سلامت نیوز : بیماری عروق محیطی باعث تنگی رگ های دست و پا شده كه احساس ضعف،خستگی و درد را در این اندام ها ایجاد می كند و افراد سیگاری و دیابتی بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند.
عباس ربانی،فوق تخصص جراحی عروق و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران درگفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:بیماری عروق محیطی سبب تنگ شدن رگ های خونی خارج از قلب و مغز می شود و كاركرد اندام های مختلف بدن را مختل می كند.

وی اظهار داشت:این بیماری بیشتر در افراد مسن،دیابتی،سیگاری و یا افرادی كه چربی خون بالایی دارند؛دیده می شود،لذا می توان با كنترل قند و چربی خون و نكشیدن سیگار تاحد زیادی از آن پیششگیری كرد.

این متخصص ادامه داد:‌بیماری "بورگر" كه انسداد شریان های محیطی و از بیماری های عروقی محیطی است؛فقط افراد سیگاری را مبتلا می كند و عملكرد فرد را تحت الشعاع قرار می دهد و وی را ناتوان می سازد.

ربانی تصریح كرد:در اندام هایی از بدن كه درگیر این بیماری شده اند؛عمل خون رسانی مختل می شود،بنابراین آن عضو قادر به انجام وظیفه خود نیست.

وی افزود:بیماری "بورگر" به مرور زمان باعث ایجاد درد دراندام های دیگر و خصوصا پاها می شود و بیمار به صورت شبانه روزی و درحالت استراحت نیز دچار درد شدید خواهد شد و درمراحل پیشرفته بیماری انگشت ها و كل اندام سیاه می شود كه به آن "گانگرن" می گویند و باید عضو درگیر یا قسمتی از آن را قطع كرد.

وی گفت:مهمترین نشانه های بیماری عروق محیطی،احساس ضعف و ناتوانی در دست و پاها، خستگی زودهنگام و احساس درد است كه درصورت مشاهده آن ها باید به متخصص مراجعه كرد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد:بیماری عروق محیطی در افراد دیابتی و سیگاری بسیار پیشرونده و غیرقابل درمان است.از این رو توصیه می شود افراد با بهبود شیوه زندگی خود و كنترل قند و چربی خون و ترك سیگار،از این بیماری پیشگیری كنند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha