رییس سازمان نظام پزشكی از اضافه شدن حدود دو هزار میلیارد تومان به اعتبارات حوزه سلامت از محل مازاد درآمد نفتی خبر داد و گفت: به این ترتیب اعتبارات حوزه سلامت در بودجه 90 از رشد حدود 40 درصدی برخوردار خواهد بود.

رییس سازمان نظام پزشكی از اضافه شدن حدود دو هزار میلیارد تومان به اعتبارات حوزه سلامت از محل مازاد درآمد نفتی خبر داد و گفت: به این ترتیب اعتبارات حوزه سلامت در بودجه 90 از رشد حدود 40 درصدی برخوردار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، دكتر سید شهاب‌الدین صدر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در جشن روز آزمایشگاهیان با اشاره به اعتبارات حوزه سلامت در بودجه 90 كه در كمیسیون تلفیق مجلس به بحث و بررسی گذاشته شده است، گفت: صبح روز گذشته و در كمیسیون تلفیق مجلس حدود دوهزار میلیارد تومان از مازاد درآمد نفتی به اعتبارات سلامت اضافه شد كه این رقم، رقم قابل توجهی است.

 رشد حدود 40 درصدی اعتبارات حوزه سلامت در بودجه 90

وی با بیان این كه تمام اعتبارات نظام سلامت در لایحه بودجه 90 از حدود 28 درصد رشد برخوردار بود و اعتبار 12هزار و800 میلیارد تومانی برای حوزه سلامت پیشنهاد شده بود، افزود: با اضافه شدن این دوهزار میلیارد تومان مجموع اعتبارات حوزه سلامت به حدود 15 هزار میلیارد تومان می‌رسد كه نسبت به سال گذشته از رشد حدود 40 درصدی برخوردار خواهد بود. با این وجود تا ساعات آخر بررسی بودجه ممكن است اعتبارات دیگری به حوزه سلامت اضافه شود؛ چرا كه سلامت از مباحث زیربنایی هر جامعه است و باید اعتبارات حوزه سلامت بیشتر از این‌ها باشد.

 كسری بودجه حدود 2 هزار میلیارد تومانی سلامت در سال 89

 وزارت رفاه و بیمه‌ها مطالبات شش ماه دوم سال گذشته جامعه پزشكی را پرداخت كنند

صدر با اشاره به كسری حدود دوهزار میلیارد تومانی اعتبارات سلامت در سال 89 اضافه كرد: عمده این كسری‌ها مربوط به مطالبات داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و ... از بیمه‌هاست. در مجموع مطالبات 6 ماه دوم سال گذشته جامعه پزشكی هنوز از طرف بیمه‌ها پرداخت نشده است. لازم است وزیر رفاه و سازمان‌های بیمه‌گر در اسرع وقت نسبت به پرداخت این مطالبات اقدام كنند؛ چرا كه تأخیر در پرداخت مطالبات جامعه پزشكی به جامعه آسیب می‌زند.

وی در ادامه به تاریخچه زندگی حكیم جرجانی اشاره كرد و گفت: نیروی انسانی پزشكی در كشور نیروی ماهر و برجسته‌ای است. در مقابل تجهیزات پزشكی هم مسأله مهمی است كه باید از فناوری‌های روز دنیا بویژه در حوزه علوم آزمایشگاهی برخوردار باشیم؛ چرا كه اكنون علوم آزمایشگاهی تنوع زیادی دارد.

صدر تأكید كرد: مسوولان وزارت بهداشت باید با نگاه بلند به رشته‌های مختلف پزشكی نگاه كنند نمی‌شود برخی رشته‌ها را تضعیف كرد.

 لزوم تعریف ساختار برای رشته‌های علوم آزمایشگاهی و دندانپزشكی در تشكیلات وزارت بهداشت

وی با تأكید بر لزوم لحاظ ساختاری برای علوم آزمایشگاهی در ساختار وزارت بهداشت گفت: علوم آزمایشگاهی امروز از مباحث تعیین ‌كننده در سلامت هر جامعه است. نمی‌توان مسایل مربوط به این گروه را به گروه دیگری سپرد. همچنین رشته دندانپزشكی نیز به تعیین ساختار در تشكیلات وزارت بهداشت نیاز دارد. به این ترتیب باید چالش‌های این رشته‌ها دریافت شود و متولیان سلامت برای رفع مشكلات آنها كار كنند.

صدر افزود: برخی مواقع مباحثی مطرح می‌شود كه مبنای كارشناسی ندارد. به عنوان مثال درصدهایی مطرح می‌شود كه مراجعه به رادیولوژیست‌ها و یا انجام MRI و ... در بسیاری از موارد ضرورتی ندارد. در این زمینه باید گفت كه این مباحث براساس كدام كار كارشناسی مطرح می‌شود.

 مشكل كمبود ICU و CCU در كشور

وی در ادامه به كمبودهای نظام سلامت كشور اشاره كرد و گفت: الآن در كشور مشكل كمبود ICU و CCU وجود دارد. این درحالیست كه باید برای سلامت سرمایه‌گذاری شود و به اندازه نیاز و بیماردهی باید تخت‌های ICU و CCU وجود داشته باشد نباید دغدغه هزینه این مباحث را داشت. هرچه‌ قدر اعتبار لازم است باید برای سلامت جامعه هزینه شود و در این زمینه نباید محدودیت ایجاد كرد.

 سال جهاد اقتصادی برای جامعه پزشكی یك فرصت است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان سال جهاد اقتصادی گفت: سال جهاد اقتصادی فرصت خوبی برای فعالان رشته‌های مختلف پزشكی است تا با استفاده از این فرصت برنامه‌ریزی‌های جدیدی در جهت رفع مشكلات خود داشته باشند.

وی گفت: برای اتفاق افتادن جهاد اقتصادی چند پیش‌ نیاز لازم است؛ ابتدا روحیه جهاد و ایثار و این كه جنبه‌های ایمانی این كار تثبیت شود. همچنین لازم است از پرداختن به مسایل حاشیه‌ای پرهیز شود. كشور نیازمند انسجام و اتحاد ملی است به ویژه در ماه‌های گذشته كه منطقه دچار التهاب شده و كشورهای منطقه نگاهشان به جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: در مجموع گروه‌های مختلف پزشكی كشور از این فرصت جهاد اقتصادی استفاده می‌كنند تا تحول اقتصادی در كشور صورت گیرد. این تحول اقتصادی در نظام سلامت نیز موثر خواهد بود. تحولات اقتصادی معمولا به سرعت در كشورها اتفاق می‌افتند و آثار خود را نشان می‌دهند. پزشكان نیز باید در حوزه كاری خود آماده باشند. جامعه آزمایشگاهی كشور نیز باید به آخرین فناوری‌های نوین در دنیا مجهز شود.

صدر با اشاره به نام‌گذاری دهه چهارم انقلاب اسلامی ایران با عنوان دهه پیشرفت و عدالت گفت: امروز ایران تحت فشار قرار دارد و از سال‌های گذشته تحریم‌های مختلف را تجربه كرده است. باید با تلاش آحاد مردم به ویژه نخبگان و تحصیل‌كرده‌ها، كشور از این گذرگاه‌ها عبور كند.

وی با اشاره به تقویت بنیه حوزه سلامت در بودجه افزود: بنیه دفاعی كشور نیز در مجلس بسیار تقویت شد. امروز وضع كشور به لحاظ دفاعی در بهترین شرایط خود قرار دارد و در هیچ جای دنیا كسی نمی‌تواند تعرضی داشته باشد و حتما پاسخ تعرض خود را خواهد شنید.

 رییس كل سازمان نظام پزشكی در جمع خبرنگاران:

وزارت بهداشت برای فارسی شدن نسخ و پاسخ آزمایش‌ها عجولانه عمل نكند

بازتاب فارسی شدن نسخ و آزمایش‌ها در جامعه پزشكی خوب نبود

رییس كل سازمان نظام پزشكی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت حدود چهارهزار و800 آزمایشگاه در كشور گفت: فعالیت آزمایشگاهیان در ایران پس از انقلاب 400 درصد افزایش یافته است و درحال حاضر بیش از شش‌ هزار دكترای علوم آزمایشگاهی عضو سازمان نظام پزشكی هستند و امروز آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به لحاظ كمی و كیفی پیشرفت چشمگیری یافته‌اند؛ به طوری كه دومیلیارد و200 میلیون تومان تست آزمایشگاهی در سال گذشته در كشور انجام شده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر فارسی‌ شدن نسخ و پاسخ آزمایش‌ها گفت: این امر نیازمند كاركارشناسی دقیق است. زبان نسخ و پاسخ آزمایش‌ها لاتین است نه انگلیسی و زبان لاتین، این زبان برای نسخه نویسی و آزمایشگاه‌ها در تمام دنیا مشترك است. عملیاتی شدن این موضوع نیازمند آن است تا تمام بخش‌های علمی - تخصصی و مراكز آموزشی پژوهشی در این زمینه نظر دهند. توقع ما آن است وزارت بهداشت با دقت، كار كارشناسی و عادلانه با این موضوع برخورد و پیگیری كند. نباید عجولانه در این زمینه تصمیم گرفت چرا كه بازتاب این‌ موضوع در جامعه پزشكی خوب نبود.

وی افزود: اگر بخواهد نسخ و یا پاسخ آزمایش‌ها فارسی شود نیازمند كار كارشناسی دقیق است، چون زبان بكارگرفته شده در این زمینه در تمام كشورهای دنیا مشترك است. از طرف دیگر نمی‌توان علایم اختصاری آزمایش‌ها را به زبان خاصی نوشت و با تغییر این موضوع چهارچوب آن كاملا مخدوش می‌شود. در مجموع این موضوع به انجمن‌های علمی تخصصی منعكس شده تا نظر خود را اعلام كنند.

 طبق توافقات حاصل شده، تعرفه‌های درمان دولتی و خصوصی 90 قابل قبول است

 تعرفه‌های درمان 90 سریع‌تر نهایی و اعلام شود

 تعرفه‌های درمان هماهنگ با نرخ تورم تغییر می‌كند

صدر درباره زمان اعلام تعرفه‌های درمان خصوصی گفت: براساس قانون تعیین تعرفه‌های درمان دولتی و خصوصی در سال 90 با دولت است و در نهایت باید به تصویب هیات وزیران برسد. در این زمینه كمیته مشتركی با سازمان نظام پزشكی و وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه تشكیل شد و توافقات خوبی حاصل شده است. همچنین وزارت بهداشت طی نامه‌ای به وزارت رفاه خواسته كه تعیین تعرفه‌ها در دستور كار شورای عالی بیمه سلامت قرار گیرد. امیدواریم این موضوع در نخستین جلسه شورای عالی بیمه سلامت مطرح شود.

وی افزود: در مجموع با توافقات حاصل ‌شده تعرفه‌های سلامت بخش دولتی و خصوصی قابل قبول است و امیدواریم در سال 90 اجرای این تعرفه‌ها از سوی همكاران در چهارچوب قانونی صورت گیرد.

وی ابراز امیدواری كرد كه تعرفه‌های درمان بخش خصوصی و دولتی در سال جاری سریع‌تر نهایی و اعلام شود تا انتظام بیشتری در ارایه خدمات پزشكی را شاهد باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان افزایش پیشنهادی تعرفه‌های درمان سال 90 گفت: تعرفه‌های درمان هماهنگ با نرخ تورم تغییر می‌كند در مجموع تمام مباحث مختلف در مورد تعرفه‌ها بررسی و محاسبه شده است.

صدر در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش تعرفه‌های درمان خصوصی پیش از اعلام رسمی تعرفه‌ها گفت: حتما لازم است پس از اعلام تعرفه‌ها، افزایش را از سوی پزشكان شاهد باشیم. توقع ما آن است دولت هرچه سریع‌تر دستور برگزاری جلسه شورای عالی بیمه سلامت را بدهد؛ چرا كه ممكن است هر مقدار تأخیر، بی‌نظمی در نرخ ویزیت‌ها را به دنبال داشته باشد. درخواست كردیم سریع‌تر این موضوع به نتیجه برسد. امیدواریم تا اوایل اردیبهشت موضوع تعرفه‌ها نهایی و ابلاغ شود.

وی درباره اختصاص 10 درصد از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت براساس برنامه پنجم توسعه گفت: در این زمینه بحث‌های كارشناسی مختلفی در مجلس مطرح شد و تصمیم بر آن شد كه بودجه سلامت از یك منبع مطمئن افزایش یابد تا باعث افزایش قیمت‌ها نشود و این منبع مطمئن مازاد درآمد فروش نفت بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha