سلامت نیوز :بیماری "ژیاردیازیس" از عفونت های انگلی روده ای مهم در سراسر دنیا است كه ابتلا به آن و درمان نشدن به موقع بیماری،موجب كندشدن روند رشد كودكان می شود.
سیده زهرا خادمی،متخصص انگل شناسی پزشكی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:عفونت های انگلی روده ای از بیشترین بیماری های عفونی درسراسر دنیا است و بالاترین درصد آلودگی به این عفونت ها نیز در كودكان مشاهده می شود.

وی افزود:علت شیوع بالای عفونت های انگلی روده ای دركودكان به این دلیل است كه به سبب پایین بودن سطح ایمنی و تماس بیشتر كودكان با خاك و مواد آلوده كننده و نیز رعایت نشدن موازین اولیه بهداشتی كودكان بیشتر از بزرگسالان درمعرض ابتلا به این انگل ها قرار دارند.

خادمی با بیان اینكه بیماری ژیاردیازیس از عفونت های انگلی روده ای مهم است،تاكید كرد:در اكثر تحقیقات انجام شده در نقاط مختلف كشور،بیماری ژیاردیازیس و انگل آن شایع ترین تك یاخته گزارش شده است.

این متخصص انگل شناسی پزشكی تصریح كرد:عفونت ژیاردیازیس می تواند باعث بروز مشكلات زیادی شود و ابتلا به آن و درمان نشدن به موقع آن موجب كندشدن روند رشد كودكان می شود.

وی یادآور شد؛عفونت ژیاردیازیس علاوه بر كندكردن روند رشد كودكان،خطر كاهش وزن غیر عادی و بی اشتهایی را نیز افزایش می دهد.

خادمی گفت:در واقع درصد بی اشتهایی یا كم اشتهایی در بین كودكان مبتلا به عفونت ژیاردیا بیشتر از سایر كودكان است كه این امر می تواند موجب وقفه درروند رشد كودكان شود.

*اغلب مبتلایان به ژیاردیازیس علامت بالینی خاصی ندارند

در ادامه؛سودابه رحمانی،كارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری ها افزود:تحقیقاتی مختلف نشان می دهند كه بین سن و شیوع بیماری انگلی ژیاردیازیس ارتباط معنی داری وجود دارد و كودكان زیر 8 سال بیشتر از دیگران دچار این بیماری می شوند.

وی تصریح كرد:یكی از مشكلات امروزه پزشكان و بیماران درخصوص بیماری ژیاردیازیس این است كه اغلب مبتلایان به ژیاردیازیس علامت بالینی خاصی ندارند؛فقط تعداد كمی از بیماران علائم بیماری های عفونی و انگلی را نشان می دهند.

وی با اشاره به اینكه اقدامات بهداشتی جامع تر در زمینه كاهش انتقال،بیماری زایی و ریشه كنی انگل های روده ای همچون ژیاردیا ضروری است،اظهار داشت:براساس مطالعات مختلف موقعیت های اقتصادی،اجتماعی و عوامل محیطی بر میزان شیوع آلودگی های انگلی روده ای همچون ژیاردیا،تاثیر قوی و قابل توجه ای دارند و خانواده های كه سطح درآمد و آگاهی بیشتری در زمینه انگل های روده ای دارند؛كمتر به انگل های ژیاردیا و مانند آن آلوده می شوند.

رحمانی خاطرنشان كرد:عفونت های انگلی روده ای در بیشتر نقاط دنیا از جمله در كشورمان شیوع نسبتا بالایی دارند كه برای كاهش شیوع آن،باید اقدامات مختلفی درزمینه بهداشتی و ارتقای آگاهی مردم درخصوص بیماری های انگلی روده ای صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha