سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از نشریه نظام پزشکی دکتر محمد فرهادی، با اشاره به وضعیت علوم آزمایشگاهی در کشور می گوید: در حال حاضر مقاطع تحصیلی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور به صورت کاردانی، کارشناسی علوم آزمایشگاهی، کارشناسی ارشد در بخش های مختلف اغیولوژی، هماتولوژی، بیوشیمی، میکروبیولوژی و رشته های مربوطه و همچنین دکتری PHD در هر کدام و تخصص آسیب شناسی بالینی و تشریحی می‌باشند که با تعاریف انجام شده در کشورهای شرقی مطابقت دارند.

وی می افزاید: در زمینه عملکردی و اجرایی نیز آزمایشگاه های تشخیص پزشکی با استفاده از نیروی انسانی تحصیلکرده و دارای صلاحیت در سراسر کشور در مراکز دانشگاهی دولتی، خیریه و بخش خصوصی مشغول خدمت رسانی به بیماران محترم در جهت ارتقاء سلامت جامعه با همکاری سایر صنوف پزشکی فعالیت می‌نمایند که از این بعد نیز به استناد نتایج برنامه های مختلف اطمینان کیفی دارای کیفیت مناسبی در سطح منطقه جغرافیایی می‌باشند.


عضو هیات مدیره انجمن پاتولوژی ایران اعلام می کند که بر اساس برنامه های مصوب اداره کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، در سالهای اخیر طرح انطباق خدمات آزمایشگاهی و ایزو ISO – 15189 در سراسر کشور در حال اجرا می‌باشد که با کمک انجمن های مختلف جامعه آزمایشگاهی و هدایت و نظارت وزارت بهداشت بهبود چشمگیری را در رعایت ضوابط و استانداردها و کاهش احتمال خطاهای آزمایشگاهی را خوشبختانه به همره داشته است.

وی در خصوص نیازهای اساسی آزمایشگاهیان کشور در حال حاضر اظهار می کند: به عقیده اینجانب مهمترین نیاز فعلی ارتقاء کیفی در آموزش دانش علوم آزمایشگاهی در مراکز دانشگاهی می‌باشد و ضروری است برنامه های بازآموزی جهت فارغ التحصیلان و شاغلین جامعه آزمایشگاهی متعاقب آن برگزار گردند.

وی اضافه می کند: همکاران مسوول و  شاغل در حوزه های مختلف مدیریت چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی تمامی تلاش و سعی خود را در ارتقاء کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی به عمل می‌آورند، کشور پهناور ایران با توجه به ویژگی‌های اقلیمی و جمعیتی نیازمند سرمایه گذاری بیشتر و حمایت سایر نهادها و دستگاه های تصمیم گیرنده و موثر می‌باشد. امیدوارم در سالهای آتی با مشارکت انجمن های علمی مسولین محترم بتوانند نیازهای موجود را در آزمایشگاههای کشور برآورده نمایند.

دکتر فرهادی با اشاره به وضعیت آزمایشگاه رفرانس در کشور عنوان می کند: وجود آزمایشگاه رفرانس یکی از نقاط قوت سیستم مدیریت آزمایشگاهی کشور محسوب می‌گردد که با توجه به تغییر ساختار مدیریتی در چند سال گذشته به شکل جدیدی ساماندهی گردیده است.
وی ادامه می دهد که به عقیده بنده صرف وجود یا عدم آزمایشگاه رفرانس در ساختار تشکیلاتی اداره کل آزمایشگاه ها تعیین کننده نبوده و برنامه عملکردی طراحی شده توسط کارشناسان خبره و با تجربه علوم آزمایشگاهی در اعمال ضوابط، معیارها و رعایت استانداردها و برنامه های اطمینان و کنترل کیفی که بتوانند با مشارکت واحدهای خدماتی آزمایشگاهی آن را عملکرد روزمره خود اعمال نمایند نقش مهمی را ایفا می‌نماید.

عضو هیات مدیره انجمن آسیب شناسی ایران می گوید: با توجه به جمعیت جوان و تحصیلکرده کشور، چشم انداز بسیار مناسبی را در آینده حوزه سلامت بخصوص خدمات آزمایشگاهی متصور می‌باشد. البته بکارگیری اصول علمی تجارب کشورهای پیشرفته و ملی و تعهد به ارائه خدمات مناسب و به روز از الزامات آن چشم انداز مطلوب می‌باشد.

وی ادامه می دهد: مانند سایر صنوف و رشته های پزشکی در بخش علوم آزمایشگاهی نیز مشکلاتی وجود دارد که برخی از آنها مشترک با سایر حرف پزشکی بوده و بخش اختصاص به جامعه آزمایشگاهی داد که در قسمت اخیر توانمندی علمی همکاران در سطوح مختلف و تناسب میزان خدمات با ارزش گذاری آنها می‌تواند مهمترین آنها بوده باشند.

دکتر فرهادی درباره اثرات قانون هدفمندی یارانه ها در خدمات آزمایشگاهی کشور، اظهار می کند: قانون هدفمند کردن یارانه ها باعث افزایش هزینه های آزمایشگاهی از یک طرف، کاهش درخواست آزمایش توسط پزشکان و یا انجام آزمایشات از طرف بیماران از طرف دیگر می‌گردد، افزایش تعرفه های خدمات آزمایشگاهی که به طور ناگزیر صورت خواهد پذیرفت می‌بایست به طرز دقیقی متعادل نمودن این دو تاثیر را به همراه داشته باشد.

وی در پایان یادآور می شود که جامعه آزمایشگاهی جزئی از مردم و برای خدمت رسانی به ایشان می‌باشد. بیماران و پزشکان در کشور همانند یک خانواده می‌بایست با درک شرایط در تاثیر مثبت جهت اعتلای سطح سلامت جامعه، با یکدیگر تعامل داشته باشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha