چند سالی است که بحث ادغام بخش‌هایی از بیمارستان‌های قائم (عج) و امام رضا (ع) در همدیگر شنیده می‌شود. چنان که مرداد سال گذشته شاهد ادغام بخش پوست بیمارستان قائم در بیمارستان امام رضا و تعطیلی بخش پوست بیمارستان قائم بوده‌ایم.

بخش ارتوپدی ۵۰ ساله بیمارستان قائم مشهد تعطیل می‌شود؟

سلامت نیوز:چند سالی است که بحث ادغام بخش‌هایی از بیمارستان‌های قائم (عج) و امام رضا (ع) در همدیگر شنیده می‌شود. چنان که مرداد سال گذشته شاهد ادغام بخش پوست بیمارستان قائم در بیمارستان امام رضا و تعطیلی بخش پوست بیمارستان قائم بوده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قدس، همچنین در ماه‌های گذشته نیز بحث تعطیلی و انتقال بخش ارتوپدی بیمارستان قائم و ادغام آن در بیمارستان امام رضا شنیده می‌شود که موجب شده این شائبه و تردید ایجاد شود که هدف نهایی از این مسئله به تعطیلی کشاندن بیمارستان قائم مشهد است.

 چراکه در سال ۹۴ و در پی اظهارات وزیر بهداشت وقت نیز در قضیه ایجاد زیرساخت‌های درمانی در کلانشهرها با استفاده از املاک موجود و خلق ثروت که به بیمارستان قائم مشهد اشاره شد؛ شایعه فروش زمین این بیمارستان مطرح شد که البته با واکنش‌های مدبرانه استاندار وقت، استادان دانشگاه علوم پزشکی و متولیان حوزه سلامت در شرق کشور از دستور خارج و منتفی شد.

   تنگناهای مالی نظام سلامت

در کشور ما بحث ادغام بخش‌های بیمارستانی به اواسط دهه ۸۰ برمی‌گردد که توجیه آن نیز کاهش هزینه‌های دولت بود؛ زیرا کمبود منابع و افزایش هزینه‌های بیمارستانی و کاهش درآمدزایی این گونه مراکز درمانی از دلایل آن ذکر می‌شد. این درحالیست که  به نقش بی بدیل این مراکز بزرگ بیمارستانی در آموزش پزشکی و تربیت نیروهای تخصصی و فوق تخصصی و معالجه مردم توجه و ارزش گذاری مطلوبی نمی‌شود.

 به هر روی درحالی قضیه ادغام بخش تخصصی ارتوپدی بیمارستان قائم شنیده می‌شود که بیش از ۵۰ سال ازعمر این بخش می‌گذرد و صدها متخصص ارتوپدی و صاحب نام کشور در این بخش آموزش یافته و تخصص گرفته‌اند و سال‌هاست که خدمات این بخش موجب شده ساکنان چندین استان شرق کشور، مرزهای آبی خلیج فارس تا گلستان به این مرکز به عنوان یکی از مراکز درمانی مرجع و برتر کشور نگاه کنند.

  بلاتکلیفی ۳۰۰ دانشجوی ارتوپدی

در همین زمینه یکی از فعالان پیشکسوت در حوزه ارتوپدی می‌گوید: خدمات ارتوپدی متنوع است و در بیمارستان قائم بر جراحی‌های انتخابی بخصوص جراحی تعویض مفصل، جراحی آرتروسکوپی تأکید می‌شود. این درحالیست که اغلب خدمات ارتوپدی در بیمارستان امام رضا و دیگر مراکز درمانی دولتی مشهد شامل درمان تروما و موارد دیگر است.

همچنین از دیگر فعالیت‌های برجسته بخش ارتوپدی بیمارستان قائم تأکید بر تربیت دانشجویان و آسیستان‌هاست. چنان که این امر در بازدیدهای مکرر مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نقطه قوت این مرکز درمانی معرفی شده است، همچنین به دلیل زمزمه‌هایی که نسبت به انتقال این بخش شنیده می‌شود، متولیان یادشده اعلام کردند تا زمانی که این بخش فعال است می‌توان نسبت به تربیت و آموزش آسیستان ارتوپدی توجه داشت. ناگفته نماند اوایل انقلاب؛ هرساله در دانشگاه مشهد حدود ۸۰ دانشجو جهت تحصیل ارتوپدی جذب می‌شد که این رقم در حال حاضر به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده است که با ادغام بخش یاد شده در بیمارستان امام رضا، وضعیت آموزش و فضای آموزشی عمومی و تخصصی آن‌ها و امکانات درمانی مردم نیز بشدت محدود می‌شود.

این پزشک پیشکسوت درادامه می‌افزاید: درحال حاضر بیش از هشت متخصص ثابت و موقت در بخش ارتوپدی بیمارستان قائم با وجود زیرساخت‌های درمانی و تشخیصی منحصربه فرد و فعالیت‌های فوق تخصصی به فعالیت مشغولند. این درحالیست که در شرایط فعلی امکان دسترسی به این زیرساخت‌ها در بیمارستان امام رضا از نظر فضای آموزشی، کنفرانس، اتاق عمل و درمانگاه آموزشی فراهم نیست.

 همچنین از آنجا که بیمارستان قائم یک بیمارستان «جنرال» می‌باشد، نمی‌توان بنابر استانداردهای جهانی برخی بخش‌های درمانی همانند ارتوپدی یا ارولوژی در آن نباشد به دلیل اینکه بخش مهمی از بیماران ارجاعی از دیگر بخش‌های بالینی مثل بخش داخلی است.

وی در ادامه تأکید می‌کند: امروزه خدمات بیمارستان‌های یاد شده را می‌توان مکمل هم و حتی ضروری دانست. چراکه اگر ادغام این بخش‌ها انجام شود، اما این مراکز درمانی دچار اتفاق و یا حادثه غیرمنتظره‌ای همانند آتش سوزی یا زلزله شوند روند خدمات رسانی به مردم نیز مختل می‌شود درحالی که با وجود مراکز متعدد درمانی می‌توان بار این قضیه را بر دوش سایر بیمارستان‌ها قرار داد و دست مسئولان شهر و استان برای خدمت‌رسانی باز است.

 اجبار مردم برای مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی

یک پزشک جراح تمام وقت دانشگاه نیز در پاسخ به علت تعطیلی قسمت‌هایی از خدمات بیمارستان قائم نیز تأکید کرد: به نظر من پشت پرده این طرح‌ها، کم و کوچک کردن خدمات درمانی بخش عمومی و دولتی با هدف تقویت و توسعه بخش خصوصی و مجبور کردن مردم برای مراجعه به بخش خصوصی و بیمارستان‌های خصوصی است. چون طبیعی است وقتی دسترسی مردم به بخش‌های دولتی و دانشگاهی محدود به یک بیمارستان بشود، بخشی از مراجعان چاره‌ای جز رجوع به بخش خصوصی و تحمل هزینه‌های آن را نخواهند داشت.

   کوچک کردن امکانات آموزشی و دانشگاهی در عرصه سلامت

یک کارشناس دیگر مسائل کلان آموزش پزشکی کشور نیز می‌گوید: در دنیا دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی در حال توسعه و گسترش کمی هستند و این نگاه توسعه‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی موجود در تهران نیز وجود دارد، ولی با کمال تعجب مسئولان فعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال تجمیع و کوچک کردن امکانات آموزشی و دانشگاهی در عرصه سلامت هستند که این اشتباه نه تنها موجب محدود شدن خدمات درمانی به مردم که سبب محدودیت در فرصت‌های شغلی نیروهای نخبه گروه پزشکی در دانشگاه به عنوان استادان دانشگاه در آینده خواهد شد.

به گفته این کارشناس دانشگاهی بهتر است وزیر جدید بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیئتی مستقل جهت بررسی و تحقیق در مورد موضوعات مختلف حوزه سلامت و آموزش پزشکی به مشهد اعزام کند بخصوص اینکه پزشکان تمام وقت شاغل در بیمارستان‌های دانشگاهی مشهد ۱۴ ماه از دریافت کارانه شان عقب‌اند و در حال حاضر کارانه تا آبان ۱۳۹۶ پرداخت شده است و بسیاری از نیروهای جوان دانشگاه برای گذران معیشت خود مشکل دارند و مسئولان دانشگاه نیز هیچ پاسخ شفاف و قانع کننده‌ای برای آن‌ها ندارند و حتی حاضر به پاسخگویی نیستند و این در حالی است که دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کارانه تابستان ۹۷ را نیز پرداخت کرده‌اند.

 تصمیم‌گیری کلان با تسویه حساب شخصی

طرح ضرب العجل ادغام بخش تخصصی ارتوپدی بیمارستان قائم تا پایان اسفند چنان بر فعالان حوزه سلامت فشار رسانه‌ای وارد کرده که حتی افرادی که در این تحولات ذی نفع نیستند، اظهار می‌کنند: هدف از این ادغام تسویه حساب‌های شخصی و گروهی است، چراکه فعالان این بخش از گذشته چندان میانه‌ خوبی با تصمیمات اتخاذ شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نداشته‌اند. بنابراین تلاش‌های رسانه‌ای نیز شاید نتواند مانع این انتقالات شود چرا که به وضوح افراد تصمیم گیرنده در این مقوله از حمایت‌های خاصی برخوردار هستند؛ بنابراین بسیاری از مدیران حوزه سلامت شهری و حتی استانی نیز برخلاف تعهدات حرفه ای خود نمی‌توانند در این زمینه واکنش نشان داده و مخالفت کنند. در واقع آن‌ها نیز با سکوت و انفعال خود ناگزیر به همراهی شده‌اند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha