استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله درباره انجام مطالعه برای پیش‌بینی رخداد زلزله شدید در تهران در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ سال آینده توضیح داد.

6 تا 12 سال آینده منتظر زلزله‌ای بزرگ در تهران باشیم؟

سلامت نیوز: استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله درباره انجام مطالعه برای پیش‌بینی رخداد زلزله شدید در تهران در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ سال آینده توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،مهدی زارع  در پاسخ به این سوال که آیا 6 تا 12 سال آینده باید منتظر زلزله بزرگی در تهران بود؟ گفت: تحقیقی انجام داده‌ایم و در آن داده‌های زلزله ایران از سال 1977 تا 2009 یعنی 32 سال را مورد بررسی قرار دادیم. زلزله‌هایی که از سال 88 به بعد در ایران اتفاق افتادند مانند زلزله اخیر سرپل ذهاب، زلزله سال 93 موموری ایلام، زلزله سال 91 ورزقان در مناطقی رخ دادند که مناطق سفید تا زرد تحقیق ما بوده است. بنابراین در مناطقی که کمترین ضریب لرزه‌خیزی را داشتند در ۱۰سال گذشته شدیدترین زلزله‌ها آمده است.

این استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله افزود: ما در پنجره زمانی که در تحقیق کار کردیم حدود 32 سال را برآورد کرده‌ایم و نیمی از این پنجره 32 ساله یعنی رخدادهای احتمالی 16 سال بعد را بررسی کردیم تا متوجه شویم چه مواردی ممکن است رخ دهد.

 

    نقشه رنگی زیر به سال 1388 یعنی 10 سال پیش مربوط است  

 

      

 

زارع اضافه کرد: می‌توان گفت زلزله‌های بالای 6 ریشتر که در این 10 ساله اخیر آمده در کمترین پهنه‌های لرزه‌خیزی بوده است و این نشان می‌دهد که به طورنسبی برآوردی که ما تا سال 88 انجام دادیم برآورد منطقی بوده است. دلیل اینکه در خبر منتشرشدهخبرآنلاین (زمان 6 ساله برای زلزله احتمالی در پایتخت مطرح شد) همین پیش‌بینی بوده است یعنی از 16 سال مطرح شده 10 سال گذشته و هم اکنون 6 سال آن باقی مانده است که البته قطعی نیست و فقط یک احتمال است.

وی افزود: همچنین اگر بخواهیم به فراتر از آن پنجره زمانی بپردازیم، برآوردهایی همین امسال انجام دادیم که به صورت تهیه دو مقاله انجام شده است که یکی از آن منتشر شده و دیگری که با همکاری یکی از دانشگاه‌های ایتالیا در دست انتشار است. در مطالعه دوم مناطق آرامش‌لرزه‌ای مدنظر قرار دارد و الزاما به یک گسل فکر نکردیم، پهنه‌هایی که مدت‌ها در آن زلزله شدیدی رخ نداده است مورد مطالعه قرار گرفته و داده‌های قبل از سال 2017 بررسی شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha