چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 26648

یك فوق تخصص روانپزشكی اطفال در یزد اظهار داشت: شرط احتیاط این است كه هرگز براساس یك نقاشی ‌به تنهایی به ترسیم شخصیت كودك نپردازیم و نقاشی در كنار بقیه مسائل باید تفسیر شود.‌

سلامت نیوز : یك فوق تخصص روانپزشكی اطفال در یزد اظهار داشت: شرط احتیاط این است كه هرگز براساس یك نقاشی ‌به تنهایی به ترسیم شخصیت كودك نپردازیم و نقاشی در كنار بقیه مسائل باید تفسیر شود.‌

دكتر سید محمدرضا صدر عاملی در گفت‌وگو با  ایسنا، بیان داشت: زبان نقاشی اطلاعات با ارزشی را در اختیار والدین، معلمان، روانشناسان و همه كسانی كه به نوعی خواهان درك و دریافت راز و رمز ‌جهان كودك هستند می‌گذارد.

وی اضافه كرد: خطوط ترسیمی كودك انعكاسی از دنیای هیجانی به ما می‌دهد به طوری كه در یك سالگی كودك لكه‌ها و خطوطی ‌را ترسیم می‌كند، در 5/1 سالگی این خطوط به خطوط منحنی و مارپیچ تبدیل می‌شوند، در 5/2 سالگی خطوط به صورت نقطه چین و خطوط افقی و عمودی در می‌آیند، در سه سالگی خطوط كمتر می‌شوند و پاره ای از شكل‌ها در نقاشی كودكان دیده می‌شود و در چهار سالگی كودك وقت بیشتری را برای نقاشی می‌گذارند و آنها را شفاها توضیح می‌دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان كرد: در پنج سالگی همه بچه ها می‌توانند نقاشی را كامل تر كنند به گونه‌ای كه درخت و آدم را بكشند كه انتظار می‌رود در سن 11 تا 12 سالگی اشكال كامل تر شوند.

دكتر صدرعاملی تصریح كرد: در نقاشی كودكان شخصیت‌هایی می‌توان فراهم كرد ولی نمی‌توانیم به طور كامل به عنوان شاخص هوش كودك از آن استفاده كنیم چون عوامل زیادی درهوش كودك تاثیر دارند كه یكی از آنها نقاشی است.

وی متذكر شد:‌ در نقاشی كودكان محل نقاشی، مرزبندی و نوع رنگ می‌تواند اطلاعاتی را در مورد شادی‌ها، اضطراب و ترس‌ها و عشق كودك ارایه كند، كودك می‌تواند سخن خویش را از طریق این اشیاء به ما بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha