سلامت نیوز : مصرف بی رویه و زیاد انواع آنتی بیوتیك ها در كشور علاوه بر اینكه مقاومت دارویی عوامل بیماری زا را افزایش می دهد بلكه موجب ایجاد گونه های خطرناك میكروب ها نیز می شود.
محمد صادق بهاری داروساز و متخصص داروشناسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:‌آنتی بیوتیك ها از پرمصرف ترین و پركاربردترین داروها در سراسر جهان است كه موارد مصرف آنها در سالهای اخیر با سرعت بسیار زیادی در حال افزایش بوده كه این امر نگرانی های زیادی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینكه قسمت قابل ملاحظه ای از موارد مصرف آنتی بیوتیك ها در كشور به صورت خودسرانه و خارج از تجویز پزشك است تصریح كرد: بر اساس برخی از آمارها و مطالعات، نزدیك به نیمی از موارد مصرف آنتی بیوتیك ها در كشور بدون نسخه پزشك صورت می گیرد حال آنكه بیشتر این مصرف های دارویی چندان مورد نیاز نبوده است.

بهاری با هشدار نسبت به عوارض خطرناك و حتی غیرقابل جبران مصرف زیاد آنتی بیوتیك ها در كشور افزود: مصرف بی رویه و زیاد آنتی بیوتیك ها علاوه بر اینكه مقاومت دارویی عوامل بیماری زا را افزایش می دهد بلكه موجب ایجاد گونه های خطرناك میكروب ها نیز می شود.

وی تاكید كرد: در واقع میكروب ها با ایجاد ژن مقاوم در برابر آنتی بیوتیك ها این مقاومت را از نسلی به نسل دیگر منتقل كرده و حتی این ژن ها از یك گونه میكروبی به گونه های دیگر انتقال می یابند كه همین موضوع نیز می تواند به ایجاد گونه های خطرناك و مقاومت میكروب ها كمك كند.

وی یادآور شد، بر اساس گزارش های جهانی مصرف زیاد و بی رویه آنتی بیوتیك ها به یك معضل جدی و خطرناك جهانی تبدیل شده و سازمان بهداشت جهانی در گزارش های اخیر خود از آنتی بیوتیك ها به عنوان یكی از مهمترین عوامل افزایش مرگ و میر در برخی از جوامع نامبرده است.

بهاری خاطر نشان كرد: پرهیز از مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ها چه نوع خوراكی و چه نوع تزریقی این داروها و استفاده از آنها فقط در موارد تجویز پزشك اصل بسیار مهمی است كه همه مردم جامعه باید به آن توجه كرده و آن را رعایت كنند.

*بیشتر گلودردها و سرماخوردگی ها نیاز به درمان آنتی بیوتیكی ندارند

در ادامه جعفر عادلی متخصص بیماری های داخلی گفت: گلودردها و سرماخوردگی ها از مهمترین بیماری ها و نارسایی هایی هستند كه قسمت قابل توجه مصرف آنتی بیوتیك ها مربوط به آنها است.

وی تاكید كرد: بیشتر گلودردها و سرماخوردگی ها در فصول مختلف سال نیاز به درمان آنتی بیوتیكی ندارند و با استراحت و كمی مراقبت از خود بهبود می یابند.

عادلی با بیان اینكه برخی از افراد به دلیل ترس از تشدید گلودرد و سرماخوردگی خود اقدام به مصرف زیاد آنتی بیوتیك هایی همچون آموكسی سیلین و كلدستاب می كنند اظهار داشت: در واقع بیشتر سرماخوردگی ها موجب ایجاد بیماری های دیگر همچون تب روماتیسمی نمی شوند و نباید به بهانه وجود ارتباط بین سرماخوردگی و سایر نارسایی ها اقدام به مصرف خودسرانه داروها كرد.

این متخصص بیماری های داخلی گفت: بر اساس شواهد و مطالعات متعدد افرادی كه به صورت خودسرانه و بی رویه اقدام به مصرف آنتی بیوتیك ها می كنند بیشتر از دیگران دچار نارسایی ها و بیماری های درونی همچون مشكلات گوارشی می شوند و در مقایسه با دیگران بیشتر در معرض ناتوانی و مرگ و میرهای زودرس به ویژه در سنین میانسالی به بعد هستند.

عادلی یادآور شد، مهمترین توصیه به عموم مردم این است كه در صورت ابتلا به بیماری های عفونی مانند گلودرد، سرماخوردگی و آنفلوانزا، حتما به پزشك مراجعه كرده و فقط در صورت تجویز پزشك اقدام به مصرف آنتی بیوتیك های خوراكی یا تزریقی كرده از مصرف این داروها به صورت خودسرانه و بی رویه جدا پرهیز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha