چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 26647
سلامت نیوز : پزشكان می‌گویند بروز مقاومت انسولینی و دیابت نوع دوم می‌تواند با نقص سیستم ایمنی بدن رابطه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در این بررسی‌ها پزشكان سعی دارند به این نكته برسند كه بیماری دیابت نوع دوم صرفا یك بیماری متابولیكی نیست بلكه عملكرد سیستم ایمنی بدن نیز در این زمینه نقش دارد.

دكتر دانیل وینر متخصص آسیب شناسی غدد درون ریز در بیمارستان عمومی تورنتو در كانادا متذكر شد: ما در این آزمایشات در سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به چاقی و مقاومت انسولینی آنتی‌بادی‌هایی را پیدا كردیم كه در بدن افراد سالم وجود ندارند. دكتر وینر و دستیارانش همچنین با آزمایش داروهای موثر روی سیستم‌ ایمنی بدن موش‌ها متوجه شدند كه این داروها در عین حال می توانند به كنترل قند خون در سطح طبیعی كمك كنند.

به گزارش روزنامه بیزینس ویك، با این آزمایشات پزشكان نتیجه گیری كردند كه سیستم ایمنی بدن نیز می‌تواند در بروز دیابت نوع دوم نقش داشته باشد. طبق آمار مركز كنترل و پیشگیری امراض آمریكا در حال حاضر نزدیك به 26 میلیون نفر در آمریكا به دیابت نوع دوم مبتلا هستند و این بیماری در سراسر جهان بویژه در كشورهای در حال توسعه شیوع نگران‌ كننده‌ای در سال‌های اخیر داشته است.

به گزارش ایسنا، اکثر بیماران دیابتی را مبتلایان به دیابت نوع دوم تشکیل می‌دهند. برخلاف دیابتی‌های نوع اول که ترشح انسولین از لوزالمعده‌شان به کلی قطع شده است در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم لوزالمعده همچنان قادر به تولید انسولین است اما انسولین در بدن این افراد توانایی لازم را برای هدایت قند به درون سلول‌ها ندارد. این مشکل به دلیل بروز اختلالاتی در ناحیه گیرنده سلول که محل تاثیر انسولین بر روی سلول است و یا پیدایش نواقصی در ساختار انسولین به وجود می آید. این حالت تدافعی در بدن دیابتی‌های نوع دوم، مقاومت انسولینی نامیده می شود.

چنانچه قند موجود در خون نتواند وارد سلول‌ها شود در رگ‌ها انباشته شده و نتیجه آن افزایش قند خون است. بر اثر افزایش قند خون، ترشح انسولین از لوزالمعده نیز افزایش یافته و این تجمع انسولین در سیستم گردش خون سبب عارضه‌ای موسوم به "هایپرانسولین" می‌شود و در دراز مدت موجب بروز بیماری‌ها و مشكلات عروقی خواهد شد. به مرور زمان قند خون بالا ناشی از عدم کنترل صحیح دیابت می تواند تاثیرات جبران ناپذیری را بر روی اعضای مختلف بدن داشته باشد. گاهی تاثیرات منفی قند خون بالا مستقیما متوجه سلول‌های انسولین ساز در لوزالمعده شده و از میزان انسولین ترشح شده می کاهد.

بنابراین گزارش، علائم و نشانه‌های دیابت نوع دوم شامل تشنگی مفرط، گرسنگی مفرط،‌ خستگی مفرط، تكرر ادرار مخصوصا در شب، کاهش وزن، تاخیر در بهبود زخم‌ها و کاهش بینایی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha