ویترین غرب برای بخش زیادی از جامعه و جوانان ایرانی جذاب بوده است. این امر نه فقط برای ایرانیان که برای بسیاری از کشورهای جهان سوم این‌گونه است.

جنایت پشت چهره مه‌گرفته لندن

سلامت نیوز:ویترین غرب برای بخش زیادی از جامعه و جوانان ایرانی جذاب بوده است. این امر نه فقط برای ایرانیان که برای بسیاری از کشورهای جهان سوم این‌گونه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اما واقعیت زندگی در غرب با نگاه توریستی به این کشورها تفاوت بسیار دارد. مصداق این امر اتفاقاتی است که از یک‌سال قبل در کشور انگلستان و شهر لندن خود را عیان کرده و نگرانی‌هایی را برای مسوولان شهر لندن و کشور انگلستان به وجود آورده است.

اوایل امسال (آوریل 2018) بود که رسانه‌های انگلستان از پیشی گرفتن آمار قتل در لندن در مقایسه با نیویورک خبر دادند. این اتفاق که برای نخستین بار در دوره معاصر روی داده است زنگ خطر جدی را برای مسوولان انگلیسی به صدا درآورد. آن زمان اعلام شد که ماه فوریه 15 مورد قتل در لندن ثبت شده است در حالی که این مقدار در نیویورک 14 مورد بوده است. در سال 2017 نیز بیش از 80 مورد قتل در شهر لندن روی داده است که به گزارش روزنامه ساندی تایمز در یک دهه گذشته در انگلستان بی‌سابقه بوده است.


غیر از قتل، رفتارهای خشونت‌آمیز دیگری نیز از سوی برخی گروه‌های خاص در لندن تبلیغ می‌شوند. بر اساس آنچه که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار اعلامیه‌هایی می‌کنند که هدف آن‌ها تشدید خشونت علیه مسلمانان بوده است. گفته می‌شود این گروه‌های نژادپرست از مردم انگلستان خواسته بودند که در روزی خاص با انواع اسلحه و ابزار مختلف مانند چاقو و اسید به سمت مسلمانان حمله کنند.

تشدید حملات و موج خشونت حتی نیروهای پلیس لندن را هم درگیر کرد. تاکنون پلیس لندن در چندین نوبت از مصدومیت مأموران خود خبرداده است. چندی قبل نیز پلیس لندن گزارش داد که بین ژانویه و نوامبر 2018، یکصد و سی‌و یک مورد قتل روی داده است. نکته عجیب در این زمینه میانگین سنی قربانیان این قتل‌ها بوده است.

بر اساس آمار پلیس لندن اندکی بیش از یک سوم قربانیان قتل‌های سال 2018 بین 16 و 24 سال سن داشتند و 25 درصد از آن‌ها نیز سن‌شان 19 سال یا کمتر بود. این امر موجب شد تا صادق خان، شهردار پاکستانی‌الاصل لندن یک واحد کاهش خشونت ایجاد کند و کارکنان بخش سلامت، پلیس و شوراهای محلی نیز تلاش‌های خود را روی جوانان، فقر و محرومیت متمرکز کنند.

قتل 9 نوجوان در سه ماه
 روز گذشته درباره تشدید آمار قتل و جنایت بین جوانان انگلیسی منتشر کرد. در این گزارش آمده است که به تازگی پلیس بریتانیا اطلاعات جدیدی در زمینه وقوع جرائم عضویت در باندهای قاچاق مواد مخدر توسط جوانان را منتشر کرده و نگرانی غربی‌ها نسبت به آینده جوانان را بیش از پیش کرده است. بنابر اعلام پلیس انگلیس افزایش جرائم مربوط به استفاده از سلاح سرد به ویژه چاقو نه تنها در پایتخت این کشور رشد داشته بلکه افزایش این امر در شهرهای دیگر بریتانیا بسیار نگران کننده شده است.


از سال ۲۰۱۰ تاکنون، جرائم ناشی از استفاده از چاقو در شهر لندن رشد ۱۱ درصدی داشته و این در حالی است که این رقم برای ۳۴ شهر دیگر این کشور برابر با 7/45 درصد بوده است.

بر اساس اعلام پلیس بریتانیا از ابتدای شروع سال جاری که تنها  سه ماه از شروع آن گذشته است، ۹ نوجوان در سه شهر اصلی انگلیس با استفاده از چاقو به قتل رسیده‌اند و آمار بالای این جرائم در شهرهای اصلی و به ویژه گسترش آن در دیگر شهرها امری هشداردهنده است.

به گفته یکی از مقامات پلیس بریتانیا، جرائم ناشی از استفاده چاقو و سلاح سرد در مناطق جنوبی لندن از ۳۴۶ به ۸۷۳ مورد رسیده و در کنار افزایش این جرائم، باندهای قاچاق و توزیع کننده مواد مخدر نیز گسترش یافته‌اند.

دام‌گستری باندهای قاچاق مواد برای کودکان
بخش دیگری از این گزارش به افزایش فعالیت باندهای موادمخدر در لندن و شهرهای بزرگ انگلستان اشاره دارد. اتفاقی که هم اکنون در حال روی دادن در این شهر است یادآور داستان معروف اولیور توئیست و چهره منفور فاگین‌پیر است. در حال حاضر نیز گسترش باندهای مواد مخدر در شهرهای بزرگ انگلستان
موجب شده ضمن افزایش آمار اعتیاد بین نوجوانان و جوانان و موجب بیشتر شدن فعالیت کودکان در باندهای قاچاق مواد مخدر شود. شواهد نشان می‌دهد، در اغلب باندهای قاچاق مواد مخدر، از کودکان برای توزیع و انتقال مواد از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ استفاده شده و خشونت، تنبیه و انجام اعمال مجرمانه نسبت به کودکان ازجمله مواردی است که کودکان انگلیسی در باندها تجربه می‌کنند.

چندی پیش نیز وزارت دادگستری این کشور از افزایش سه برابری شبکه‌های قاچاق مواد مخدر خبر داد و جرائم ناشی از گسترش این شبکه‌ها را ۶ هزار جرم اعلام کرد.


در پی اعلام وزارت دادگستری، آژانس ملی جرائم و شورای راهبردی پلیس ملی انگلیس نیز آماری از میزان مشارکت کودکان و نوجوانان در شبکه‌های
غیر مجاز را منتشر کرد. بر اساس این اعلام، ۱۰ هزار کودک در شبکه‌های قاچاق مواد مخدر فعالیت دارند و این مواد را از مناطق اصلی شهر به دیگر نقاط کشور منتقل می‌کنند. بنا بر اعلام این سازمان، میانگین سنی این کودکان ۱۵ تا ۱۷ و پایین‌ترین سن آنها نیز ۱۱ سال است.


جیسون هاروین، رییس بخش جرائم مواد مخدر در شورای ملی پلیس بریتانیا با هشدار نسبت به افزایش جرائم مواد مخدر میان کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله، گفته است: در حال حاضر تنها معضل ما قاچاق مواد مخدر توسط کودکان نیز نیست بلکه امر نگران کننده‌تر آن است که این کودکان علاوه بر قاچاق مواد، از آن استفاده نیز می‌کنند.

مطالعات کارشناسان بریتانیا بر روی علل رشد صعودی وقوع جرائم میان جوانان و نوجوانان این کشور نشان می‌دهد، کاهش ارائه خدمات اجتماعی به جوانان، کمبود مراکز درمان بیماری‌های سلامت روان، کاهش حمایت از نوجوانان در محیط خانواده و جامعه در آخر ضعف در سیستم آموزشی ازجمله عوامل مؤثر در گسترش جرم است.


این موارد موجب شده تا مردم و مسوولان پلیس هشدارهای جدی را نسبت به دولت داشته باشند. این افراد اعلام کرده‌اند در صورتی‌که دولت و مقامات نسبت به این پدیده توجه نکرده و از راه‌های فرهنگی برای نجات جوانان اقدام نکنند، به‌زودی شاهد از دست رفتن جوانان کشور یا به عبارتی «نسل‌کشی گستره میان جوانان» خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha