خیلی مهم است که پیش از هرگونه تصمیمی برای سفر به پزشکتان مراجعه کنید و از او اجازه‌ی این کار را بگیرید. سلامت عمومی شما باید پیش از سفر در وضعیت ایده آلی باشد و توصیه‌های لازم را از پزشکتان دریافت کنید.

9 نکته‌ی مسافرتی برای خانم‌های باردار

سلامت نیوز:  خیلی مهم است که پیش از هرگونه تصمیمی برای سفر به پزشکتان مراجعه کنید و از او اجازه‌ی این کار را بگیرید. سلامت عمومی شما باید پیش از سفر در وضعیت ایده آلی باشد و توصیه‌های لازم را از پزشکتان دریافت کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان،  از آنجا که اورژانس‌های پزشکی برای زنان باردار در سه ماهه اول و سوم بیشتر اتفاق می‌افتد، بهترین زمان برای سفر، در سه ماهه دوم بین 14 تا 28 هفته است. در این زمان بیماری صبحگاهی (تهوع بارداری) احتمالاً فروکش کرده است و شما هنوز در مرحله‌ای نیستید که به دلیل افزایش وزن زیاد حرکت کردن برایتان سخت شده باشد.

متخصصان زنان و زایمان معتقدند سفرهای هوایی تا هفته‌ی 36 معمولاً امن هستند مگر این که پزشک معالجتان با توجه به شرایط شما نظری غیر از این داشته باشد. با این حال سیاست سازمان‌های مختلف هواپیمایی ممکن است در این مورد با هم تفاوت‌هایی داشته باشند، بنابراین قبل از سفر حتماً از مسئول مربوطه در این مورد راهنمایی بخواهید.

سفر کردن، انرژی‌تان را افزایش می‌دهد، شادتان می‌کند و می‌توانید چند روزی کمتر به دردسرهای بارداری فکر کنید؛ اما خیلی از خانم‌های باردار اصلاً به سفر کردن در دوران بارداری فکر نمی‌کنند و آن را مضر می‌دانند. کارشناسان عقیده دارند بارداری نباید مانع سفرتان شود. زن باردار نیاز به مراقبت و توجهات خاصی از جانب همسر و خانواده دارد.

سفر طی دوران بارداری مانعی ندارد به این شرط که برنامه‌ریزی‌های خاص از قبل انجام شده و نکات مراقبتی رعایت شود:

1- از پزشکتان اجازه‌ی سفر بگیرید
خیلی مهم است که پیش از هرگونه تصمیمی برای سفر به پزشکتان مراجعه کنید و از او اجازه‌ی این کار را بگیرید. سلامت عمومی شما باید پیش از سفر در وضعیت ایده آلی باشد و توصیه‌های لازم را از پزشکتان دریافت کنید.
شما باید سفرتان را جوری برنامه‌ریزی کنید که خللی در ویزیت‌های روتین، واکسیناسیون و یا آزمایش‌هایی که باید انجام دهید، ایجاد نکند. اگر سفرتان طول می‌کشد پس باید در مقصد، پزشکِ جایگزینی داشته باشید که اگر مشکلی به وجود آمد سرگردان نمانید و خطری تهدیدتان نکند. اگر هرگونه مشکلی در سلامتی‌تان وجود دارد باید از سفر صرف‌نظر کنید و فقط به فکر سلامت خود و جنین‌تان باشید.

2- یک کُپی از پرونده‌ی بارداری‌تان را همراه داشته باشید
وقتی به سفر می‌روید خوب است کُپی پرونده‌ی پزشکی و بارداری‌تان را با خود داشته باشید تا اگر مورد اورژانسی پیش آمد، مرجعی در اختیار پزشک قرار دهید.

3- حین سفر لباس راحت بپوشید
بارداری می‌تواند موجب ناراحتی‌هایی مانند نفخ، عرق و تکرر ادرار شود. با پوشیدن لباس مناسب که آزاد و راحت باشد، احساس ناراحتی خود را کاهش دهید. کفش‌های راحت و بدون پاشنه بپوشید که نه تنگ باشند و نه گشاد.

4- تمام داروهایتان را با خود همراه داشته باشید
تمام داروهایی را که پزشکتان تجویز کرده با خود بردارید مثلاً ویتامین‌ها. بهتر است دستور مصرف دارو را که پزشک توصیه کرده روی کاغذی یادداشت کنید و در کیف دستی خود داشته باشید، نسخه‌ی پزشک را نیز همراه داشته باشید تا اگر در سفر دارویتان تمام شد بتوانید مجدداً تهیه کنید.
نیازی به توضیح نیست که دفترچه بیمه‌تان هم باید همراهتان باشد تا اگر نیازی به مراجعه به پزشک یا بیمارستان داشتید، مشکلی برایتان پیش نیاید.

5- سعی کنید برنامه‌ی همیشگی‌تان را حفظ کنید
هر چند در مسافرت ممکن است نتوانید کارهای روتین‌تان را حفظ کنید اما باید سعی کنید طبق برنامه‌ی همیشگی‌تان پیش بروید. رژیم غذایی سالم و مغذی‌تان را داشته باشید و در طول روز چند وعده‌ی کوچک نیز غذا بخورید. اجازه ندهید سفر بهانه‌ای بشود برای ترک عادات سالم. حتماً فیبر کافی در رژیم غذایی خود بگنجانید تا دچار یبوست نشوید. یبوست مشکلی شایع در دوران بارداری و همچنین مسافرت است که به هر قیمتی شده باید از آن جلوگیری کنید.

6- آب زیاد بنوشید
نوشیدن آب کافی بدنتان را هیدراته نگه می‌دارد و دچار خستگی و بی‌حالی نمی‌شوید. توجه داشته باشید که تشنگی از علائم اولیه کمبود آب در بدن نیست. وقتی این سیگنال را دریافت کردید بدانید که بدنتان دهیدراته شده است. پس منتظر نمایید تا تشنگی هلاکتان کند بعد آب بنوشید!
مطمئن شوید آبی که می‌نوشید از منبعی سالم است و آلودگی ندارد. آب معدنی را فقط از مارک‌های معتبر تهیه کنید. از نوشیدنی‌های کافئین دار و گازدار نیز پرهیز کنید.

7- میان وعده را فراموش نکنید
اگر بین وعده‌های اصلی احساس گرسنگی کردید از مصرف اسنک‌های پُرچرب و پُر از قند پرهیز کنید. می‌توانید میوه‌های خشک، آجیل و آبمیوه‌های خانگی همراهتان داشته باشید تا هم گرسنه نمانید و هم وعده‌ای مغذی بخورید و علائم ناخوشایند بارداری مرتبط با سطح قند خون را تسکین دهید. انتخاب غذاهای سالم باعث از بین رفتن خستگی و سختی سفر می‌شود.

8- تحرک داشته باشید
سفر کردن می‌تواند ساعت‌های طولانی یکجا نشستن را هم داشته باشد، بنابراین اگر با اتومبیل سفر می‌کنید مکرراً توقف کرده و چند قدمی راه بروید و بدنتان را بکشید. کشیدن پاها کمکتان می‌کند عضلات تحت تنش را ریلکس کنید. تحرک داشتن به جریان خون کمک کرده و مانع تشکیل لخته خون در پاها می‌شود.

9- تنها سفر نکنید
همیشه بهتر است حداقل یک نفر دیگر نیز در سفر همراهتان باشد، چه همسرتان، چه یک دوست و چه یکی از اعضای خانواده. به هر حال تنهایی سفر نکنید تا اگر موقعیت اورژانسی پیش آمد، کسی را داشته باشید که بتواند کمکتان کند. البته همراهی یک نفر دیگر کمکتان می‌کند زمان زودتر بگذرد و حوصله‌تان نیز سر نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha