایلی صلاح بداند و اقرار کند که داروی مشابهی در داخل لیست داروهای موجود برای بیمار وجود ندارد و در این مرحله در کمیسیونی در سازمان غذا و دارو بررسی و تأیید می‌شود.

بعد از این‌که نیاز اساسی بیمار به این داروی خاص مسلم شود، دارو به آن بیمار خاص اختصاص پیدا می‌کند و مجوز داده می‌شود تا دارو را برای بیمار وارد کنیم. وی توضیح داد که داروی تک‌نسخه‌ای یعنی دارویی که در فهرست دارویی وجود ندارد؛ به این معنی که برای آن بیمار خاص نسخه می‌شود. فرجی همچنین توضیح داد: «از نظر ارزی این داروهای تک‌‌نسخه‌ای چیزی حدود ٦ تا ٧‌میلیون یورو در‌ سال مراجعه و تقاضا دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha