سلامت نیوز : یك روماتولوژیست با اشاره به اینكه بیماری بهجت یك بیماری خودایمنی است و معمولاً با آفت دهانی شروع می‌شود، بیان كرد: آفت دهانی، بثورات دستگاه تناسلی، ضایعات پوستی و التهاب چشمی مهم‌ترین علائم بیماری بهجت هستند.

دكتر عبدالرحمان رستمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: حدود 50 درصد مبتلایان به بهجت درگیری چشمی دارند كه در صورت وجود دیگر علائم اصلی باید توسط چشم‌پزشك معالجه شوند در غیر این صورت ممكن است فرد مبتلا دچار كاهش بینایی شود.

وی ضایعات پوستی متعدد و جوش‌هایی كه روی بدن بیمار ایجاد می‌شود را از دیگر نشانه‌های بیماری بهجت دانست و گفت: ضایعات پوستی حدود 3 تا 5 سانتی كه می‌تواند به صورت قرمزی، دردناك و یا سفتی لمس شود از عوارض این بیماری هستند.

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان این‌كه شایع‌ترین علامت بیماری بهجت آفت است، ادامه داد: آفت كه شیوع زیادی دارد نشان دهنده‌ هیچ بیماری نیست و در صورتی كه آفت همراه با آفت دستگاه تناسلی یا درگیری پوستی و یا چشمی باشد، نشان دهنده بیماری بهجت است.

وی درگیری‌های عصبی و ایجاد لخته در عروق را از دیگر نشانه‌های بهجت كه كمتر شایع است دانست و افزود: علت این بیماری هنوز ناشناخته است اما زمینه ارثی و عوامل محیطی در بروز آن نقش دارد و شیوع بهجت در كشور ما، ژاپن و تركیه بیشتر از نواحی اروپا و آمریكا است.

دكتر رستمیان با بیان اینكه اگر تنها مخاط دهان و پوست در این بیماری درگیر شوند درمان زودتر جواب می‌دهد، گفت: در صورتی که طی 3 تا 5 سال اول مشكل چشمی ایجاد نشود مبتلایان دچار آن نمی‌شوند، در حالی‌كه اگر لایه‌های عمقی چشم صدمه ببینند مراجعه به چشم‌پزشك ضروری است.

وی در پایان با توصیه به مراجعه به موقع بیماران به مراكز درمانی گفت: معمولاً بعد از 20 سال آفت از بین می‌رود و در صورت وجود لخته و یا درگیری مفاصل داروهای مخصوص تجویز می‌شود كه با مصرف این داروها مشكلات برطرف می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha