سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 26628
سلامت نیوز :دکتر علیرضا عبدالهی متخصص پاتولوژی، فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران و از اعضای هیات مدیره انجمن پاتولوژی ایران  نظرات و پاسخ های ارزشمند خود به سوالات زیر را بصورت كتبی در اختیار سازمان نظام پزشکی قرار داده است.

در حال حاضر وضعیت دانش و حرفه علوم آزمایشگاهی را در کشور ( در بعد دانشگاهی  و بعد اجرا ) در مقایسه با دنیا و منطقه چگونه است؟

به لطف خدا، به نظر من وضعیت مناسبی از نظر علمی داریم. ضریب نفوذ آزمایشگاه ها در مناطق مختلف و نسبت آن با جمعیت مناسب می باشد و با تلاش هایی که در سال های گذشته صورت گرفته از لحاظ علمی و استاندارد سازی هم رشد خوبی داشته ایم ولی مسلماً باید این روند ادامه یابد و بنیه علمی متخصصین از طریق اجرای برنامه های بازآموزی به خصوص با استفاده از اینترنت و .... ارتقاء یابد و از طرفی بعد نظارتی و تشویقی وزارتخانه هم ادامه یابد.
افزایش میزان توریسم درمانی و نتایج شرکت در کنگره های منطقه ای نشان دهنده توانایی متخصصین آزمایشگاهی ما در ارائه خدمات است و تنها ضعفی که می توان به آنها اشاره کرد مسائل مدیریتی و سخت افزاری دستگاه ها و تجهیزات می باشد.


میزان رعایت استانداردها و میزان خطاهای آزمایشگاهی در کشور در چه وضعیتی قرار دارد؟

 با تلاش همکاران محترممان در اداره امور آزمایشگاه ها حرکت استاندارد سازی که از چند سال قبل شروع شده به خوبی ادامه پیدا کرده و آزمایشگاه ها حتی آنهایی که در مناطق دورافتاده هم هستند ملزم به اجرای آن هستند و تا جائی که من در جریان هستم اکثریت قریب به اتفاق آزمایشگاه ها آن را پیاده و رعایت می کنند و در نتیجه آن، میزان خطاها مسلماً کاهش یافته و رضایت مندی مشتریان یعنی بیماران و پزشکان را فراهم آورده است. در کنار اجرای برنامه های استاندارد سازی لازم است این فرهنگ سازی هم صورت پذیرد که پیاده کردن استاندارد سازی و هزینه برای کنترل کیفی در نهایت سود وبه نفع خود آزمایشگاه می باشد.

مهم ترین نیاز و کمبود فعلی دانش علوم آزمایشگاهی کشور چیست؟

به نظر من ایجاد همدلی، وحدت و مشخص کردن حدود وظایف و اختیارات و مسوولیت های هر گروه از مهم ترین نیاز ها و اولویت های آزمایشگاهیان كشور است است.
 نیاز به راه اندازی فلوشیپ رشته های مختلف، داشتن ارتباط بیشتر با مراکز علمی خارج از کشور و تامین تجهیزات به روز و همزمان تقویت صنعت داخلی ضروری به نظر می رسد.


عملکرد مسئولان و دستگاه های متولی حوزه سلامت در بخش آزمایشگاهی را چگونه ارزیابی می کنید و انتظارات شما از آنها چیست؟

در پاسخ به این سوال باید محدودیت های این عزیزان را هم در نظر گرفت. با شناختی که از معاونت محترم سلامت دارم ایشان از هیچ کوششی در بهبود وضع دریغ ندارند و دید بسیار مثبت و خوبی در این زمینه دارند. این خود ما هستیم که باید با تشکیل اتاق فکر و گرو های مشورتی راه کارهای مناسب را ارائه و پیگیری و اجرا نمائیم و مسلماً ایشان از هیچ حمایتی دریغ ندارند.


با توجه به انحلال آزمایشگاه رفرانس، کنترل آزمایشگاه های طبی چگونه صورت می گیرد و این انحلال چه مسائلی را به دنبال داشته است؟

به نظر من وجود آزمایشگاه رفرانس از لحاظ اعتبار علمی و ... لازم و ضروری بود و محلی برای رفع مشکلات واختلافات علمی و یک مرجع و به قول معروف Gold Standard  بود که در حال حاضر از آن محروم هستیم و فکر میکنم خود مسئولین امر هم در انجام برخی وظایفشان مانند تائید دستگاه ها و ... دچار مشکل باشند.

چشم اندازهای علم  و دانش علوم آزمایشگاهی کشور چگونه است ( چه از بعد علم محض و چه از بعد اشتغال و اجرا )؟

از لحاظ علمی به نظر من روشن و رو به رشد است شاهد آن هستیم که در مراکز علمی دستیاران جوان با شوق و علاقه فراوان به کار و فراگرفتن دانش مشغول هستند مراکز پژوهشی فعال و دارای برون ده مناسب هستند از بعد ساخت تجهیزات در برخی قسمت ها رشد داشته ایم. ولی از لحاظ اشتغال و امنیت شغلی همکاران جوان دچار مشکل هستند و بعضاً برخی تصمیمات سبب تشدید آن می شود که تقاضا دارم مسوولین محترم از اساتید پاتولوژی در تصمیم گیری و ... مانند تمام دنیا بهره بگیرند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha