پشت آگهی‌های كوچك و بزرگ فضای مجازی، آن سوی صفحه‌های پربیننده سایت‌هایی كه به واسطه‌ای بین خریداران و فروشندگان كالا و خدمات تبدیل شده‌اند و همه چیز را از شیر مرغ تا جان آدمیزاد معامله می‌كنند، درست وسط فروش خانه و ماشین‌های مدل بالا و لباس و كفش‌های كاركرده دست دوم، بعضی‌ها هم سرای آخرت می‌فروشند! منظورشان همان قبر است، همان فضای كوچك دو متر در 70 سانتی‌متری كه بعضی وقت‌ها قیمتش نجومی می‌شود؛ آن‌قدر كه با قیمت آپارتمان در بعضی نقاط تهران برابری كند!

یک‌‌ وجب‌ جا 400 میلیون

سلامت نیوز: پشت آگهی‌های كوچك و بزرگ فضای مجازی، آن سوی صفحه‌های پربیننده سایت‌هایی كه به واسطه‌ای بین خریداران و فروشندگان كالا و خدمات تبدیل شده‌اند و همه چیز را از شیر مرغ تا جان آدمیزاد معامله می‌كنند، درست وسط فروش خانه و ماشین‌های مدل بالا و لباس و كفش‌های كاركرده دست دوم، بعضی‌ها هم سرای آخرت می‌فروشند! منظورشان همان قبر است، همان فضای كوچك دو متر در 70 سانتی‌متری كه بعضی وقت‌ها قیمتش نجومی می‌شود؛ آن‌قدر كه با قیمت آپارتمان در بعضی نقاط تهران برابری كند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، پشت این عدد و رقم‌های چندصد میلیونی، البته هم سلیقه فروشندگان قرار گرفته، یعنی كسانی كه سند ششدانگ مالكیت یك قبر در یكی از قطعات پرطرفدار بهشت زهرا(س) به اسمشان خورده و هم موقعیت جغرافیایی قبر مورد نظر! اتفاقی كه باعث شده نرخ معامله این قبور در یكی از سایت‌های پرطرفدار خرید و فروش به بالای 400 میلیون تومان برای یك قطعه قبر هم برسد. ارتباط برقرار كردن با فروشنده‌های این قبور چند صد میلیونی كار سختی نیست، فقط كافی است اطلاعات تماس فروشنده‌ها را از روی آگهی مورد نظر در همان سایت معروف برداریم، بعد از چند بوق، تماس ما خیلی زود برقرار می‌شود، آن‌وقت ما می‌شویم كسی كه قصد خرید قبر در قطعه ده بهشت زهرا را دارد و آن طرف خط مرد جوانی سوال‌های ما را جواب می‌دهد مردی كه می‌گوید، قبر متعلق به پدربزرگش است كه بیشتر از 30 سال پیش از دنیا رفته و به جز مادر او ورثه دیگری ندارد. او توضیح می‌دهد كه قبر امكان دو طبقه شدن دارد و در نهایت چون برای فروش عجله دارد قیمت 400 میلیون تومان را برای یك معامله قطعی و انتقال سند رسمی پیشنهاد می‌دهد، بعد می‌گوید كه حالا شما پای معامله بیایید كمی هم تخفیف می‌دهیم.
وقتی از این فروشنده جوان قبر درباره سازوكار انتقال سند می‌پرسیم، خیال ما را راحت می‌كند كه اصلا كار سختی نیست، فقط كافی است به یك دفتر ثبت اسناد مراجعه كنیم و یك قرارداد محضری خرید و فروش بنویسیم، او برای اطمینان بیشتر می‌گوید كه ما كل مبلغ را بعداز انتقال سند در بهشت زهرا به نام شما می‌گیریم.
وقتی به او می‌گوییم شنیده‌ایم انتقال سند به غیر از اقوام نزدیك شخص در بهشت زهرا ممنوع است، می‌گوید ما كه معامله نمی‌كنیم، ما به بهشت زهرا می‌گوییم كه این قبر را به شما كه فامیل دورمان هستید هدیه می‌دهیم.
اطلاعات تماس آگهی دوم ما را به یك شماره با پیش‌شماره‌ای مربوط به مناطق شمال‌غربی كشورمان می‌رساند و مردی كه می‌گوید، قبر موجودش برای فروش، در قطعه 5 بهشت زهرا قرار گرفته با یك ویوی عالی! او البته چون پول لازم است سروته معامله را با مبلغ 185 میلیون تومان سرهم می‌آورد و می‌گوید خیلی خوب قیمت داده است. بعد توضیح می‌دهد كه قبر متعلق به عموی هفت‌ساله‌اش است كه نزدیك به 40 سال پیش از دنیا رفته و تاكید می‌كند صاحب قبر بچه بوده و هیچ گناهی نداشته و مرده‌مان را در قبر آدم پاكی می‌گذاریم و هیچ رقمه در این معامله ضرر نمی‌كنیم! بعد هم در توضیح بیشتر می‌گوید كه پدرش تنها وارث عمویش است و از نظر ورثه و انحصار وراثت مشكلی ندارد.
شماره بعدی در همین سایت خرید و فروش معروف ما را به تماسی تلفنی بایك زن مسن می‌رساند، زنی كه می‌گوید خودش مالك قبر است و قصد مهاجرت دارد و دیگر نیازی به قبری كه سال‌ها قبل در قطعه 101 بهشت زهرا خریده ندارد. زن البته در تعریف قطعه قبری كه سال‌ها قبل خریده می‌گوید، خیلی خوش آب و هوا و سرسبز است، حتما بیایید از نزدیك بینید با قبرهای قطعات جدید اصلا قابل مقایسه نیست.
می‌پرسیم چه قیمتی برای این قبر در نظر گرفته‌اید، بعد از كمی فكر می‌گوید، 130 میلیون برای دو طبقه! بعد هم توضیح می‌دهد كه خیلی قیمت را خوب گذاشته و اگر در جریان باشیم قیمت قبور قطعه 110 خیلی بیشتر از اینهاست.
از او برای انتقال سند اطمینان می‌خواهیم و او می‌گوید: حالا بیایید از نزدیك همدیگر را ببینیم، برای انتقال سند هم محضر آشنا سراغ دارم. می‌پرسیم یعنی هر محضری این كار را انجام نمی‌دهد؟ می‌خندد و می‌گوید: آشنا‌ها راحت‌تر كار راه می‌اندازند. ادامه مكالمه ما به یك قرار حضوری می‌رسد. زن شماره قطعه و ردیف قبر را پشت تلفن می‌گوید تا یادداشت كنیم و تاكید می‌كند كه كار انتقال سند خیلی راحت است و نباید بابتش نگرانی داشته باشیم. بعد هم اطمینان می‌دهد كه سند را روز معامله همراهش می‌آورد و فقط كافی است دو سوم پول را همزمان با نوشتن قرارداد در محضر بپردازیم و مابقی را هم موقع انتقال سند قبر در بهشت زهرا!
برای این‌كه در نقش یك خریدار واقعی قبر از چند و چون انتقال سند قبور به ادعای فروشندگانشان مطلع شویم، از او می‌خواهیم كه اول با همدیگر به واحد پذیرش بهشت زهرا مراجعه كنیم و درصورت اطمینان از درستی معامله به یك دفتر اسناد رسمی برویم. زن اما از این پیشنهاد استقبال نمی‌كند، می‌گوید اطمینان دارد كه معامله شدنی است و ضرورتی ندارد اول به بهشت زهرا مراجعه كنیم. در نهایت مكالمه ما به یك قرار در دفترخانه‌ای حوالی باقرشهر می‌رسد. زن البته قبل از پایان مكالمه تاكید می‌كند اصلا چك شخصی قبول نمی‌كند و روز معامله حتما چك تضمین‌شده همراه داشته باشیم.
 آگهی‌های توخالی
ماجرای آگهی‌های فروش قبر در فضای مجازی، داستان یك قبر و دو قبر نیست و هركسی برای فروش قبر مورد نظرش و جلب توجه دیگران از یك ترفند استفاده می‌کند، یكی برای فروش قبر در قطعه 9 نوشته: تنها صدمتر فاصله تا سالن تطهیر، قابل توجه عزیزانی كه دنبال جای «آس» برای عزیزانشان هستند! و یكی دیگر هم كه به نظر می‌رسد دلال و واسطه باشد، سه قطعه قبر سه طبقه را در قطعه 10 برای فروش عرضه كرده، با امكان پاسخگویی 24 ساعته و البته تاكید براین‌كه فقط مشتری‌های واقعی تماس بگیرند.
آگهی‌دهنده بعدی از نزدیكی قبر مورد نظرش به قطعه هنرمندان بهشت زهرا و همجواری متوفای مورد نظر با افراد و چهره‌های مشهور گفته. ماحصل همه این آگهی‌ها اما به شك و شبهه‌ای بزرگ در انجام معامله می‌رسد و حرف و حدیث‌هایی كه درباره آگهی‌های فروش قبر در فضای مجازی همیشه وجود داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha