سلامت نیوز : دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشكی تاكید كرد كه نقش آزمایشگاهیان در ساختار وزارت بهداشت به صورتی قوی لحاظ شود.

به گزارش  ایسنا، دكتر محمد صاحب الزمانی در جشن روز آزمایشگاهیان گفت: برای ثبت روز ملی آزمایشگاهیان در تقویم كشور پیگیری‌های لازم انجام شده و نامه‌ای از سوی رییس كل سازمان نظام پزشكی به معاونت مربوطه در ریاست جمهوری ارسال شده است.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان در شورای عالی نظام پزشكی با اشاره به اقداماتی كه پیش از این برای قرار گرفتن جامعه آزمایشگاهیان در گروه مشاغل سخت شده بود، اشاره كرد و گفت: به این منظور جدولی در وزارت بهداشت تهیه شد كه متاسفانه پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت نگرفته است. امیدواریم با پیگیری‌های سازمان نظام پزشكی این موضوع به نتیجه برسد.

وی با اشاره به تصویب قانون ارتقا بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت گفت: از تمام گروه‌های پرستاری و پیراپزشكی در این قانون نام برده شده است به جز آزمایشگاهیان. در این زمینه نامه‌ای از سوی ریاست سازمان نظام پزشكی به معاونت مربوطه در ریاست جمهوری ارسال شده كه آزمایشگاهیان نیز در گروه كارگزاران اصلی نظام سلامت قرار گیرند و مشمول قانون ارتقا بهره‌وری شوند. این تعهد را می‌دهیم كه پیگیر مشكلات و مسایل جامعه آزمایشگاهی كشور باشیم.

صاحب‌الزمانی در ادامه با ارائه آمار و ارقامی به فعالیت جامعه آزمایشگاهی كشور اشاره كرد و گفت: براساس مطالعات انجام شده روزانه حدود 150 هزار نفر به آزمایشگاه‌های كشور مراجعه می‌كنند. این میزان مراجعه در ماه 4 میلیون و 500 هزار نفر و در سال 54 میلیون نفر است. همچنین روزانه حدود شش میلیون تست آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های كشور انجام می‌شود كه این میزان تست درسال به دو میلیارد و 160 میلیون می‌رسد . در مجموع حدود چهار هزار و 800 آزمایشگاه اكنون در كشور فعالند.

وی تاكید كرد كه در ساختار نظام سلامت جایگاه واقعی آزمایشگاهیان در نظر گرفته شود و گفت: متاسفانه اكنون جامعه آزمایشگاهی به صورت مشاور وزیر در ساختار وزارت بهداشت در نظر گرفته می‌شوند. این در حالیست كه نقش آزمایشگاه‌ها در وزارت بهداشت باید به صورت ساختاری قوی لحاظ شود.

دبیر شورای عالی نظام پزشكی در ادامه به مباحث مطرح شده مبنی بر فارسی شدن پاسخ آزمایش‌ها اشاره كرد و گفت: عناوین آزمایشگاهی بین‌المللی است و هر سال این عناوین مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرند مگر می‌شود اینها را فارسی كرد. لازم است نظرات كارشناسی در این زمینه مطرح شود.

وی با اشاره به مطالبات جامعه آزمایشگاهی از بیمه‌ها گفت: سال گذشته مقداری بی توجهی در این زمینه صورت گرفت و مطالبات آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مقداری دیر پرداخت شد. سازمان نظام پزشكی برای پرداخت این مطالبات پیگری‌های لازم را انجام داد. در مجموع اكنون بیمه‌ها به ویژه سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات آزمایشگاهیان حدود هفت ماه است تاخیر دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha